site.btaУчени решават „кризата на уменията“ с иновации в науката за данни
Могат ли висшите училища и бизнесът да работят съвместно, за да бъде изградена актуална и адекватна на съвременните условия рамка на компетенциите на специалистите по данни? Отговорът на този въпрос дават изследователите – членове на научния колектив на проект „Innovations for Big Data in a Real World“ (iBIGworld) по програма ERAZMUS+. Учени от четири държави – България, Полша, Украйна и Сърбия, обединяват общите си интереси в областта на науката за данни. Координатор на проекта от българска страна е проф. д-р Георги Петров Димитров, зам.-декан по учебната дейсност във Факултет „Информационни науки“ към УниБИТ.
Основната мисия на проекта „Innovations for Big Data in a Real World“ е да предостави иновативни решения по отношение на обучението на специалисти във все по-популярната област на големите данни. В този контекст, проектът цели от една страна да бъде преодоляно неравенството по отношение на уменията и компетенциите в областта на науката за данни в Южна Европа, както и да бъдат идентифицирани общите и специфични умения, необходими на един експерт в областта на анализа на големи данни. От друга страна проектът насърчава възможностите за сътрудничество, чрез изграждане на център за работа с големи данни (Smart BigData Job Hub) между университетите и бизнеса, разкриване на нови стажантски програми и подготовка на докторанти за целите на бизнес организациите.
iBIGworld предвижда провеждането на редица инициативи, които да гарантират, че дефинираните общи и специфични умения са адекватно отразени и формулирани в учебен план и учебно съдържание за обучение на специалисти в областта на големите данни.
Три са обучителните дейности във фокуса на проекта:
- обучение на обучители на висши училища;
- обучение на студенти и докторанти;
- обучение на мениджърите на бизнес организациите, с които е осъществено сътрудничество.
iBIGworld включва задачи по реализация на общо четири интелектуални резултата от проекта: изследване на добри практики в областта на науката за данни, оценка на изискванията във връзка с големите данни, изграждане на компетентностна рамка в областта на анализа на big data и провеждане на пилотно обучение. На този етап са проучени добрите практики по линия на обучението, търсенето и предлагането на специалисти в областта.
Координаторите на проекта споделят, че резултатите, които ще постигнат заедно с членовете на своите екипи, ще окажат значително въздействие върху всички заинтересовани страни, в това число висшите училища, студентите и докторантите и не на последно място върху бизнеса.
Очаква се смекчаване на проблема, популярен като „криза на уменията“ чрез въвеждане на адекватни учебни програми в областта на науката за данни. Това ще доведе до производство на висококвалифицирани, мотивирани и уверени в себе си бъдещи специалисти в областта BigData. От друга страна споделянето на знания и сътрудничество между бизнеса и висшите училища ще повиши качеството на обучението, ще предложи по-добри възможности за реализация на завършилите и ще минимизира риска от безработица.
Всички осъществени дейности и предстоящи задачи по линия на iBIGworld могат да бъдат намерени на официалния сайт на проекта: iBIGworld; (http://ibigworld.ni.ac.rs/)
УниБИТ
news.modal.header
news.modal.text