site.btaКогато творчеството среща силното предизвикателство на времето

Тя е малка, крехка и първата среща с нея изобщо не предполага силния и борбен характер, който притежава. Упорита креативна млада жена. Катя Лозанова. 

Първото ми докосване до нейния талант на дизайнер беше през невероятната й способност да превърне позахабен стар апартамент, почти без средства, само с усет и око за красивото и удобното, в уютно семейно гнездо за млади хора, отдадени на работата и интересите си. В този дом веднага се усещаше духът, животът, любовта се излъчваше от всеки мъничък детайл.

Любов и страст лъхат и от работата на Катя. Тя е завършила колеж по дизайн, бакалавър е по сценография и магистър по дизайн от НБУ. Още като студентка работи в ателие за кино- и театрални костюми, прави облекла за рекламни клипове, изявява се в известна дизайнерска платформа и с лични дрехи, някои от които излага в галерии и предлага за продан.

Креативната й натура се разгръща с още по-голяма сила в малкото й лично ателие - "Гизда", с което през 2017 започва и проспериращият й днес личен бизнес. Първоначално единични бройки изчистени, артистични модели. Противно на очакванията, които налага името на ателието, по дрехите няма орнаментика и етно елементи  - практични, но и същевременно носещи собствен дух. Или да си гиздава /нагласена, издокарана/ без гиздила. Интересът към работата на Катя нараства, ателието се разширява с няколко помощници, но идва началото на 2020 с пандемията от коронавирус и браншът изпада в ступор, много шивашки ателиета, цели фабрики в стремежа си да оцелеят и да спасят работата си съвсем конюнктурно се пренастройват за производство на защитни маски и други защитни средства, които стават изключително търсени. Встрани от модата и красотата....Поръчките при Катя изцяло замират.

Тук при Катя Лозанова проработва максимата, че всяка криза крие и шанс. Художественият усет не изоставя младата дизайнерка и й подсказва пазарната и творческа ниша и така се ражда изделие, станало само месец по-късно хит първо на международния пазар. Това е елегантна платнена качулка с прозрачен тънък пластмасов щит на цип. Осигурява 360-градусова защита и носи огромно творческо удовлетворение на авторката си - едновременно помощ за хората в усложнената обстановка, а и бизнесът е спасен. Не пропуска да подчертае, че в този натоварен период е получила много подкрепа и помощ и от приятел.

Катя не смята да разраства работата си до етап "конвейр". Не я блазни масовото производство, макар че при изработването на качулката, в един момент, поради валящите поръчки, се е наложило да включва дори и подизпълнителски фирми. Казва дори, че представянето на колекции на подиум и срещата с потенциалните купувачи не я блазнят толкова. Зарежда я самият процес на създаването на моделите. Индивидуализирането им. "Важно е дизайнът да решава проблем, да помага, а не да е просто поредната вещ. Да работим в хубава среда и работата да ни носи удоволствие, искам да усмихвам хората, казва Катя. Искам да пренасям хората в една по-красива, спокойна, тяхната лична и съкровена реалност".

Между другото, скромно и с леко неудобство, в края на  разговора ни, споменава, че "защитната" качулка е стигнала до Smithsonian Designe Museum в Ню Йорк - в края на миналата година изделието е включено в експозиция на защитни средства, използвани през вековете по повод пандемични обстоятелства. 
     
         

 

 

/РМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 13:45 на 26.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация