site.btaСтуденти от Националната художествена академия предложиха проекти за ново графично оформление на списание ЛИК

Студенти от Националната художествена академия предложиха проекти за ново графично оформление на списание ЛИК
Студенти от Националната художествена академия предложиха проекти за ново графично оформление на списание ЛИК
Студенти от Националната художествена академия представят свои проекти за ново графично оформление на списание ЛИК Снимка: Христо Касабов/БТА

Студенти от Националната художествена академия (НХА) предложиха свои проекти за ново графично оформление на списание ЛИК. Двадесет и деветима младежи от три специалности – „Рекламен дизайн“, „Книга, илюстрация и печатна графика“ и „Плакат и визуална комуникация“ – презентираха своите идеи пред ръководството на Българската телеграфна агенция (БТА) в зала „Максим“ днес.

Генералният директор на БТА Кирил Вълчев припомни, че през следващата година списание ЛИК ще навърши 60 години – първият му брой излиза на 8 януари 1965 г. „Абревиатурата ЛИК, както знаете, идва от „Литература – Изкуство – Култура“, но самата дума носи многоликост“, каза той. Във връзка  с предстоящата годишнина на изданието Вълчев подчерта, че „животът не се състои от това да правиш непрекъснато чисто нови неща. Животът е и натрупвате – да развиваш това, което е било преди теб“. 

Той припомни нелеката съдба на изданието, което има няколко прекъсвания в своята история. От месец март 2022 г. ЛИК отново е възстановено като месечно издание, а първият тематичен брой е посветен на русенския фестивал „Мартенски музикални дни“. 

„Това, което се промени тук при нас в БТА, е, че преди три години успяхме да убедим политиците у нас, че има сфери на живота, в които не всичко е пари“, каза Кирил Вълчев и допълни, че културата също е такава сфера на човешкия живот.

Генералният директор на БТА разказа за новия модел на издаване на списание ЛИК, което от началото на годината е със свободен достъп и може безплатно да бъде прочетено на интернет страницата на агенцията. Той допълни, че изданието излиза в тираж от 500 броя, като над 300 от тях биват разпращани до различни библиотеки и културни учреждения в страната. „Все още го има удоволствието от докосването на хартиената книга, хартиеното издание“, каза Вълчев и допълни, че наличието на списанието в библиотеките дава шанс на тези, които искат да го докоснат по стария начин, да го направят. „С доц. Лозанов търсим възможност всеки, които иска да си купи, по-скоро от колекционерска страст, хартиеното издание, да може да го направи“, посочи още той и допълни, че една ограничена част от тиража след изтичане на един месец от излизането на броя, може да бъде закупена.

Кирил Вълчев разказа, че за издаването на ЛИК БТА влага част от собствените си приходи – от отдаване на пресклубове за пресконференции и от продажба на архиви, предимно на снимки. 

По думите му списание ЛИК има три етапа в своята история. Първият е етапът, в който изданието разказва за световната култура и е единственият прозорец към световна култура в България още от 60-те години. След това е възстановяването на списанието с насоченост в по-голямата си степен към българската култура. „И сега вече е този трети етап“, каза Кирил Вълчев. По думите му днес се обезсмисля да се прави списание с информация, която може да се намери с една ключова дума в който и да е интернет браузър. „Но няма как да намериш това, което предлагат сегашните броеве на списание ЛИК – а те предлагат достъп до архивите на БТА по различни теми“, коментира той. „Това е едната част. А втората част е съвременното разбиране за това, което намираме в архивите. Обичайно каним изявени интелектуалци, които да разкажат през съвременната призма за тези личности и събития, които обичайно свързваме с някакви годишнини“, каза още той. 

Кирил Вълчев посочи, че БТА се обръща с молба към студентите на НХА, за да предложат как да се подобри графичният вид на списанието, който в момента все още носи духа на 60-те години. 

„Въпросът не е да бъде нещо съвършено ново“, каза той. „За мен най-ценни са тези проекти, които не ни казват: „Задраскай миналото“, допълни Вълчев. По думите му най-успешни са онези народи, които не отричат миналото, а стъпват върху неговите здрави основи. 

На първия етап от конкурса, който се проведе днес, двадесет и деветимата студенти от специалностите „Рекламен дизайн“, „Книга, илюстрация и печатна графика“ и „Плакат и визуална комуникация“ представиха своите проекти, които включваха визии на корицата на ЛИК, ново лого на изданието и нова концепция за подредба на съдържанието. 

Предстои от презентираните идеи да бъдат избрани между 3 и 5 проекта, които да продължат участието си във втори тур от конкурса за редизайн на списание ЛИК. 

Както БТА писа, идеята за графичния конкурс датира от 2022 г., когато генералният директор на БТА Кирил Вълчев и ректорът на НХА проф. Георги Янков подписват договор за партньорство между двете институции. 

Целта на проекта е да бъде съхранена традицията на изданието, като поради тази причина няма да бъде променян неговият формат.

/ХК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 07:08 на 22.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация