site.btaМеждународният ден на образованието се отбелязва днес
Международният ден на образованието е днес. Инициативата се отбелязва от 2019 г. с резолюция на Общото събрание на Организацията на обединените нации (ООН) от 3 декември 2018 г., за да се подчертае важността от осигуряването на достъп до качествено образование за всички хора. Това съобщава Отдел "Справочна" на Българската телеграфна агенция.
Според доклад на Организацията на ООН по въпросите на образованието, науката и културата (ЮНЕСКО) за мониторинг на образованието, публикуван през 2018 г., около 265 милиона деца и юноши по света нямат възможност да учат или да завършат училище, като повече от една пета от тях са в начална училищна възраст. Сред факторите за това са бедността, дискриминацията, въоръжени конфликти, последици от изменението на климата, миграцията и насилственото разселване.
Както БТА писа на 18 януари тази година, броят на децата от уязвими етнически групи, които завършват училище в България, се е удвоил за десет години в резултат на множество политики на Министерството на образованието и науката (МОН) за приобщаване и допълнителна подкрепа за тези ученици. През този период студентите от ромски произход, които са завършили университет, са се увеличили шест пъти. Това каза тогава заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева по време на 95-ата среща на Комитета за правата на детето към ООН в Женева, цитирана от пресцентъра на МОН.
Митева обясни, че сред целите на България в областта на ранното детско развитие е да продължи повишаването на обхвата и качеството на образователните, социалните и здравните услуги за подрастващите. В момента 94 процента от децата в училищна възраст са обхванати от образователната система. При децата в предучилищна възраст между 3 и 6 години делът на обхванатите е 87,3 на сто, а при децата на възраст 2-3 години е 42,1 процента.
Смелите действия на Министерството на образованието и науката за реформиране на учебните програми и за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти се очаква да дадат още по-добри резултати в следващите години, каза Наталия Митева.
Тя даде за пример и многобройните дейности по дигитализация на образованието. Една от тях е обезпечаването на образователните институции с електронни устройства, за да се осигури на децата равен достъп до дигитални ресурси и образование. Броят на достъпните за учениците устройства сега е близо две и половина пъти по-голям в сравнение с преди пандемията.
Работи се и за внедряване на изкуствен интелект в образователната система, като се включват етични и регулаторни съображения за неговото използване, обясни заместник-министърът на образованието Наталия Митева.
На кръгла маса на тема "Визия за децата в България", състояла се на 5 декември 2023 г. в Народното събрание, министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков каза, че е създадена междуведомствена работна група с участието на експерти от МОН, Министерството на здравеопазването и Министерството на труда и социалната политика, а най-важният акцент в дебатите са специалистите, които работят в яслите. Много важно е хората с медицинско образование да получат възможности за допълнителна квалификация и да станат специалисти по ранно детско развитие. "Трябва да надграждаме опита, който имаме, но и да се съобразяваме с данните от международните изследвания, които показват, че колкото по-рано започва педагогическата подготовка при децата, толкова по-високи резултати постигат", обясни тогава образователният министър.
Започваме и разговор с университетите за създаване на бакалавърски и магистърски програми с насоченост за ранно детско развитие, каза проф. Галин Цоков. Според него много е важно да се засили педагогическата подкрепа за децата, но и да имат те достъп до специалисти - логопеди и психолози. "Паралелно работим и по конкретните нормативни промени, които да регламентират и да дадат завършеност на цикъла на предучилищното образование през първите 6 години на децата", каза тогава проф. Цоков.
/ХТ/
news.modal.header
news.modal.text