site.btaМаестро Емил Табаков: Присъствал съм на всичките 60 издания на "Мартенски музикални дни"

EZ 09:48:01 20-09-2021
RZ0947EZ.012
Русе - Емил Табаков - фестивал

Маестро Емил Табаков: Присъствал съм на всичките 60 издания на "Мартенски музикални дни"


Русе, 20 септември /Мартин Пенев, БТА/
Присъствал съм на всичките 60 издания на международния фестивал "Мартенски музикални дни" - и като публика, и като изпълнител. Това каза в интервю за БТА световноизвестният български диригент и композитор Емил Табаков.
Шейсетото издание на фестивала "Мартенски музикални дни" се организира до 3 октомври т. г. в Русе. То беше отлагано три пъти досега заради пандемията от коронавируса. Това е и причината фестивалът да се състои за първи път през есента, а не както обикновено през месец март. "Мартенски музикални дни" се организира от община Русе, а БТА е медиен партньор.
На първото издание на фестивала през 1961 г. Табаков е бил ученик в музикалното училище в Русе.
"Оттогава съм ходил редовно на всички концерти. След това съм участвал във фестивала - като музикант и като диригент в оркестъра на Русенската филхармония, като диригент на камерен ансамбъл "Софийски солисти", със Софийската филхармония, с Радиoоркестъра, с Пловдивската филхармония. Много съм свързан с фестивала", обясни Табаков.

"Мартенски музикални дни" през погледа на маестро Табаков

По думите му музикалният форум се е променил много през годините.
"Организацията сега е много по-трудна. В миналото идваха големи състави от бившите социалистически страни. Това означава, че е имало средства. Тогава идваха по пет-шест симфонични оркестъра.
Сега обстановката е по-различна. Финансирането на фестивала е трудна задача. За щастие от много години той се ръководи от Ива Чавдарова. Независимо, че няма необходимите средства в момента, за да се поканят толкова много оркестри, както навремето, Ива Чавдарова успя да запази нивото на фестивала като програмиране.
Защото е много лесно, когато няма пари, фестивалът да се обърне към по-популярната музика. Тогава е по-сигурно, че ще има публика.
Чавдарова успя да запази това ниво на сериозно програмиране - да се изпълняват нови творби, непознати.
От друга страна, ако няма нова музика на фестивал, той си губи значението. Фестивал означава точно това - да не е ежедневието на един град, на един оркестър, а в репертоара да има нещо друго, което не може всеки ден, на всеки спектакъл да се изпълнява през годината", каза маестрото.

Няма по-голям стимул за ученик от среща със световноизвестен музикант

По думите му сега животът е съвсем различен.
"Навремето си спомням, че в Русе се събираха всички известни български композитори и диригенти, и стояха по време на целия фестивал. Срещаха се в градската градина пред Доходното здание, обсъждаха, говореха си. Всеки концерт се коментираше с публиката. Като ученик в музикалното училище в Русе си спомням как всички големи солисти и диригенти идваха на среща с нас - с учениците, да ни говорят, да ни обясняват, да им задаваме въпроси. Това е много важно.
Включително и Шостакович е идвал, свирил съм му. Представяте ли си такъв световен музикант като него да дойде в русенското музикално училище и да се срещне с учениците. Идвали са и други големи имена - като Светланов, Рихтер.
Няма по-голям стимул за един ученик. Това са изключително полезни срещи за нас, младите музиканти. Да се видиш с такива огромни имена, величия. В други градове в България не са имали такава възможност. Трябва да сме благодарни на Илия Темков, който е един от основателите на фестивала и го поддържаше", каза Емил Табаков.
Той си спомня, че навремето витрините на магазините по цялата пешеходна улица в Русе са били окичени със снимки на изпълнителите на "Мартенски музикални дни".
"А сега разбирам, че има голям проблем. Когато сложат афиша, веднага някой лепи друг върху него", обясни Табаков.

България не успява да запази талантите си

България е известна като родина и школа на много ярки музикални таланти. Според Табаков сега интересът на младите към класическата музика не е голям.
"Няма толкова много млади таланти. Всичко е различно. Отношението на нашата държава към хората на изкуството вече не е същото. Няма политика. Спомням си какъв трепет беше, когато кандидатствахме в консерваторията, дали ще ни приемат. Сега няма кандидати. Талантливите веднага след музикалното училище отиват да учат в чужбина. Образованието у нас също не е на нужното ниво", казва Табаков.
По думите му младите таланти отиват в чужбина, където отношението е друго.
"За да си музикант, започваш да учиш от петгодишна възраст. Учиш, учиш, учиш и на 25 години разбираш дали си достатъчно добър. Но тогава вече е късно да хващаш друга професия. Има много музиканти, които загърбиха професията си, защото заплатите, които получават в България, са мизерни. Няма държава около нас, в която хората на изкуството да получават толкова ниски заплати. Да не говорим за западните страни.
Преди 10 дни бях в Колумбия. Там имат много добър оркестър. Второ, музикантите са много добре платени - получават по 16 заплати, а за всеки голям празник имат и допълнителни възнаграждения. Взимат по 2500 евро на месец. А животът не е по-скъп от България, дори е по-евтин. А тук нашите музиканти получават по 800 лева. Ако дадем за пример Румъния, там хората на изкуството взимат по 1500 евро. В Турция получават по 18 заплати годишно.
Как тогава да си запазим творците. Има огромни таланти в България, но как да останат тук. Те са пръснати по света. По света е пълно с български музиканти. Има оркестри с по двайсетина наши музиканти", обясни Табаков.

Пандемията рефлектира върху общуването между музиканти и публика

"Пандемията пречи не само на изкуството, но и на целия ни живот. Много е неприятно. Музикантите свирят с маски на концертите. Има разстояние между тях, което не е добре за ансамбловото свирене. Не е работа да свириш с маска. Зрителите също са с маски", каза Табаков.

Световна премиера на Концерта за цигулка, написан от Емил Табаков

Програмата на закриването на международния фестивал "Мартенски музикални дни" на 3 октомври тази година включва световната премиера на Концерта за цигулка, написан от Емил Табаков специално за Русенския фестивален оркестър и за известния цигулар Светлин Русев.
Русенският фестивален оркестър е проект, носещ в себе си дълбоките и трайни връзки между различни поколения музиканти, направили първите си професионални стъпки в Националното училище по изкуствата "Проф. Веселин Стоянов" в крайдунавския град. Оркестърът е създаден през 2010 г. по повод на 50-ата годишнина на училището.
"Когато започнах да пиша Концерта за цигулка, си мислех за Светлин Русев и за целия състав на Русенския фестивален оркестър. Като съм го писал, съм имал предвид тази енергия, която имат музикантите от тази формация. Те свирят в различни оркестри по света. Идват в Русе и се срещат, а не са се виждали с години. Има особена енергия, която се акумулира в този състав", каза Табаков.
По думите му всеки автор се надява да бъде оценен с това, което е написал.
"Сигурен съм, че Светлин Русев и музикантите в оркестъра ще подходят с голямо желание и отговорност. Премиера е по-трудно да се свири, отколкото познато вече произведение. Очаквам да има положителна емоция и енергия", заяви Табаков.
/РЗ/



news.modal.header

news.modal.text

Към 23:21 на 23.08.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация