site.btaИриней Константинов и Александър Тонев играят Пер Гюнт на Ибсен, премиерата е в края на януари
EZ 14:14:01 21-12-2021
DD1411EZ.002
Култура - театър - премиера - "Пер Гюнт пътува"
Ириней Константинов и Александър Тонев играят Пер Гюнт на Ибсен, премиерата е в края на януари
София, 21 декември /БТА/
Ириней Константинов и Александър Тонев играят Пер Гюнт по Ибсен в постановка, чиято премиера е предвидена за края на януари 2022 г. БТА е медиен партньор на събитието.
"Театърът има нужда от нещо, което да извиси неговото съществуване, да бъде по-различно от целия театрален пейзаж", коментира Ириней Константинов, който е и директор на театър "София". Самият Константинов е играл в няколко пиеси на Ибсен и познава автора. Относно "Пер Гюнт пътува" казва, че го привлича темата за свободния човек, за авантюриста, който не желае да се примирява с обществените норми и правила, който ги нарушава и изскача от канона и уравниловката.
"Това, което ме впечатли, бяха крайните демонични ситуации в тази пиеса. Това е пиеса, която има мощ и сила, и много силен характер, нещо, с което отдавна не бях се сблъсквала. Това те изкарва от равновесие, привлича те, в същото време, те плаши. Но ние влизаме в дълбоките води и се надявам, че няма да се удавим, а ще направим един любопитен и смел спектакъл", казва режисьорката Катя Петрова.
Всяка година се правят по 150 представление на тази пиеса, писана преди 150 години. Според Петрова за това има причина и тя се съдържа в драматургията, в която се срещат човек, дявол и Бог. "Другият феномен, е че тази пиеса сякаш е писана за днес. В нея има 40 сцени, които като водопад вървят една с друга. Но те са силни експресивни и не те оставят в покой нито за миг", допълва режисьорката.
Другото, което според нея хваща за гушата, е личността на Пер. "Той е на сцената през цялото време, води сюжета, води разказа, през цялото време е във фокуса на вниманието. Опитах се да запазя атмосферата и философската сила, и мощ на автора. Искам зрителят да запомни и да се замисли за неговото място в света за изборите, които трябва да направи, за изконната борба на душата, и за смисъла на човешкото съществуване", допълва Катя Петрова.
По думите й това ще е спектакъл за духовната криза на човечеството, за капитулацията на човека пред материалния свят, за консуматорския възглед.
Идеята на този проект е не само да бъде представен за пореден път в България един нов прочит на Ибсен и неговия Пер Гюнт, а тази пиеса да пътува у нас и по света, включително и в Норвегия, каза генералният директор на БТА Кирил Вълчев. Представяме проекта преди Рождество, защото в тези дни е хубаво да се замисляме за въпросите, които си задава героят на Ибсен, и най-вече - най-големият въпрос - какво е да бъдеш себе си, добави той.
"За мен Ибсен е мечта още от детските години. Пер Гюнт е огромно предизвикателство, защото тази пиеса много се различава от останалите пиеси на Ибсен. Не само заради стихотворната форма, в която се проявява текста, а и защото сме свикнали този автор да е бащата на психологическия театър, на паузите, на мълчанието, на нещата, които не се казват с думи, а в случая е съвсем различно", казва Неда Спасова. Тя играе майката на Пер Гюнт.
Александър Тонев, който играе младия Пер, за първи път се среща с Ибсен. "Всеки се бори в своя живот да прояви и да намери своята изключителност, както и Пер Гюнт. Доста болезнена е равносметката, когато се окажем посредствени. Ибсен не спестява нищо. За мен това е акцентът - че един човек, който има голям потенциал накрая разбира, че е посредствен. А той цял живот се е мислил за нещо повече от останалите хора - къде с право, къде без право", коментира Тонев.
Катерина Христова, ръководител на проекта, обясни, че той се осъществява по програма РА14 "Културно предприемачество, наследство и сътрудничество", финансирана по финансовия механизъм на Европейско икономическо пространство 2014-2021 г., с програмен оператор Министерството на културата. В адаптацията на произведението ще участва партньорът по проекта - Центърът за изследвания на Ибсен към Факултета по хуманитарни науки на университета в Осло.
Освен създаване на постановка, предвиждат се също уъркшопи, семинари, турне, участие във фестивали, създаване на документален филм за съвременния подход към Ибсен, ще има и двуезичен сайт на проекта.
Сценографията и костюмите в "Пер Гюнт пътува" са на Борис Далчев и Михаела Добрева, композитор е Христо Йоцов. Хореографията е на Анна Пампулова. Участват още Йоана-Изабела Върбанова, Лора Мутишева, Михаил Милчев, Невена Калудова, Николай Върбанов, Николай Димитров, Пламен Манасиев, Неделин Найденов, Юлиян Рачков и още осем студенти от НБУ. /Даниел Димитров
/ДД/
news.modal.header
news.modal.text