site.btaРегина Далкалъчева показва жената като кукла в изложбата „Blazon Anti-Blazon“

Регина Далкалъчева показва жената като кукла в изложбата „Blazon Anti-Blazon“
Регина Далкалъчева показва жената като кукла в изложбата „Blazon Anti-Blazon“
Снимка: Галерия-книжарница „София прес“

Изложба на серия дигитални графики и арт книги-обекти показва жената като играчка. Експозицията на Регина Далкалъчева носи заглавието „Blazon Anti-Blazon“ (Жената-кукла и в крайна сметка – играчка). Тя ще бъде представена в галерия-книжарница „София прес“ на 17 октомври, съобщават галерията.

„Blazon е поетичен стил, чието название произхожда от хералдическия термин „Blason“, означаващ кодифицирано описание на герб или самия герб, а в литературата представлява словесен знаков образ, изграден чрез метафорично описание на сведени до хералдически признак разчленени части от тялото на жена“, разказват организаторите на изложбата.

От екипа на изложбата допълват, че литературният Blazon-модел сравнява части от женското тяло със скъпоценни камъни, небесни тела, природни феномени и други красиви и редки, но винаги неодушевени предмети. „Списъкът с атрибути прилича на списък със съставки на готварска рецепта, която разглежда и превръща жената в обект, предназначен за физическа консумация. Появилото се като поетична практика опредметяване на женската същност и конституирането ù единствено като материално съдържание поражда днес негативни смислови конотации и реакции, определящи го като сексуален фетишизъм, форма на физическа обсесия, словесен онанизъм“, разказват от галерията.

Организаторите на изложбата казват, че в своята авторска концепция за серията графики „Blazon Anti-Blazon“ художничката използва исторически утвърдения Blazon-модел и разполага поредицата женски „портретни образи“ в характерното за него опредметяване и духовно обезличаване на жената, но го заменя с изцяло новия и произтичащ от съвременния Barbie-контекст иконичен знак на еротичната представа за нея – бездушно застинала силикинова манекенка от бутикова витрина, чиято несъществуваща собствена идентичност е заместена от презентирания моден брандинг.

„Отново жената представлява единствено телесна подложка, чието съдържание се променя от приложените спрямо нея потребителски определени и маркетингово доминирани трансформации (интервенции). Припознаването на визуалната стратегия на бранда като идентитет изключва потребността от себепознаване, себеизява и детерминиране на личността. Индивидът в ролята на манекен или манекенът с претенция за индивид – лишен от екзистенциална същност, придобил поредната си сезонна идентичност чрез употребата на определена фирмена (политическа, социална или обществена) марка“, казват те.

Доц. д-р Регина Далкалъчева преподава илюстрация, арт книга и експериментални авторски издания в катедра „Книга, илюстрация, печатна графика“ на Националната художествена академия в София. Дипломира се като магистър в Национална художествена академия, София, специалност „Илюстрация и художествено оформление на книгата“. Реализира следдипломна специализация „Реклама и визуална комуникация“ в Академията за приложно изкуство, Виена, Австрия. Сътрудник и многократен стипендиант на Международната библиотека за детско-юношеска литература (IJB /Munich) и на Културния реферат на гр. Мюнхен, Германия. Работи в областта на художествената илюстрация, арт книгата, независимите авторски издания, дигиталната графика. Експериментира с изобразителните и смислови възможности на компютърно генерираното художествено изображение, авторската рисунка и алтернативните книжни форми. Като член на сдружението на мюнхенски художници GEDOK/Munich участва в множество арт проекти в Германия, включително и като съорганизатор и куратор. Реализира самостоятелни изложби в Германия (Мюнхен, Ерланген, Вайлер, Тутцинг, Фулда); Република Корея (Сеул); Швейцария (Санкт Гален, Луцерн, Базел). Участва в общи изложби в България, Германия, САЩ, Република Черна гора, Италия, Полша, Китай. Нейни арт книги са притежание на частни колекции в Германия, Австрия, Швейцария, Република Корея.

Kонцептуална платформа на художественотворческия проект „Blazon Anti-Blazon“ възниква още през 2012 г. във връзка с участието на Регина Далкалъчева в международния конкурс „Artist in Residence“, провеждан от Kulturreferat der Landeshauptstadt München, Мюнхен. Проектът е отличен с награда – арт стипендия и творчески престой във Villa Waldberta, Фелдафинг, Германия. В рамките на последвалото в годините развитие на проекта художничката създава серия от 45 броя подбрани графични произведения (2012-2022 г.), арт книга „Blazon Anti-Blazon“ с неконвенционална пространствена форма и материалност, която е реализирана в лимитиран авторски тираж (2022 г.) и четири арт книги-обекти (2023 г.).

/ВСР

/ХТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 02:16 на 20.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация