site.btaУчители и университетски преподаватели се обединиха около мнението, че обучението по астрономия в училищата не е достатъчно
EZ 16:37:01 09-10-2021
RI1635EZ.003
форум - космически изследвания - образование
Учители и университетски преподаватели се обединиха около мнението, че обучението по астрономия в училищата не е достатъчно
София, 9 октомври /Ирина Симеонова, БТА/
Учители и университетски преподаватели се обединиха около мнението, че обучението по астрономия в средните училища не е достатъчно. Това е извод на днешната дискусия на тема "Космос и образование", която се състоя по време на Втория национален форум за съвременни космически изследвания, организиран от 7-и до 9 октомври в София Тех Парк.
Радка Костадинова, дългогодишен преподавател по физика и астрономия в СУ "Иван Вазов", гр. Вършец, създател на инициативата "Астропарти Вършец", отбеляза, че в учебната програма обучението по астрономия е твърде ограничено и като време, и като количество учебно съдържание. "Астрономията трябва да има по-засилено присъствие в образователните програми на учениците. Не може да бъде само на ниво три урока в седми клас и три урока в десети клас", коментира тя. Според нея, ако в седми клас не бъде запален интересът на децата към астрономията, след това той вече се губи. Те заобичват физиката, след като попаднат в света на астрономията, каза дългогодишният преподавател.
Иво Джокин, директор на Общинския център за извънучилищни дейности и занимания по интереси в с. Байкал, също отбеляза, че времето, отделено на астрономия в учебната програма, не достига.
Никола Каравасилев, астрофизик и преподавател, ръководител на националния отбор по астрономия и астрофизика каза, че те запълват много важна празнина: "Децата идват с една торба пълна с любопитство и една сравнително празна торба за знания. Ние трябва да напълним торбата със знания преди тази с любопитството да се е изпразнила", каза той. Каравасилев отбеляза, че според неговите наблюдения, двете теми, които са най-интересни на децата, са космос и динозаври, но те са много малко застъпени в образователната програма.
Гл. ас. д-р Владимир Божилов от катедра "Астрономия" към Физическия факултет на СУ "Св. Кл. Охридски" каза, че е много важно децата да бъдат изложени на наука още от най-ранна детска възраст. Според изследвания, между 12- и 14-годишна възраст интересът към науката рязко намалява, каза той и допълни, че трябва промяна в учебното съдържание особено за пети, шести и седми клас. То трябва да е проектнобазирано приложно обучение, което е насочено към създаване на умения за реална употреба на научния метод. Обучението в университета трябва да е модерно и приложно, допълни Божилов.
Тихомир Димитров, астрофизик, създател на Space Academy - "Космическа академия за деца", смята, че най успешна е работа с децата, която ги прави действащи по време на самото занятие. Те не трябва да стоят статични, да не слушат просто една лекция, трябва активно да участват в образователния процес, констатира той. Освен това допълни, че децата трябва да видят и реалното приложение на математика, на физика в живота иначе губят интерес към науката.
Доц. Веселка Радева от Висше военноморско училище "Никола Йонков Вапцаров" във Варна отбеляза, че заниманията с деца трябва да се осъществяват с обич, с много работа, с много наблюдения, с много игра.
Доц. д-р Евгени Овчаров, ръководител на катедра "Астрономия" към Физическия факултет на СУ "Св. Кл. Охридски" и на магистърска програма по "Астрономия и популяризация на астрономията" отбеляза, че популяризирането на науката, включително и на астрономията, в днешно време е много важно. Учените трябва да се научим да излизаме пред широката общественост и да разказваме за това, с което се занимаваме, каза той и допълни, че тяхната магистърска програма подпомага тази насоченост.
/РИ/
news.modal.header
news.modal.text