site.btaСредна оценка "много добър" са постигнали четвъртокласниците на националното външно оценяване

Средна оценка "много добър" са постигнали четвъртокласниците на националното външно оценяване
Средна оценка "много добър" са постигнали четвъртокласниците на националното външно оценяване
Снимка: Министерство на образованието и науката

Средна оценка "много добър" е резултатът, който са постигнали четвъртокласниците на националното външно оценяване. На него се явиха над 52 500 деца. По български език и литература учениците са изкарали средно 70,5 точки от 100, резултат съизмерим с този от миналата година. Повишение със 7 точки в сравнение с 2022 г. има в средния резултат по математика, който е 64,4 точки от 100. По скалата за превръщане на точките в оценки, при което среден (3) се поставя на 30% от максималния брой точки, резултатът и по двата предмета е "много добър", съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).

За обичта и доверието писаха четвъртокласниците на националното външно оценяване по български език и литература, което се състоя на 29 май. На тези ценности беше посветена задачата за четене с разбиране по откъс от детска книжка, съобщиха тогава от МОН.  

За да докажат, че разбират прочетеното, четвъртокласниците решаваха десет задачи. От тях четири с избираем отговор и шест с кратък свободен отговор. Тези с избираем отговор бяха свързани с героите, със сюжета и с езика в художественото произведение. Шест от въпросите към текста изискваха записване на свободен отговор с кратко изречение или с посочване на цитат/пример от текста. Тестът започна с диктовка. Последната задача бе с творчески характер. От учениците се изискваше да създадат собствен кратък текст по серия от картини.

Общо 52 719 четвъртокласници се явиха на националното външно оценяване по математика на 30 май, съобщиха тогава за БТА от пресцентъра на Министерството на образованието и науката. Както и в предишни години, тестът по математика бе от 25 задачи, от които 18 с избираем отговор, пет с кратък свободен отговор, една задача с разширен свободен отговор и една текстова задача с три подусловия.

От МОН съобщават днес, че анализът показва, че учениците имат по-добри познания по български език и литература, отколкото по математика.

Преобладават учениците, получили много добра и отлична оценка, като по математика това са 57,14%, а по български език и литература  близо 72%.

С близо 300 повече от 2022 г. са изпитните работи, оценени с максимален брой точки - 1707. 9906 ученици са с отлични оценки и по двата предмета, което е с 33% повече в сравнение с миналата година. 64 ученици са с максимален брой точки - 100, едновременно и на двата изпита, а с 0 точки - 31 ученици. С по две слаби оценки са около 5 процента от четвъртокласниците.

Задачите с избираем отговор по български език и литература проверяват предимно езикови знания с приложен характер. Резултатите показват, че учениците успешно разпознават представки и синоними, като цяло разбират смисъла на прочетеното и значението на думите в контекст. На диктовката успеваемостта е 75%, а на творческата задача - 63%. Творческата задача показва, че учениците могат да създават собствен текст с помощта на картини и повечето от тях правилно обвързват действията на героите с изобразеното. Учениците са неуверени да предадат емоционалното състояние на героите и се затрудняват да поставят заглавие.

Задачите с кратък свободен отговор дават информация дали ученикът се ориентира в съдържанието на текста. 62% отговарят на въпрос, който изисква разбиране на причинно-следствени връзки, но 41% не могат да посочат доказателство за отговор с примери от текста.

Въпросите с избираем отговор на изпита по математика показват много висока успеваемост при извършване на изучените аритметични действия, както и уверено разпознаване на геометрични фигури. Най-големи затруднения четвъртокласниците са срещнали в третия въпрос, при който трябва да намерят липсваща цифра в израз, свързан със събиране на четирицифрени числа.

При задачите със свободен отговор учениците най-успешно са се справили с рационалното пресмятане на числов израз, а най-ниски са постиженията им на задачите за намиране на лице и обиколка на правоъгълник, и за работа с мерни единици.

В групата с най-високи резултати са: София-град, Смолян, Пловдив, Варна, Благоевград и Перник. Добре се представят и четвъртокласниците от Плевен. Сред регионите с най-ниски резултати за поредна година са Кърджали и Сливен.

В срок до 15 юни, включително, учениците, могат да видят изпитната си работа в оценителски център, определен от началниците на Регионалните управления на образованието.

Резултатите от изпитите може да се видят на този адрес

/ХК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 19:04 на 25.04.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация