site.btaВ плана за действие е записано, че се очаква до 2024 г. минимум 160 000 ученици да учат в професионални училища и в професионални паралелки

В плана за действие е записано, че се очаква до 2024 г. минимум 160 000 ученици да учат в професионални училища и в професионални паралелки
В плана за действие е записано, че се очаква до 2024 г. минимум 160 000 ученици да учат в професионални училища и в професионални паралелки
Министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков участва в заседанието на Комисията по образованието и науката в НС. Снимки: Цветомир Петров/БТА

В плана за действие, в стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в България, е записана очакваната цел до 2024 г. минимум 160 000 ученици да учат в професионални училища и в професионални паралелки. Към настоящия момент данните сочат, че ръстът на броя на местата в професионални паралелки се приближава до зададените в плана за действие стойности. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков, представяйки политиката за прием на ученици в гимназиалния етап за учебната 2024/2025 година на заседанието на парламентарната комисия по образованието и науката. 

Председателят на комисията Красимир Вълчев (ПГ на ГЕРБ-СДС) обясни, че се прави това обсъждане, защото сега започва процедурата за план-приема за учебната 2024/2025 година. Всяка година министърът на образованието дава указания за политиката за приема в гимназиалния етап, а Регионалните управления на образованието (РУО) утвърждават приема, но той се подчинява на общата политика, каза Вълчев.

За учебната 2023/2024 година от Регионалните управления на образованието са утвърдени 2470 паралелки, като най-голям брой нереализирани паралелки има в област Пазарджик. За съжаление, 90 процента от закритите паралелки са професионални, по данни на РУО, като само в София-град са закрити 13 паралелки на първо класиране, съобщи министърът. 

Той каза, че от реализираните 2470 паралелки 1423 са професионални, като 52 от тях са по защитени от държавата специалности, а 445 - по специалности, които са с основание за недостиг на специалисти.

Много важно е да се отбележи какво е положението в отделните области, което е свързано с определените стратегически решения, заяви министър Цоков. Той съобщи, че областите, които са с най-голямо неизпълнение на реализирания план-прием, по отношение на относителен дял места за професионално обучение, са Перник, Шумен, Добрич, София-град, Монтана. Областите, които са преизпълнили с най-висок процент зададената целева стойност по този показател, са Смолян, Ямбол, Пазарджик и Ловеч. 

Министърът уточни, че 35 процента от професионалните паралелки в реализирания прием са по защитени от държавата специалности и по специалности, по които се очаква недостиг на пазара на труда.

Третият важен показател е за процента на местата в STEM профили и професии в сравнение с професионалните паралелки и профилираните специалности. В 13 области местата за STEM профили и професии е реализиран държавен план-прием под зададената целева стойност. В Плевен, Русе, Шумен процентът на местата за STEM профили и професии, утвърдени в държавния план-прием, надхвърлят значително зададената целева стойност.

"В предстоящата работа за утвърждаване на план-приема за следващата учебна година МОН предлага броят на паралелките за учебната 2024/2025 година да се разпредели за всяка област на базата на съотношението между броя на учениците и броя на паралелките, реализирани за учебната 2023/2024 година и броят на учениците за настоящата учебна година, умножен с коефициент 1,02. Като се вземе предвид и приемът на учениците в училищата по изкуства, култура, спортните и частните училища", каза образователният министър. 

Той представи и данни за отделните професионални области, в които има най-много ученици в съответната година. Това е областта на техниката - 24 процента, в ИТ специалностите - около 18 процента, в туризма и услугите - 16 процента, икономиката - 11 процента, селското стопанство - 8 процента, строителството - 4 процента, технологиите - 7 процента. 

Министър Цоков обобщи, че бавно се увеличават професионалните паралелки, както и броят на учениците в тях, овладяващи определена професия. Увеличават се също STEM паралелките и професиите, свързани с тях, добави той.     
 

/ХТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 23:55 на 09.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация