site.btaПредставиха дуалната система за обучение на информационно събитие във Видин

Представиха дуалната система за обучение на информационно събитие във Видин
Представиха дуалната система за обучение на информационно събитие във Видин
Полина Златарска, експерт връзки с бизнеса в МОН, инж. Мариета Георгиева, зам.-министър на образованието и науката, Десислава Тодорова, зам.-кмет по европейски политики и бизнес, Ани Арутюнян, зам.-областен управител на община Видин и Веселка Асенова, началник на Регионално управление на образованието (РУО) - Видин присъстваха на информационната среща за дуалното обучение във Видин / Снимка: Антонина Лозанова/БТА

Близо 12 хилsor ученици са били включени в дуалната система на обучение, стана ясно на информационно събитие във Видин. Срещата беше заключителна проява по проекта "Подкрепа за дуалната система на обучение", финансиран от оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж". Гости на събитието бяха представители на местната власт, Министерството на образованието и науката (МОН), родители, учители и ученици.

Инж. Мариета Георгиева, зам.-министър на образованието и науката, изрази радостта си да бъде част от това събитие и обясни, че "във Видин сме едни от първите, които широко припознаха и се довериха на този начин на професионално обучение". Тя отбеляза, че придобиването на професионална квалификация е нещото, което е ценно както за обществото, така и за развитието на икономиката в страната ни. "В нашия край винаги се оплакваме, че нямаме достатъчно възможности, че шансовете за реализация на младите хора не са достатъчно добри - те не са удовлетворени от това, което им предлага пазара на труда тук, но мисля, че именно в нашите ръце е нещата да се променят. При сътрудничество на местно ниво между институции, работодателите, училищата можем да създадем това, което най-много липсва на бизнеса - мотивирани, можещи млади хора", каза в началото на събитието Георгиева.

Десислава Тодорова, зам.-кмет по европейски политики и бизнес, отбеляза, че Община Видин подкрепя намерението и усилията да бъде запозната обществеността с потенциала на дуалната система за обучение. "Въвеждането на дуалната система във Видин ще донесе реални практически резултати и ще осигури по-голяма трудова заетост на младите хора", допълни още тя.

Според Ани Арутюнян, зам.-областен управител на община Видин, има дисонанс между компетенциите и експертизата, която всеки един притежава. "Вярвам, че с тази програма учениците ще придобият тези знания и умения, които ще им помогнат да бъдат едни много по-добре подготвени кадри и да се реализират на пазара на труда", каза при началото на събитието Арутюнян. 

Веселка Асенова, началник на Регионално управление на образованието (РУО) - Видин, обясни, че в последните години това, което правят РУО и МОН, е свързано с развитието на професионалното обучение и от училище да излизат учени млади хора, които един ден да се върнат в нашия град и да могат да заемат своите работни места. "Надявам се всичко, което правим, да е в името на образованието и нашия град", заяви Асенова.

Полина Златарска, експерт връзки с бизнеса в МОН представи модела и системата за дуално обучение. Тя обясни, че в създаването на модела са се учили от най-добрите - Австрия, Швейцария и Германия. "Не може да копираме система от една държава и да я поставим в друга - взехме най-основните параметри и през 2015 г. въведохме този модел на обучение чрез работа в България", допълни още Златарска.

Тя обясни, че целта на дуалната система за обучение е повишаване на професионалното образование в България и засилване на връзката му с нуждите на пазара на труда. Нейната целева група е ученици от професионални гимназии и училища с паралелки за професионална подготовка, обучаващи се по специалности с недостиг от специалисти на пазара на труда, защитени специалности и специалности в обхвата на ИСИС-Стратегията за интелигентна специализация. Тя представлява прекарване на 2 работни дни във фирмата и 3 дни в училище в 11 клас и 3 дни от седмицата в стаж и 2 дни в класната стая в 12 клас. Златарска обясни, че всеки ученик има право на две т. нар. пробни стажувания в партниращо предприятие за всяка учебна година в 8-и, 9-и и 10-и клас.

Специалистът от МОН разказа повече и за подкрепата, която получават благодарение на програмата учениците, работодателите и родителите - обучения за наставници в педагогически и методически умения, информационни материали, дни на отворените врати, участие в допълнителни занимания по чужд език и други.

Показаната статистика в изнесената презентация сочи, че 171 професионални гимназии/училища с паралелки за професионална подготовка са въвели дуалната система на обучение в рамките на проекта, а близо 12 хил. ученици са били включени в дуална система на обучение.

Сред дългосрочните ползи от програмата попадат обучение, отговарящо на потребностите на пазара на труда, повишаване на дела на започналите работа по специалността до една година след завършването им, подобряване на връзката ученик-училище-родител-работодател и улесняване на работодателите при формиране на кадри с необходимите им умения срещу ниски разходи, обясни още Златарска.

/ХТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 22:22 на 01.06.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация