site.btaМузиката е жива и Моцарт не е в музея под похлупак, смята цигуларката Албена Данаилова

Музиката е жива и Моцарт не е в музея под похлупак, смята цигуларката Албена Данаилова
Музиката е жива и Моцарт не е в музея под похлупак, смята цигуларката Албена Данаилова
Албена Данаилова и Румен Цветков; снимка: Валентина Добринчева / БТА

Музиката е жива, тя не е нещо мъртво. Нотите са Библията, но интерпретацията на музиканта дава живот на произведението. Това сподели цигуларката Албена Данаилова по време на открит урок, посветен на Виенския класицизъм, който се проведе в Националното училище по изкуствата „Добри Христов“ във Варна като част от Лятната академия на музикалния фестивал „Варненско лято“.

Заедно с виолиста Румен Цветков те направиха демонстрация на изпълнение на произведение от Моцарт, коментирайки характерните за епохата особености. Това е единственият композитор, който се харесва от абсолютно всички, но той не е в музея, покрит с похлупак. От всяка негова нота блика радост от живота и ако това не се усеща в изпълнението, липсва емоцията, подчерта цигуларката.

Според нея най-важното в един концерт е комуникацията между музикантите, както и между тях и публиката. Ние използваме изразните средства на инструмента, за да може без говор да накараме хората да усетят нещо повече от теорията кой е композиторът и какво е написал, създаваме тръпка, каза Данаилова. „Диалогът“ по време на изпълнението на живо, особено на камерна музика, води до едно висше общуване, което е много важно за душите. Това е един вертикал, който ни позволява да се откъснем от този свят и е много здравословен, смята тя. 

Цигуларката, която е и преподавател във Виенската консерватория, даде съвети на младите хора къде биха могли да продължат образованието си, като подчерта, че голямата музика е написана в Европа и ако човек иска да „пие от извора“, трябва да учи в Германия, Австрия или Франция. Добра барокова школа според нея има в Англия и Нидерландия. Обучението в САЩ тя определи като подходящо за оркестрово поприще, но подчерта, че там се налага напрегнат звук, силово, подчертано и ефектно свирене, здрав професионализъм. 

Според методиката на Данаилова едно произведение се подготвя за сцена на три етапа, като в първия се анализира у дома, вземайки предвид всичко, което е написал композиторът, проучвайки много точно оригинала. След това изпълнителят пробва различни варианти, без да променя основната структура на материала, и когато реши, че е готов, го пренася в залата. Това е дълъг и многопластов процес, каза цигуларката и подчерта, че с многократното изпълнение на произведението то пораства. 

Албена Данаилова е първата жена концертмайстор на Виенската филхармония, но преди това е била в Баварския държавен оркестър в Мюнхен, където е свирила в опери, много често именно Моцартови, сподели още тя пред присъстващите. Двамата с виолиста Румен Цветков предложиха Дуо за цигулка и виола №2 от Моцарт в общия си концерт снощи. Стана ясно, че досега цигуларката не го е изпълнявала, но е приела предизвикателството, въпреки огромната си заетост в оркестъра. Свирила съм толкова много негови опери, че няма какво да ме изненада, може само да ме зарадват нови за мен гениални неща, затова реших, че е нормално да избера непознатото, каза Данаилова. 

 

/ХК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 15:20 на 08.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация