site.btaУчилището подготвя за бъдещата професионална реализация най-вече със социални умения според ученици от столични училища

Училището подготвя за бъдещата професионална реализация най-вече със социални умения според ученици от столични училища
Училището подготвя за бъдещата професионална реализация най-вече със социални умения според ученици от столични училища
снимка: Ралица Вачкова, личен архив

Учениците смятат, че училището подготвя за бъдещата професионална реализация най-вече със социалните умения. Това измества важността на самия образователен процес, на знанията, придобити в учебните дисциплини, ако младежите не могат да ги свържат с пряко практическо приложение. Те смятат за важни уменията за работа в екип, за общуване. Това са изводите от написаното от всички ученици, участвали в конкурс за есе на тема „Как училищното образование ще допринесе за моята професионална реализация“, каза за БТА Ралица Вачкова, мениджър „Човешки ресурси“ в международната компания "карго-партнер" ЕООД.

Компанията по повод своята 20-годишнина, която се отбелязва тази година, учреди еднократна годишна ученическа стипендия в размер от 1000 лв. Конкурсът е насочен към ученици от VIII до XII клас от всички средни училища, профилирани и професионални гимназии. Инициативата има за цел да се превърне в дългосрочно партньорство и да надгради насърчаването на трайните взаимоотношения между образованието и бизнеса. Това дава възможности и мотивация за развитие на младите таланти в ученическа възраст, каза Вачкова.

Крайният срок за изпращане на есетата е бил 30 ноември. 

Победителката в конкурса е Габриела Маринова,11 клас, от 9-а Френска езикова гимназия "Алфонс дьо Ламартин".  Двете поощрителни награди са за Яна Тодорова, 12 клас, СМГ и Никола Пъдарев, 11 клас, НПМГ.

В конкурса са участвали 40 ученици от 8 до 12 клас, от над 10 училища. Имаме участници и от професионални гимназии, и от профилирани училища, уточни Вачкова. Тя добави, че фирмата е получила съдействие от специалисти от Районно образователно управление – София -град, които са им помогнали с формулиране на темата и са разпространили идеята между всички училища.

„Изборът на победител не беше никак лесен и затова решихме да отличим с поощрителни награди още две есета на ученици от СМГ и НПМГ“, каза Вачкова.

Учениците залагат на това, че училището е мястото, където те могат да усъвършенстват социалните си умения и то предопределя възможността да се научат да работят в екип. Като едно от важните неща, които отчитат като позитив, е един малко по-различен начин на структуриране на училищното образование сега в сравнение с времето на своите родители. За децата са важни отношения с хората – както с връстници, така и с преподаватели, посочи Вачкова. Социалните умения са нещо, което присъства буквално във всяко есе, а за чисто образователната част децата имат нужда от осмисляне, за което трудно намират подкрепа в училище, допълни експертът.

По думите ѝ прави впечатление, че децата биха искали преподавателите да ги подпомагат в осъзнаването на това каква е важността на различните умения, които придобиват в училище. Когато те си дадат сметка защо едно или друго умение е важно, това действа като много голям „себемотиватор“, отбеляза Вачкова.

Есето, което спечели първо място, преди всичко е много лично есе, обърнато изцяло към желанието за професионално развитие, разказа Вачкова. По думите ѝ ученичката на много ранен етап от житейското си развитие  точно дефинира с какво конкретно би искала да се занимава, а всичко, което ѝ се случва в училище, я мотивира в нейния избор.  

Идеята за конкурса и стипендията на „карго-партнер“ ЕООД е на Ралица Вачкова, като тя е получила пълната подкрепа от ръководството на фирмата.

Занимавам се с развитие на човешки ресурси и като човек, който отговаря за набирането и развитието на персонала, ми прави впечатление, че през последните години много хора казват как фирмите трябва да си обучават кадрите. Безспорно е така, но това, което ние можем да направим, е да обучим работник в спецификата на работата, посочи тя. Според нея за успешната професионална реализация има умения, които хората трябва да са придобили много преди да започнат работа, още по-време на училищния си етап.

Тези умения са различни, за нас са важни - работа с Excel,  прилично владеене на чужд език, бърза географска ориентация, пространствено планиране. Това са умения, които се придобиват в училище, те са във връзка с учебните предмети. Много често от учениците се чуват фрази като „Какъв е смисълът?“.  Затова и решихме да ги провокираме да се замислят какъв е отговорът на този въпрос, допълни Ралица Вачкова.

„Ако си дадат сметка за това, че зад определено академично развитие още от средното образование стои придобиването на умения, които ще им трябват впоследствие цял живот, те биха били много по-мотивирани в придобиването на тези умения и много по-лесно биха се справили с различни трудности, които им се изправят по пътя“, заяви Вачкова.

Според нея именно това е едно от нещата, по които българското образование ще трябва много сериозно да работи в близкото бъдеще.

Идеята за стипендията на „карго-партнер“ ЕООД е по повод 20-годишнината на компанията, но от фирмата планират това да стане ежегодна инициатива. Догодина отново ще направят подобен конкурс, като още отсега мислят по темата, като целта е тя да бъде фокусирана върху тази част, която показва връзката между учебните дисциплини и уменията, които се придобиват от тях за бъдещото професионално развитие.

 

/АКМ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 10:20 на 22.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация