site.btaНяма недостиг на учители за новата учебна година, коментира Нели Кочева от "Заедно в час"

EZ 13:05:31 07-09-2021
RZ1304EZ.031
учители - места - нова учебна година - коментар

Няма недостиг на учители за новата учебна година, коментира Нели Кочева от "Заедно в час"


София, 7 септември /Димитрина Ветова, БТА/
Не, няма недостиг на учители за новата учебна година, коментира Нели Кочева - ръководител за привличане на участници в програмата "Нов път в преподаването" на фондация "Заедно в час", съобщиха от организацията.
"Глад за учители", "Недостиг на учители преди 15 септември", "Директорите в търсене на учители" - такива заглавия виждаме в медиите обичайно в края на август. "Новината обаче клони към фалшива. През последните две години за свободните учителски места всъщност се борят много хора. Причините за по-голямата атрактивност на професията започват с увеличените учителски заплати, минават през желанието за сигурна работа с гарантиран доход (включително по време на пандемия) и стигат до митовете за половин работен ден и дългите учителски ваканции, заявява Кочева.
По думите й проблемът с количеството може и да изглежда решен, но не и този с качеството. Защото освен да притежават формалната диплома, бъдещите учители трябва да отговарят и на други, много по-съществени, критерии - мотивация да работят в името на учениците, добра и съвременна подготовка, особено предвид промяната в обучението вследствие на COVID-19, както и усилия да надграждат непрекъснато уменията си.
По данни на НСИ педагогическият персонал в България се е увеличил от близо 58 000 души през учебната 2014/2015 г. до над 65 000 през 2019/2020 година (над 13 процента, от които са над 60-годишна възраст, но продължават да преподават). Интересът към педагогическите специалности в университетите също се покачва стабилно. През 2020 г. над 23 000 души учат в тези направления, в сравнение с 19 500 три години по-рано. Според изданието на рейтинга на висшите училища в България през 2020 г., педагогиката е втората най-желана специалност сред студентите - след икономиката. Така на година от висшите училища излизат над 4000 нови педагози, докато за следващите десет години се очаква да се пенсионират средно по 2000 учители на година, което е голям дисбаланс между предлагане и търсене.
На този фон първокласниците намаляват от 2017 г. насам и тази тенденция ще продължи през следващите години, имайки предвид данните на НСИ за раждаемостта. Прогнозният общ брой учащи се очаква да спадне до около 686 000 през учебната 2025/2026 г., като през 2014/2015 г. е бил над 745 000. Тези тенденции показват, че България ще произвежда повече на брой педагози, въпреки намаляването на учениците, се посочва в коментара.
Увеличението на кандидат-учителите се вижда и от опита на "Заедно в час", казва Нели Кочева и припомня, че вече повече от десет години фондацията търси, привлича и подкрепя мотивирани хора от различни професионални сфери, които искат да станат учители, след като преминат през интензивната обучителна програма "Нов път в преподаването". През последните две години кандидатите за нея са около 3000 на година - двойно повече в сравнение с годините до 2018 г.
"Работата като учител е много повече от това да се изправиш пред група деца и младежи и да им разкажеш предвидения по учебния план материал по твоя предмет. Изисква се адаптивност, творчески подход, търсене на най-добрия начин за комуникация с учениците, вземане предвид на техните силни и слаби страни, индивидуално внимание за всяко дете. Всичко това предполага силна мотивация за работа - не заради сигурното работно място и доход, а в името на това всяко дете да успее в живота", заявява Кочева.
Тя отбелязва, че дипломата не е достатъчна, за да станеш учител. През последните години немалко хора с дипломи за учител, но непрактикували дълги години, са решили да се завърнат към професията. Със сигурност някои от тях са водени и от истинско желание да работят с деца и младежи. Ако обаче не са актуализирали знанията и уменията си след години извън училищния контекст, влизането в zoom класните стаи ще ги сблъска с различна реалност от тази, която те си спомнят. Последната година и дистанционното е-обучение го показаха нагледно. За учителската професия е важно обучението в преподавателски методи, адекватни за децата на нашето време, в стратегии как да се обърне внимание на потребностите на всеки ученик, както и непрекъснато осъвременяване на знанията и уменията на педагозите. Ако вземем под внимание тези условия, ще видим, че недостиг наистина има - на учители, които са готови да са в класните стаи. Заради децата, коментира Нели Кочева.
/РЗ/



news.modal.header

news.modal.text

Към 15:07 на 24.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация