site.btaУнгарският режисьор Саболч Хайду снима филм с бюджет от 3000 евро
Унгарският режисьор Саболч Хайду снима филм с бюджет от 3000 евро. Това разказа самият той по време на престоя си у нас в рамките на „София филм фест“. Хайду е и председателят на международното жури.
Заедно с продуцента Джим Старк представя новата си лента „Денят на Калман“.
„Това е втора част от една трилогия, която разказва за разпадането на връзките в две семейни двойки от средата на второто десетилетие на ХХI век, но всъщност филмът е вид метафора за дезинтеграцията на самото общество. Още, когато написах първата част на трилогията, винаги сме се опитвали да открием фокуса – за какво всъщност става дума. Създадох си навика, когато започна да работя по някой филм с приятелите ми и с актьорите, първо да разговаряме за събитията по света от последната седмица или последния месец, или на този ден. Първо, всеки споделя какво е прочел в интернет напоследък, какви са темите и проблемите, които го занимават. Тук например сега се случва нещо с правителството ви, нали така?“, разказва режисьорът.
„Това са абстрактни теми и ние всички имаме мнения по тях, но нямаме личен опит. Мненията ни са от от интернет, от информацията, която журналистите или политиците са ни пуснали. И нищо не знаем. Например помня, че преди няколко години, когато в Унгария имаше силна пропаганда срещу миграцията и всички говореха само за миграция, в Будапеща, макар да нямаше никакви бежанци, моите студенти във филмовата академия ми изпратиха сценариите си и 90% от тях бяха за мигранти. Аз ги попитах: „Имате ли някакъв опит или просто мислите, че, ако напишете вашето мнение и се опитате да си представите една история за мигранти от вашето си въображение или от това, което знаете от филмите и клишетата, които са ви набити в главата, ще ви се получи?“, допълва Саболч Хайду.
Той разказва, че „Денят на Калман“ е поставен на сцена и изигран 180 пъти пред публика. „Имахме собствена лаборатория с публиката. Пишем нещо, основано на нашите преживявания или истории и историята на хората около нас, и го показваме на публиката. И от реакцията ѝ развиваме историята, но диалогът никога не се променя. Сценарият съм го писал преди няколко години и не сме променили нищо оттогава. Но акцентите и тонът развихме под влияние от публиката с повечето детайли и повече дълбочина“, допълва Саболч Хайду.
„И, разбира се, много хора ми казват, че това прилича на Ибсен или Бергман... Бергман всъщност не го харесвам, изобщо. Или на Джон Касаветис, той по ми харесва. Но нашите филми са нещо съвсем различно. С нашите си обстоятелства. Ние сме автономни герои със собствена гледна точка. Никого не искаме да имитираме, защото какъв смисъл има да имитираме някого. Би ми било приятно, разбира се, публиката да хареса нашия филм, но не това е основната цел“, казва още Саболч Хайду.
/ДД
/РБ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text