site.btaГолемият ни проблем в образованието е, че сме бавни, но имаме успех с бързото повишение на учителските заплати, каза министър Николай Денков
EZ 13:09:31 30-11-2021
RI1304EZ.002
Николай Денков - учители - Световна банка - проучване - коментар
Големият ни проблем в образованието е, че сме бавни, но имаме успех с бързото повишение на учителските заплати, каза министър Николай Денков
София, 30 ноември /Димитрина Ветова, БТА/
Нашият най-голям проблем в образованието е свързан с това, че сме бавни и единственото, в което имаме успех, е бързото повишение на учителските заплати. Бавни сме във всичко останало, което правим - в анализа на конкретните проблеми днес, а не какви са били преди години, и в това да можем да реагираме в рамките на няколко месеца на новите предизвикателства - COVID-19 е само едно от тях. Големият ни проблем е, че сме бавни в реакциите на промените, които се случват около нас, и тези промени ще се ускоряват, заяви министърът на образованието и науката акад. Николай Денков в коментар на проучването на Световната банка за периода 2014-2018 г., представено на кръгла маса на тема "Пътна карта на политиките за учители".
Според данните от проучването едва около 10 процента от новоназначените учители в България остават трайно в образователната система. Повече от половината напускат още след първата си година в училище. Най-критична е втората година - след нея си тръгват средно 60 процента от тези, които са се задържали там до този момент. След третата година сменят професията още 56 процента от новопостъпилите педагози. От Световната банка препоръчват да се създаде звено за събиране на данни за работната сила в образователната система, както и механизъм за измерване на компетентностите на база на уменията за преподаване по даден предмет, на дигиталните умения, мотивацията, авторитета и ефекта върху ученето на децата.
Освен с обективните трудности, свързани с коронавируса, ще трябва да работим и по Закона за предучилищното и училищното образование, каза министър Николай Денков. Той заяви, че вече са ясни дефицитите, свързани с инспектирането и с атестирането, и това ще бъде голяма тема през следващите месеци - как ще оценяваме добавената стойност и как ще я включим в системите за атестирането и финансирането на училищата. Няма да стане по-спокойно, а ще стане още по-динамично, коментира образователният министър.
"Отделно имаме и промени във формите на преподаване, дигитализацията влезе заради COVID-19, но тя няма да си излезе с него. Промяната ще стане още по-бърза, с включването на новите платформи за преподаване, по които ще работим с финансирането през следващите една-две години", заяви министър Денков. В коментар на проучването на Световната банка, образователният министър каза, че трябва да изградим система, която да прави анализ на данните, но отбеляза, че добрата новина е, че имаме съществен напредък в информационните системи.
Имаме програми за новите учители, имаме системи за менторство и за обмяна на опит, но трябва да имаме и обратната връзка, както ни посочват от Световната банка, обобщи образователният министър.
СНИМКА МОН
/РИ/
news.modal.header
news.modal.text