site.btaНаградите „Оскар“ са в епична битка за връщане на аудиторията пред екрана

Наградите „Оскар“ са в епична битка за връщане на аудиторията пред екрана
Наградите „Оскар“ са в епична битка за връщане на аудиторията пред екрана
Снимка: АП/Jae C. Hong

Наградите „Оскар“ са в епична битка за връщане на намалялата си аудитория пред екрана.

Но колко малка всъщност е тя?

През тази година близо 19 млн. и половина души са избрали да гледат кои филми и актьори ще бъдат отличени със златната статуетка. Това е увеличение с четири процента спрямо миналата година и връх на зрителския интерес за последните четири години. В същото време числата са красноречиви – засега рекордът от 1998 г. година и неговите над 57 млн. души е недостижим.

През 1998 г. обаче телевизията не е това, което е днес. Един от най-харесваните сериали на всички времена – култовият „Приятели“, се излъчва от четири години, но независимо от космическите хонорари на актьорите, проектът на телевизия Ен Би Си е изцяло във формат ситуационна комедия без външни снимки. През същата година започва излъчването на „Сексът и градът“ – сериал, който променя изцяло статута не само на Ейч Би О, но и цялостната бизнес философия на телевизията. За да бъде успешна една продукция, тя трябва да се превърне във франчайз. А ако не се превърне, трябва да има потенциала да разказва истории не по-малко разтърсващо от филмите на големия екран. „Игра на тронове“ (2011-2019) и „Чернобил (2019) доказват, че независимо дали става въпрос за няколкогодишен проект, или за минисериал, зрителите, независимо от вкусовете си, вече могат да получават достъчно качествено забавление у дома. А това, парадоксално, може да застраши киното.

Стрийминг платформите допълнително „придърпват“ зрителите към малкия екран. Все повече зрители гледат филмите на годината у дома си. Този модел на развлечение е твърде различен от практикуваното преди десетилетия заемане на видеокасети или дискове, разпространявани след периода на прожекциите в кинозалите.

Дълги години „Оскарите“ бяха и моден форум, попадащ перфектно в периода след представянето на новите тенденции по големите подиуми. Ревютата междувременно също промениха начина, по който стигат до аудиторията – все повече модни къщи излъчват дефилетата си онлайн, а сайтовете на модните издания показват и висшата мода, и конфекцията часове след всяко шоу. През 1997 г. – годината, в която „Титаник“ шестваше по световните екрани, дебютира „Фешън Ти Ви“. Специализираният моден канал прекрати излъчванията си през 2016 г.

През тази година рекордьор по спечелени статуетки стана филмът „Опенхаймер“ – стойностна продукция с блестящи актьори и това до голяма степен бе определено като „ракета носител“ на цялата церемония. Американската академия за кинематографичо изкуство и наука сякаш е научила урока си от времето на някои спорни решения. Или пък не. Наградите „Оскар“ си остават професионални отличия. Тазгодишното решение с петима презентиращи дадена номинация не беше най-интригуващият елемент от вечерта и наложи съкращаване на цялата церемония. За номинираните кинодейци номинациите и наградите обаче имат изключително професионално значение и послание - и демонстрацията на това значение невинаги е атрактивно за зрителя, който така или иначе разполага с твърде много алтернативи.

Разбира се, церемонията по връчването на наградите „Оскар“ винаги ще има своята публика. Но значението на бляскавото шоу днес е различно. И любовта към шоуто е различна.

/ХК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:14 на 27.04.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация