site.btaПървият случай на крокодил, забременял без контакт с мъжки екземпляр, беше регистриран в Коста Рика

Снимка: АП

Първият случай на крокодил, забременял без контакт с мъжки екземпляр, беше регистриран в зоопарк Коста Рика, съобщи Би Би Си. Женският крокодил е продуцирал фетус, който е 99,9 процента генетично идентичен.

Феноменът "девствено раждане" се открива при някои видове птици, риби и влечуги. Никога досега не е регистриран при крокодили.

Според учените тази способност е наследена от динозаврите в хода на еволюцията. Гигантските влечуги са били способни да се саморепродуцират.

Яйцето на 18-годишният американски крокодил е снесено в парка "Рептилания" през януари 2018 г. Фетусът в яйцето е бил напълно оформен, но мъртъв и поради това не се е излюпил.

Животното е пристигнало в зоопарка на двегодишна възраст и не е контактувало с други крокодили през целия си живот. Това е причината, поради която научният екип от парка се е свързал с учени от щатския университет във Вирджиния, САЩ, които са специалисти по девствени раждания - т.нар. партеногенеза. Учените са анализирали фетуса и са открили, че той е 99,9 генетично идентичен с майката, което потвърждава липсата на баща.

В статия, публикувана в "Байолъджи летърс" изследователите от Вирджиния посочват, че партеногенезата може би се среща по-често при крокодилите, но досега не е бил регистрирана, тъй като хората не са търсили подобни случаи. Не е необичайно влечуги, които не живеят в дивата природа, да снасят яйца в периоди на изолация. Тези яйца се смятат за нежизнеспособни и се изхвърлят. Настоящите открития показват, че яйцата трябва да бъдат изследвани за потенциална жизнеспособност в случаи на отсъствие на мъжки екземпляр, се казва в статията.

Не е ясно защо партеногенезата се наблюдава при различни видове, но описаните случаи в научната литература стават все повече, вероятно защото учените започват да се интересуват от нея. Според една от теориите партеногенезата се проявява, когато екземплярите от даден вид намалеят критично или са пред изчезване. Новите доказателства отвеждат към предположението за възможни репродуктивни способности на изчезнали видове, близки до крокодилите, каквито са били динозаврите.

Към 01:46 на 25.04.2024 Новините от днес