site.btaВарненската опера поставя последната творба на Верди „Фалстаф“ с Кирил Манолов и Мариана Пенчева

Варненската опера поставя последната творба на Верди „Фалстаф“ с Кирил Манолов и Мариана Пенчева
Варненската опера поставя последната творба на Верди „Фалстаф“ с Кирил Манолов и Мариана Пенчева
На снимката (от ляво надясно): Даниела Димова, Григор Паликаров, Кирил Манолов, Нина Найденова, Анна Пампулова, Мариана Пенчева, снимка: Валентина Добринчева / БТА

Варненската опера поставя операта „Фалстаф“ от Джузепе Верди. Премиерата предстои в Летния театър на 29 юли. В главната роля влиза прочутият български баритон Кирил Манолов, изиграл персонажа над сто пъти в повече от 15 постановки. Мис Куикли е примата Мариана Пенчева, която също има огромен опит с произведението. Режисьор на спектакъла във Варна е Нина Найденова, диригент - Григор Паликаров, хореограф - Анна Пампулова. Сюжетът е базиран на пиесата на Шекспир „Веселите уиндзорки“.

Верди и комедия са най-прекрасното съчетание, което можем да предложим в днешно време на нашата публика, сподели преди премиерата режисьорката Нина Найденова и изтъкна, че в своята последна творба композиторът е направил обобщение на всичко, през което е минал в творческия си път. Тя е гигантска крачка в едно друго пространство, с уникална музика и посланието, че животът ни може да бъде по-усмихнат, ако използваме формулата „Целият свят е шега“, смята режисьорката. Тя призна, че комедия се поставя по-трудно, защото първо трябва да се надсмееш над собствените си недъзи, за да отправиш критичен поглед, който да изпраща послания и да разсмива всички. В операта се съдържа насмешка над егото, загубата на мярка и най-вече над недостатъците ни, които трябва да признаем пред света, за да вървим напред, отбеляза още Найденова. 

„Фалстаф“ е поздрав от Пловдивската опера към Варна. Вече е традиция между двата културни института да правят заедно смели планове и да обединяват усилия в постановки на доказали се, трудни за реализиране заглавия, за да ги покажат на колкото се може повече публика по най-добрия начин, каза Найденова, която е директорка на операта в Пловдив. 

Високо оцени нейната работа диригентът Григор Паликаров. Той посочи, че драматургията и музикалната фактура на „Фалстаф“ са доста сложни и ако режисьорът е твърде фриволен, това би затруднило много изпълнението. Според него Найденова я поставя много музикално, при пълно съобразяване на актьорските задачи с трудността за певците и оркестъра. Паликаров изтъкна, че сложността на музикалните партии в операта е голяма, а на финала има десетгласна фуга. Той припомни, че при Верди съществува голям период между първите му комични опери и „Фалстаф“, в който той няма комедии, което може да се обясни с трудния му живот. Според него композиторът изгражда драматургично своята последна творба по един съвършен начин, след като дълго време е обвиняван, че оркестърът в неговите опери не е добре развит. Когато пише „Фалстаф“, вече творят по-младите Пучини, Леонкавало, Маскани, затова се чувства желанието на Верди да не изостава, да бъде в съзвучие с времето, отбеляза диригентът. Той изтъкна, че изпълнението не би било възможно без певчески състав, който да е на съответното ниво, затова за спектакъла във Варна са подбрани най-добрите изпълнители. 

Хореографски „Фалстаф“ е поставен осъвременено, с раздвижено поведение в английски маниер, сдържано и изключително елегантно, сподели Анна Пампулова. В своето решение тя набляга на детайлна разработка на жестовете на артистите, а езикът на тялото е съобразен със стилистиката. Избегнати са щампите на класическата опера, композициите са разработени по нов начин, а балетът присъства деликатно, вписан в пластиките, в общо дихание с хора, сподели още Пампулова. 

„Фалстаф“ е черешката на операта със своята философия за истинския живот, вкарана в музика и текст, както не се среща другаде, според певеца Кирил Манолов. Той смята, че тя не те грабва от първия момент, но колкото повече я слушаш, толкова повече ти харесва, а когато работиш по нея винаги откриваш нови неща, написани гениално от Верди, Бойто и Шекспир. Той призна, че пеенето в произведението е много трудно и изисква да бъдеш освен музикален и добър актьор, комик и дори да имаш малко от „хубавата лудост“. 

Същото сподели и неговата партньорка Мариана Пенчева, която също има 15 постановки във „Фалстаф“, в които е била на сцената с най-големите певци на света като Ренато Брузон, Жозе ван Дам, Микеле Пертузи. Тя изтъкна, че в произведението е много важен ансамбълът между всички участници. Всички трябва да се съобразяваме един с друг, защото операта не разчита на арии и затова целият състав е много задружен във всяка постановка на „Фалстаф“, която съм играла, посочи певицата. 

Манолов добави, че „Фалстаф“ и „Севилският бръснар“ са опери, които карат артистите да се чувстват щастливи от това, което правят и призова публиката да не пропуска да види колко хубава може да бъде една нестандартна опера на Верди.

„Фалстаф“ ще влезе в афиша на Варненската опера наесен, каза директорката й Даниела Димова. В спектакъла дебютират варненските оперни певци Ирина Жекова, Свилен Николов, Рейналдо Дроз и Мария Павлова, съобщи тя. На премиерата в Летния театър ще присъстват студенти на Мариана Пенчева от Националната музикална академия.  

 

/ТС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 05:43 на 18.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация