site.btaНов прочит на "Ромео и Жулиета" от Лилия Абаджиева е първата премиера за годината на драматичния театър в Бургас
Като "процес изпитание" определи режисьорката Лилия Абаджиева работата си по новата постановка "Ромео и Жулиета". Тя заяви това по време на пресконференция по повод предстояща премиера на спектакъла на 12 април на сцената на Драматичен театър "Адриана Будевска" в Бургас. Това е първото ново представление в репертоара не само от началото на годината, но и след раздялата на екипа с директора Борислав Чакринов, който почина в началото на февруари след четвърт век начело на културната институция в морския град.
Лилия Абаджиева обясни, че това е проект, бленуван от нея и нейния учител по режисура Борислав Чакринов още от май месец миналата година. Тогава директорът на театъра организира конкурс за млади актьори, след който в трупата влизат двама бивши студенти на Абаджиева - Анна Кошко и Навид Афзали. След този конкурс Чакринов кани и Абаджиева да стане част от екипа на театъра с предложение да постави "Ромео и Жулиета" и още едно ново заглавие. Тази покана режисьорката определи като някакво негово особено предчувствие и гледайки на нея като на предзнаменование, тя открива сили да продължи репетиционния процес, вместо да го прекъсне след смъртта му.
"За мен това е отговорност и привилегия. От друга страна ми се наложи да разбера, че тази метафизична връзка, която имаме с нашите училите, е вечна и завинаги и продължава през нашата работа. Като в някаква особена оптика се случи така, че на мен като учител на Анна и Навид ми се наложи да продължа тази поколенческа последователност, защото ние прохождаме в театъра чрез нашите учители. През тях се учим да виждаме света по различен начин. За мен Чакринов е ценна фигура - не само като мой учител и като педагог, а и режисьорската му практика е свързана с много периоди от историята на българския театър. Той направи революционни в театрално отношение спектакли, когато създаде "Театър зад канала". Направи незабравими свои интерпретации по класически произведения в Народния театър. По-късно намери като своя утопия и като свое място за бягство, но и като свой дом бургаския театър", коментира Абаджиева.
"За мен в началото беше много трудно и съм благодарна за доверието и ролята. Научих и намерих в себе си много нови неща, които не знаех, че имам и че мога. Беше интересен процес и голямо предизвикателство. Надявам се публиката да усети любовта, която сме вложили и да повярва отново в любовта, така както аз успях отново да повярвам в нея чрез този процес", коментира актрисата Анна Кошко, която прави своя дебют в главна роля в бургаския театър в образа на Жулиета.
В ролята на Ромео е Навид Афзали, а в останалите образи се превъплъщават Асен Лазаров, Милена Маркова, Никола Парашкевов, Пепа Николова, Тихомир Благоев, както и гостуващият актьор Силвестър Силвестъров.
"Отдавна познавам работата на Лилия Абаджиева и съм респектиран от нейното творчество. Имахме интересен репетиционен и творчески процес. Беше и доста натоварващ в последните дни и се надявам, че това ще даде резултата, който очакваме и той ще се хареса на зрителите", допълни актьорът Асен Лазаров.
За Абаджиева, известна с работата си по текстове на Уилям Шекспир, "Ромео и Жулиета" не е ново заглавие. За първи път тя поставя тази класика в Народния театър още преди години, но казва, че новият ѝ прочит е различен и вълнуващ заради работата с актьорите и екипа в бургаския театър, защото във всеки един от тях в различна степен се е вградил Борислав Чакринов и за нея това е своеобразно продължение на работата ѝ с него.
"Ромео и Жулиета" за мен винаги е бил един от важните текстове на Шекспир. Шекспир винаги ме е привличал с тази възможност, която ми дава, да гледам на театъра като превъзбуда от играта. За мен играта театър е нещо велико. За мен репетицията е левитация. Не мога да си представя живота си без играта театър", коментира още тя и допълни, че за нея Шекспир е това, което е Мишел дьо Монтен във философията: "През драматичното и трагическото явява смисли, значения и заключения за човека, както никой друг на планетата не го прави."
Сценографията, костюмите и мултимедийните изображения, които са вплетени в постановката, са по идея на Васил Абаджиев. Той обясни, че важен елемент в сценографията е колонада от арки, която символизира прехода между материалното и духовното. В края има и водна сцена, за която отказа да издаде подробности, но обясни, че водата не е имитирана, а действително присъства, защото според него вкарването на елементи от реалността повлиява и на играта на актьорите. Абаджиев изтъкна още и че за първи път попада на такъв екип, в който по-голямата част от сценичните работници и тези, които отговарят за производството, са художници.
Абаджиева обясни, че неговата визуална работа, заедно с играта на актьорите, правят възможно "поетическото през театралното някак да се прояви през метафизичното". "Неговата работа ми дава възможност да превърна предчувствието за любовта като предусещане за връзка с божественото и това, че душата е вечна и усещането за вечност може да се състои през любовното чувство", коментира още тя.
Режисьорката благодари и на настоящия изпълняващ длъжността директор на театър Богдан Петканин за това, че в един тежък и за него момент, след смъртта на Борислав Чакринов, е направил всичко възможно спектакълът да се състои. Тя го определи като своеобразен негов приемник на много нива, който като всеки млад човек има свои различни виждания, но от друга страна няма как да не продължи традициите и ценностите, утвърдени от Чакринов.
След премиерата на 12 април "Ромео и Жулиета" ще бъде отново на сцената на 17 април. Следващите представления са на 13 и 29 май, както и на 6 юни.
/ХТ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text