site.btaСливен да стане музикален център е амбицията на новия директор на Симфоничния оркестър Кремена Николова
EZ 12:00:31 10-10-2021
RZ1159EZ.003
Сливен - Кремена Николова - симфоничен оркестър
Сливен да стане музикален център е амбицията на новия директор на Симфоничния оркестър Кремена Николова
Сливен, 10 октомври /Велина Василева, БТА/
Сливен да стане музикален център, дестинация с културно значение и да има Симфоничен оркестър, с който гражданите да се гордеят. Това са целите на новия директор на Сливенския симфоничен оркестър Кремена Николова, които тя сподели в интервю за БТА.
Световноизвестната цигуларка е на 35 години, музикалното й образование започва на шест години с уроци по цигулка в школата "Мишо Тодоров". Завършила е музикалното училище в Бургас и Националната музикална академия със специалност цигулка. Осем години след това е работила в Италия, заедно с големи имена от музикалната общност. От 2018 г. е преподавател в Кралската консерватория в Монс-Белгия, а от 2014 г. - организира свой собствен музикален фестивал във Венеция. Свирила е с музиканти от Болшой театър в Москва, в Париж. През последната година се установява в България, в родния град Сливен, а от 13 септември - официално е директор на културния институт.
Световната пандемия е поводът Николова да се върне в страната, където не е очаквала да открие много нови приятелства и дори нова професия. Преоткрива родния си град и забелязва, че много чужденци са намерили своя нов дом и благоприятна бизнес среда именно в Сливен. Получава предложение да изпълнява временно длъжността директор на Симфоничния оркестър, а впоследствие печели конкурс сред още четирима кандидати.
Задачите, които Николова си поставя, са да привлече публика, за която музикалното събитие да се превърне в празник. За да бъде залата пълна, тя смята, че е необходимо високо ниво - и като съдържание, и като организация, и като реклама.
Кремена Николова обеща разнообразен сезон, пълен със звезди от международната музикална сцена. Летящият старт ще бъде на 21 октомври с концерт на виртуоза Роман Ким, на който суперзвездата ще представи за пръв път в България концерт за цигулка от Николо Паганини.
Според нея съставът на оркестъра трябва да се подмлади, като за тази цел ще участват в студентски практики.
Следва цялото интервю:
Въпрос: Защо решихте да се върнете в България и конкретно в Сливен?
Отговор: Основната причина е, че съм родена в Сливен, въпреки че съм живяла и в Бургас, и в София. Причината да се върна е много тривиална, проста - всички знаем какво се случи от март 2020 г. досега. От 2012 г. живеех в Италия, където ситуацията с коронавируса бе най-стряскаща. Това повлия много върху живите концерти, спектакли, браншът, свързан с изкуство, музика, култура. Всичко бе отменено, забранено, от най-малки камерни концерти до фестивали. Четири месеца бях постоянно затворена у дома си - едно градче, близко до Венеция. Локдаунът в България няма нищо общо с това, което беше в Италия. Като креативен човек, винаги съм си намирала занимания, дори в уединение. Четири месеца абсолютна изолация обаче, идва малко в повече. За четири дни успях да си уредя всички неща и да си тръгна за България.
Бях сигурна, че ще остана в България за четири-пет месеца и нямах никакво намерение да оставам в Сливен. Животът в Сливен обаче, се оказа далеч по-различен от това, което си представях. Не знаех, че тук нещата се развиват по този начин, от гледна точка на бизнеса дори. Има голямо чуждестранно присъствие, по-специално - италианско. Никога не съм си представяла, че ще ям най-вкусната паста през живота си именно в Сливен. Много чужденци са открили своя нов дом и благоприятна бизнес среда именно тук. През лятото открих много нови приятели, нова среда, нещата за мен се промениха и в личен план и тук ще създам семейство.
Въпрос: Как решихте да кандидатствате за директорската длъжност?
Отговор: Месец преди конкурса за директор на Симфоничния оркестър бях временно изпълняващ длъжността. Заместник-кметът на общината Пепа Чиликова разговаря с мен и ми предложи и варианта да се явя на конкурс за постоянно.
Бяхме общо петима кандидата, конкурсът беше доста тежък процес, продължи цял ден, представяни бяха документи, собствена концепция. Имаше 12-членно жури със специалисти не само от Сливен, но и от София, Бургас, Хасково.
Въпрос: Каква беше Вашата концепция за развитието на Симфоничния оркестър?
Отговор: Ние не сме бизнес структура или фабрика, а една културна институция, която е длъжна да повишава качеството на живот на хората, да ги обогатява, да ги кара да се чувстват добре, горди от това, което имат в техния град. Това, което виждам в момента е, че оркестърът е като едно сираче, по-скоро е някаква тежест. Много хора от града дори не знаят, че има оркестър, не знаят, че има обновена зала "Сливен". Това е една огромна част от публиката - 300-400 души, която, ако има добре рекламирани концерти на крепостта "Туида", ги посещава.
Проблемът е, че нашата структура остава на заден план.
Въпрос: Каква е причината, реклама ли липсва?
Отговор: Не само това, трябва да се поддържа определено ниво - на канените солисти, на самите оркестранти. Важно е хората, които идват на нашите събития да видят нещо интересно, нещо, което не се вижда всеки ден, нещо, което ги кара да сложат красиви дрехи, да общуват и с други хора. Концертите ни не са били на необходимото високо ниво и като съдържание, и като организация, и като реклама. Това би трябвало да се промени.
Въпрос: Това ли ще има в предстоящия творчески сезон на Сливенския симфоничен оркестър?
Отговор: Да. Ние няма как да си позволим богат сезон като в Софийска филхармония. Но ние можем да започнем с няколко малки стъпки. Приготвих сезон с шест основни вечерни събития, като съм се постарала да поканя хора, които наистина са определящи в музикалния свят. Сред тях са чужденци и в сътрудничество с много известни и навън български музиканти и диригенти. Като музикално съдържание е от различни стилове и епохи, различен състав, различни инструменти. За всяко едно събитие съм подбрала различно съдържание, което ще бъде интересно на публиката.
Предвидили сме и много съпътстващи събития.
Сезонът ще започне с концерт на виртуоза Роман Ким на 21 октомври. Суперзвездата ще представи за пръв път в България концерт за цигулка от Николо Паганини. На 25 октомври ще бъде показана оперна програма под диригентството на родения в Сливен Симон Павлов. Друг акцент в програмата ще бъде сопраното Джулия Болкато, която заедно с диригента Диан Чобанов на 16 декември ще участва в Оперна гала. Новият директор ще се изяви на 17 февруари в ролята на солист и водеща цигулка на сцената на зала "Сливен", където ще представи барокова и съвременна музика. Първата флейта на Болшой театър Москва Наталия Береславцева ще солира в концерт на 24 март. В празничния Великденски концерт за пръв път в България ще прозвучи Диксит Доминус RV595 - псалм за солисти, хор и оркестър.
Искам при хубаво време, след април следващата година, да има изнесени събития, летен фестивал на крепостта "Туида".
Откакто встъпих в длъжност, се опитвам и да наредя цялостна програма, и да поговоря с всички тези артисти, да променя презентацията на оркестъра в публичното пространство, било чрез уебсайт, социални мрежи, медии.
Въпрос: Успяхте ли да стиковате намеренията си, стремежите си с оркестрантите, запознахте ли се с тях?
Отговор: Голяма част от колегите познавам от малка, била съм солистка на оркестъра, откакто бях четвърти клас. Но времето се променя и ние трябва да се променяме с него. Някои от колегите приемат идеите с голям възторг, други са малко по-скептични. За всички е ясно, че имаме нужда от нови попълнения в нашия състав. Те обаче трябва да бъдат привлечени не само чрез финанси, но и чрез една артистична среда. За много цигулари и музиканти е изключително интересно да участват в концерти с Роман Ким, например.
Искаме да участваме в студентски практики, особено за студенти от нашия край - Стара Загора, Бургас, околните градове, които учат в музикалните академии в София или Пловдив. Те биха могли да се включат в нашия състав чрез европейския проект. Много от младите хора в нашата професия смятат, че работа няма, мислят, че не могат да намерят работа в български културен институт, искат да отидат в чужбина. Поддържам връзка с преподавателите в музикалните училища и академии.
Въпрос: От колко души се състои оркестърът?
Отговор: Имаме 31 щатни бройки. Един състав за симфониета. Липсват два инструмента - нямаме кларинет и цугтромбон. Ако искаме да правим програми за пълен състав, имаме нужда от такива музиканти. Или трябва да ги привлечем да живеят в нашия град, или да пътуват за репетиции всеки ден.
Въпрос: По време на пандемията оркестърът репетираше онлайн, няма ли възможност за такъв начин на репетиция?
Отговор: Репетиране онлайн не съществува. Преподаване онлайн е възможно, свирене заедно - не. Независимо от приложението, има забавяне и звукът не може да се синхронизира. Това прави абсолютно невъзможно свиренето заедно.
Въпрос: Богат ли е репертоарът на Сливенския оркестър?
Отговор: Да, някои колеги имат огромно количество материал за толкова години. Но нашата работа е като на професионалните спортисти. Формата трябва да се поддържа, необходимо е ежедневно да се репетира. Необходими са ни репетиции и то не само за всеки един поотделно, но и поддържане на общата форма. Това се постига с години труд, обща ежедневна практика.
Въпрос: Какви цели си поставяте?
Отговор: Аз правя тази работа, защото не мога да не я правя. Често сме готови на всякакви компромиси. За мен финансово не е особено привлекателна тази длъжност, но не в това е въпросът. Поставям си едно предизвикателство - тази структура да се развие, хората да си обичат културата, да се гордеят, да знаят, че техният град е един музикален център в страната. Че е една причина за културен туризъм в нашия град, да стане дестинация, която да има културно значение. Като се чуе, че има концерт, хората да бързат да си купят билети.
Поставила съм си като лично и професионално предизвикателство този оркестър да има активност, с която да се гордеят общината и гражданите.
/РЗ/
RZ1159EZ.003
Сливен - Кремена Николова - симфоничен оркестър
Сливен да стане музикален център е амбицията на новия директор на Симфоничния оркестър Кремена Николова
Сливен, 10 октомври /Велина Василева, БТА/
Сливен да стане музикален център, дестинация с културно значение и да има Симфоничен оркестър, с който гражданите да се гордеят. Това са целите на новия директор на Сливенския симфоничен оркестър Кремена Николова, които тя сподели в интервю за БТА.
Световноизвестната цигуларка е на 35 години, музикалното й образование започва на шест години с уроци по цигулка в школата "Мишо Тодоров". Завършила е музикалното училище в Бургас и Националната музикална академия със специалност цигулка. Осем години след това е работила в Италия, заедно с големи имена от музикалната общност. От 2018 г. е преподавател в Кралската консерватория в Монс-Белгия, а от 2014 г. - организира свой собствен музикален фестивал във Венеция. Свирила е с музиканти от Болшой театър в Москва, в Париж. През последната година се установява в България, в родния град Сливен, а от 13 септември - официално е директор на културния институт.
Световната пандемия е поводът Николова да се върне в страната, където не е очаквала да открие много нови приятелства и дори нова професия. Преоткрива родния си град и забелязва, че много чужденци са намерили своя нов дом и благоприятна бизнес среда именно в Сливен. Получава предложение да изпълнява временно длъжността директор на Симфоничния оркестър, а впоследствие печели конкурс сред още четирима кандидати.
Задачите, които Николова си поставя, са да привлече публика, за която музикалното събитие да се превърне в празник. За да бъде залата пълна, тя смята, че е необходимо високо ниво - и като съдържание, и като организация, и като реклама.
Кремена Николова обеща разнообразен сезон, пълен със звезди от международната музикална сцена. Летящият старт ще бъде на 21 октомври с концерт на виртуоза Роман Ким, на който суперзвездата ще представи за пръв път в България концерт за цигулка от Николо Паганини.
Според нея съставът на оркестъра трябва да се подмлади, като за тази цел ще участват в студентски практики.
Следва цялото интервю:
Въпрос: Защо решихте да се върнете в България и конкретно в Сливен?
Отговор: Основната причина е, че съм родена в Сливен, въпреки че съм живяла и в Бургас, и в София. Причината да се върна е много тривиална, проста - всички знаем какво се случи от март 2020 г. досега. От 2012 г. живеех в Италия, където ситуацията с коронавируса бе най-стряскаща. Това повлия много върху живите концерти, спектакли, браншът, свързан с изкуство, музика, култура. Всичко бе отменено, забранено, от най-малки камерни концерти до фестивали. Четири месеца бях постоянно затворена у дома си - едно градче, близко до Венеция. Локдаунът в България няма нищо общо с това, което беше в Италия. Като креативен човек, винаги съм си намирала занимания, дори в уединение. Четири месеца абсолютна изолация обаче, идва малко в повече. За четири дни успях да си уредя всички неща и да си тръгна за България.
Бях сигурна, че ще остана в България за четири-пет месеца и нямах никакво намерение да оставам в Сливен. Животът в Сливен обаче, се оказа далеч по-различен от това, което си представях. Не знаех, че тук нещата се развиват по този начин, от гледна точка на бизнеса дори. Има голямо чуждестранно присъствие, по-специално - италианско. Никога не съм си представяла, че ще ям най-вкусната паста през живота си именно в Сливен. Много чужденци са открили своя нов дом и благоприятна бизнес среда именно тук. През лятото открих много нови приятели, нова среда, нещата за мен се промениха и в личен план и тук ще създам семейство.
Въпрос: Как решихте да кандидатствате за директорската длъжност?
Отговор: Месец преди конкурса за директор на Симфоничния оркестър бях временно изпълняващ длъжността. Заместник-кметът на общината Пепа Чиликова разговаря с мен и ми предложи и варианта да се явя на конкурс за постоянно.
Бяхме общо петима кандидата, конкурсът беше доста тежък процес, продължи цял ден, представяни бяха документи, собствена концепция. Имаше 12-членно жури със специалисти не само от Сливен, но и от София, Бургас, Хасково.
Въпрос: Каква беше Вашата концепция за развитието на Симфоничния оркестър?
Отговор: Ние не сме бизнес структура или фабрика, а една културна институция, която е длъжна да повишава качеството на живот на хората, да ги обогатява, да ги кара да се чувстват добре, горди от това, което имат в техния град. Това, което виждам в момента е, че оркестърът е като едно сираче, по-скоро е някаква тежест. Много хора от града дори не знаят, че има оркестър, не знаят, че има обновена зала "Сливен". Това е една огромна част от публиката - 300-400 души, която, ако има добре рекламирани концерти на крепостта "Туида", ги посещава.
Проблемът е, че нашата структура остава на заден план.
Въпрос: Каква е причината, реклама ли липсва?
Отговор: Не само това, трябва да се поддържа определено ниво - на канените солисти, на самите оркестранти. Важно е хората, които идват на нашите събития да видят нещо интересно, нещо, което не се вижда всеки ден, нещо, което ги кара да сложат красиви дрехи, да общуват и с други хора. Концертите ни не са били на необходимото високо ниво и като съдържание, и като организация, и като реклама. Това би трябвало да се промени.
Въпрос: Това ли ще има в предстоящия творчески сезон на Сливенския симфоничен оркестър?
Отговор: Да. Ние няма как да си позволим богат сезон като в Софийска филхармония. Но ние можем да започнем с няколко малки стъпки. Приготвих сезон с шест основни вечерни събития, като съм се постарала да поканя хора, които наистина са определящи в музикалния свят. Сред тях са чужденци и в сътрудничество с много известни и навън български музиканти и диригенти. Като музикално съдържание е от различни стилове и епохи, различен състав, различни инструменти. За всяко едно събитие съм подбрала различно съдържание, което ще бъде интересно на публиката.
Предвидили сме и много съпътстващи събития.
Сезонът ще започне с концерт на виртуоза Роман Ким на 21 октомври. Суперзвездата ще представи за пръв път в България концерт за цигулка от Николо Паганини. На 25 октомври ще бъде показана оперна програма под диригентството на родения в Сливен Симон Павлов. Друг акцент в програмата ще бъде сопраното Джулия Болкато, която заедно с диригента Диан Чобанов на 16 декември ще участва в Оперна гала. Новият директор ще се изяви на 17 февруари в ролята на солист и водеща цигулка на сцената на зала "Сливен", където ще представи барокова и съвременна музика. Първата флейта на Болшой театър Москва Наталия Береславцева ще солира в концерт на 24 март. В празничния Великденски концерт за пръв път в България ще прозвучи Диксит Доминус RV595 - псалм за солисти, хор и оркестър.
Искам при хубаво време, след април следващата година, да има изнесени събития, летен фестивал на крепостта "Туида".
Откакто встъпих в длъжност, се опитвам и да наредя цялостна програма, и да поговоря с всички тези артисти, да променя презентацията на оркестъра в публичното пространство, било чрез уебсайт, социални мрежи, медии.
Въпрос: Успяхте ли да стиковате намеренията си, стремежите си с оркестрантите, запознахте ли се с тях?
Отговор: Голяма част от колегите познавам от малка, била съм солистка на оркестъра, откакто бях четвърти клас. Но времето се променя и ние трябва да се променяме с него. Някои от колегите приемат идеите с голям възторг, други са малко по-скептични. За всички е ясно, че имаме нужда от нови попълнения в нашия състав. Те обаче трябва да бъдат привлечени не само чрез финанси, но и чрез една артистична среда. За много цигулари и музиканти е изключително интересно да участват в концерти с Роман Ким, например.
Искаме да участваме в студентски практики, особено за студенти от нашия край - Стара Загора, Бургас, околните градове, които учат в музикалните академии в София или Пловдив. Те биха могли да се включат в нашия състав чрез европейския проект. Много от младите хора в нашата професия смятат, че работа няма, мислят, че не могат да намерят работа в български културен институт, искат да отидат в чужбина. Поддържам връзка с преподавателите в музикалните училища и академии.
Въпрос: От колко души се състои оркестърът?
Отговор: Имаме 31 щатни бройки. Един състав за симфониета. Липсват два инструмента - нямаме кларинет и цугтромбон. Ако искаме да правим програми за пълен състав, имаме нужда от такива музиканти. Или трябва да ги привлечем да живеят в нашия град, или да пътуват за репетиции всеки ден.
Въпрос: По време на пандемията оркестърът репетираше онлайн, няма ли възможност за такъв начин на репетиция?
Отговор: Репетиране онлайн не съществува. Преподаване онлайн е възможно, свирене заедно - не. Независимо от приложението, има забавяне и звукът не може да се синхронизира. Това прави абсолютно невъзможно свиренето заедно.
Въпрос: Богат ли е репертоарът на Сливенския оркестър?
Отговор: Да, някои колеги имат огромно количество материал за толкова години. Но нашата работа е като на професионалните спортисти. Формата трябва да се поддържа, необходимо е ежедневно да се репетира. Необходими са ни репетиции и то не само за всеки един поотделно, но и поддържане на общата форма. Това се постига с години труд, обща ежедневна практика.
Въпрос: Какви цели си поставяте?
Отговор: Аз правя тази работа, защото не мога да не я правя. Често сме готови на всякакви компромиси. За мен финансово не е особено привлекателна тази длъжност, но не в това е въпросът. Поставям си едно предизвикателство - тази структура да се развие, хората да си обичат културата, да се гордеят, да знаят, че техният град е един музикален център в страната. Че е една причина за културен туризъм в нашия град, да стане дестинация, която да има културно значение. Като се чуе, че има концерт, хората да бързат да си купят билети.
Поставила съм си като лично и професионално предизвикателство този оркестър да има активност, с която да се гордеят общината и гражданите.
/РЗ/
news.modal.header
news.modal.text