site.btaНай-трудното в писането на журналистически материал е да избереш кое да запазиш в текста, смятат варненски ученици
Най-трудното в писането на журналистически материал е да избереш кое да запазиш в текста. Това споделиха за БТА учениците Георги Димитров и Божана Станева от кино школа „Братя Люмиер“ към Общинския детски комплекс във Варна, които бяха отличени в ХII издание на Националния ученически журналистически конкурс „Григор Попов“. Дванадесетокласаникът Георги Димитров е носител на голямата индивидуална награда на Община Разград, а единадесетокласничката Божана Станева получи първо място в раздел „Публицистика“. Призираните текстове са подготвени за открит урок, посветен на Деня на българското кино, който проведе кино школа „Братя Люмиер“ през месец януари т.г. В него Божана представи режисьорката Бинка Желязкова, а Георги - режисьорът Георги Дюлгеров.
Какво ги е впечатлило в личностите, за които пишат
За да се подготви за темата си, Божана е гледала филмите „Привързаният балон“, „Последната дума“ и „Животът си тече тихо“, чела е биографията на Бинка Желязкова, както и статии за нея. Попаднала е на интересни материали както на българи, така и на чужденци. Силно я е впечатлило, че седем от деветте филма на режисьорката са били осакатени от цензурата. Признава, че е била шокирана от тази липса на свобода и смята, че това посегателство е голяма загуба за българската публика, защото филмите на Желязкова са много напредничави за своето време и биха създали различна представа за българското кино. Тя изказа съжаление, че днес много малко хора се връщат да гледат тези заглавия, които си заслужава да бъдат видени.
Георги е изгледал почти всички филми на Дюлгеров със задачата да намери общото между тях. Смята, че си приличат заглавията отпреди 90-та година и тези след промените, като първите се фокусират върху репресията над обществото и имат главен герой, който се стреми да постигне нещо голямо, а при по-новите героите са самотници и аутсайдери. Според него е интересно да се забележи как политическата обстановка се е отразила върху творчеството на автора. Впечатлила го е упоритостта на режисьора и готовността му да защитава това, което е решил да постигне, което личи от споровете му с продуценти и работата с актьорите. Попитан дали родното съвременно кино намира път към зрителите, ученикът изказа мнение, че то има стойност, но е по-фокусирано към българския зрител. Георги сподели, че е фен на старите филми и намира, че новите са по-битови с проточено действие, което противоречи на схващането на Хичкок, че киното е живот, на който изрязваш скучните части. Според него темите са доста тежки и често далечни за младите хора, а би могло сложните истории да бъдат разказани по-достъпно, както са именно филмите на Дюлгеров.
Как си избират източниците и кое най-трудно в писането
За Божана Станева най-трудно при подготвянето на текста е било да синтезира информацията, която поднася, за да не е натоварваща и препълнена с факти, но в същото време да информира и да е забавно написана. В началото смятала всичко за важно и не можела да реши кое да изхвърли. Най-много са й помогнали статии от хора, които са познавали режисьорката лично. Мисли, че журито в конкурса е оценило, че в материала изразява и личното си мнение за Бинка Желязкова като за личност, която и в днешно време ни вдъхновява да се борим да бъдем чути, въпреки трудностите и препятствията, които властта поставя. Писането на журналистически материали й помага да се учи да изгражда мнение и да се изразява по-добре, смята Божана. Тя призна, че страстта й е снимането. Засега фотографията, но вече има опити и във видеото и се надява да работи в тази сфера, но е сигурна, че няма да прави само едно нещо цял живот, а ще пробва различни изкуства.
За Георги най-трудно при писането на журналистически материал е подборът. От голяма полза са били книгите на Дюлгеров „Биография на моите филми“, които според него са много поучителни за всеки, който иска да се занимава с режисура. Чел е и много негови интервюта в различни медии. Дванадесетокласникът призна, че повече обича да гледа филми, отколкото да чете, най-вече заради времето, което отделя за това. В киното предпочита драматичния жанр, най-вече психологическите филми, посветени на вътрешния свят на един главен герой. Гледа доста азиатско кино, харесва Уон Карвай и Анг Лий. Обича много Фелини и Антониони и би искал да прави като техните филми. В момента той кандидатства кинорежисура и в България, и в чужбина и още не е решил къде ще учи.
Ръководител на кино школа „Братя Люмиер“ е Елица Матеева.
Тя възлага на своите възпитаници да пишат материали за филмите във фестивалите „Златна роза“, „София филм фест“ във Варна или номинираните за награди „Оскар“. Старае се да ги научи да анализират, да съпоставят това, което днес се предлага на големия екран с всичко, което вече е създадено в киното. За нея е важно не само да са информирани, но и да могат да отделят качественото от безсмисленото, сподели тя и добави, че държи децата да се научат да пишат и да гледат стари филми.
Матеева каза, че вижда развитие в учениците си, защото преди три години Георги Димитров е получил поощрителна награда от конкурса в Разград, а м.г. Божана е заела трето място със свое радио интервю с актрисата Йоана Буковска. Сега кандидатстват за участие и в Националния ученически конкурс за журналистика „Гео Милев“ в Стара Загора, където се представят с материали за филмите „Клети създания“ и „Зона на интерес“, посочи ръководителката.
„За да имаме обаче така сериозно свършена работа, е много важно да има политика на местната власт за поощряване талантите на тези деца не само на хартия“, каза Матеева и изрази тревога, че през тази година школите в ОДК - Варна разполагат със средства само за консумативи, заплати и осигуровки, а няма бюджет за дейности. Тя посочи, че свиването на издръжката е от миналата година. „Така аз нямам никаква мотивация да работя, докато сме поставени под въпрос“, сподели тя. За осигуряването на дейности и изяви на възпитаниците си, Матеева сподели, че търси подкрепа отвън и инвестира лични средства, както правят и нейните колеги от другите школи.
/ХТ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text