site.bta„Летящият холандец“ е докоснат от ангел в новата постановка на Варненската опера
Операта „Летящият холандец“ от Рихард Вагнер ще има премиера утре на сцената на Варненската държавна опера. Тя е осъществена в партньорство с Операта на Магдебург, съобщиха на пресконференция от екипа на спектакъла. С нея се дава старт на тазгодишния Коледен музикален фестивал на Варна.
Това е второ сътрудничество с немски театър за последните две години, подчерта директорката на Театрално-музикалния продуцентски център Даниела Димова и припомни, че предишното заглавие „Хитрата лисичка“ е реализирано с Театъра (Volkstheater) в Рощок отново с режисьорката Вера Немирова.
По думите й публиката ще гледа „Летящият холандец“ в нова силно въздействаща сценична среда, която е стилизирана и това откроява работата на режисьорката с артистите. Значима роля според нея има мултимедията, направена от Димитър Иванов. За всички роли е осигурен втори състав, подчерта още директорката. С вагнеровия спектакъл варненската трупа ще се представи на Фестивала на оперното и балетно изкуство в Стара Загора.
Постановъчен екип
Немирова поставя „Летящият холандец“ в екип със Светослав Борисов, който вече е постоянен гост-диригент на Варненската опера, съобщи още Димова. За него това е трета среща с произведението след концертно изпълнение преди 10 години в Летния театър на Варна и постановка с Вера Немирова преди седем години в Магдебург. Той смята, че в тази ранна романтична творба на Вагнер, която е втората му успешна опера след „Риенци“, композиторът заявява могъщия си талант. Убеждението му е, че певците могат да се впуснат в изпълнението в нея с вердиев аристократизъм, която изисква топлота на тембъра при звукоизвличането.
Вера Немирова е поставяла 9 от 13-те опери на Вагнер. Помни „Летящият холандец“ още с изпълнението на майка си Соня, за която това е била първа роля в Рощок. Тя подчерта, че сценографът Чавдар Чомаков прави чудесна адаптация за варненска сцена, което заедно с ефектната мултимедия създава цялостно произведение на изкуството. Аз предложих това заглавие и на други театри, призна Немирова, но допълни, че Даниела Димова веднага го е приела заради морския сюжет и наличието на добри солисти в състава. По думите на режисьорката особено интересни са и костюмите в операта, както и участието на десет младежи от Детско-юношеската опера на Варна, които изобразяват екипажа на кораба.
Диригентът и режисьорката подчертаха и знаковата роля, която има хорът в постановката, като според Борисов дамският състав е виртуозен с немската фразировка. В трето действие хорът е трегер на действието и певците изпълняват истински роли, каза Немирова. За атмосферата голяма заслуга според диригента има и оркестърът, който създава нюансите на мрак и светлина.
Визуална среда
Сценографията на Чавдар Чомаков е правена по Том Муш. Той изказа възхищението си от техническите служби и ателиета на Варненската опера, които са направили по нов начин много от елементите в декора, строен допълнително спрямо условията на сцената. Костюмографът Павлина Ойстерхус смята, че с колегата си надграждат образите и пространството и го актуализират със съвременна дата спрямо постановката от Магдебург. Тя обърна внимание, че мистичната личност на главния герой в тяхната версия има татуировка като доминанта в образа, която символизира докосване от ангел и втория шанс, който му се дава в живота. Те виждат в това паралел с чудовищната ситуация в нашия свят и надежда и за неговия втори шанс, подчерта тя.
Артисти
Всички солисти в постановката са преминали триседмична стилова и езикова подготовка по немски с Курт Ридл, подчертаха от екипа. За всички тях това е дебютна роля във Вагнерова опера, с изключение на Валерий Георгиев, който е пял в концертното изпълнение във Варна преди 10 години.
Главната роля изпълняват Деян Вачков, който ще пее на премиерата, и Марсел Бакони, който ще бъде на фестивала в Стара Загора. Вачков смята, че Холандецът е смела, революционна личност, наказан да търси любовта на сушата само в едно денонощие в годината. В операта той я намира в лицето на Сента, която го избавя и от проклятието. За 23 години на сцена той няма допир с Вагнер, защото смята, че не е бил достатъчно зрял, но сега моментът е дошъл. Трудности за него са височината на партията и немският език.
Неговата любима Сента се изпълнява от украинката София Солови, която пристига от Лвов за постановката и си пожела да бъде поканена отново във Варненската опера, която определи като фантастичен театър. Тя каза, че ролята е най-силната в професионалния й живот досега и за нея е голяма крачка. Солови има силна връзка с България, защото е ученичка на Райна Кабаиванска. Пяла е на концерт в София, но това е първата й роля на българска сцена. За героинята си казва, че е млада и силна и за изпълнението е получила голяма помощ от режисьорката и диригента.
За Валерий Георгиев Вагнер е друго измерение. По думите му за пеенето в неговите опери е нужно наистина да разбираш композитора. Ролята на Ерик, която той изпълнява, според Курт Ридл е по-трудна от Зигфрид, заради отношенията със Сента, които предпоставят скандал. Той смята, че с помощта на екипа е успял да я направи и с влизането в нея почти е заобичал Вагнер.
Другите солисти в „Летящият холандец“ са Гео Чобанов, Евгений Станимиров, Димитринка Райчева, Линка Стоянова, Мартин Илиев, Калина Жекова, Силвия Ангелова, Артьом Арутюнов, Рейналдо Дроз.
Планира се следващо представление да има през месец февруари догодина, каза директорката на ТМПЦ.
/ХТ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text