site.btaПромяна на бизнес модела на компаниите като резултат от Covid-19
В последните 2 месеца проведохме бизнес диагностика на множество компании на българския пазар. Данните показват, че се оформи бизнес на различни скорости – негативно, неутрално и позитивно повлияни от пандемията компании. Идеята на провежданата бизнес диагностика е да установим дали и в каква посока се изменя бизнес моделът на компаниите.
Изводи:
- Като цяло се наблюдава необяснима пасивност на компаниите към променящата се бизнес среда. Регистрират се несъществени промени в компонентите на техния бизнес модел;
- В три от компонентите на бизнес модела са предприети някакви действия: разходна структура, обслужвани клиенти и използвани дистрибуционни канали;
- Най-съществени модификации на бизнес модела има при компаниите, на които Covid-19 е оказал негативен ефект. Промените се наблюдават основно в разходната им структура, в типа на обслужваните клиенти и в ключовите дейности. Промените обаче са по-скоро козметични;
- Странно е, че компаниите (независимо как са повлияни от Covid-19) не правят съществени промени в комбинацията от предлаганите стоки и услуги (т.е. в стойностното си предложение), в комуникацията с клиентите и в дистрибуционните канали;
- При позитивно повлияните компании увеличеното търсене рефлектира в по-висок брой обслужвани клиенти, преосмисляне на ключовите дейности и промяна на разходната структура.
Броят на компаниите засега не е толкова висок, но пилотните резултати дават ориентир за активностите и реакциите на мениджмънта, или по-скоро – за тяхната пасивност на случващото се.
Автор: проф. д-р Евгени Станимиров – ректор на Икономически университет – Варна
ИУ – Варна, катедра „Маркетинг“
Оператор и монтаж: Стойчо Стойчев
Икономически университет - Варна
news.modal.header
news.modal.text