site.btaЕдна критична част от публиката влиза в театъра с настройката да бъде предизвикана да мисли и чувства, смята режисьорът Денислав Янев от Търговище
EZ 08:00:01 28-12-2021
MM2146EZ.016 08:00
Търговище - режисьор - театър
Една критична част от публиката влиза в театъра с настройката да бъде предизвикана да мисли и чувства, смята режисьорът Денислав Янев от Търговище
Търговище, 28 декември /Боряна Димитрова, БТА/
Публиката в различните части на страна на базисно ниво не са различава много. По-голямата част от нея влиза в театъра с очакването да бъде забавлявана и разсмивана, една по-малка, критична част - с настройката да бъде предизвикана да мисли и чувства по друг начин, да бъде изкарана от баналното ежедневие. Това твърди пред БТА режисьорът от Драматичния театър в Търговище Денислав Янев.
Според него, това е дълга и болезнена тема, свързана с липсата на национална културна стратегия и почти пазарния принцип на издръжка на държавните театрите. По думите му, тази зрителска тенденция, макар и трудно, е обратима като посока и пропорции. "Виждам, че когато съумеем да представим нещо честно и актуално като проблематика на зрителите, дори дошлите с настройка за смешки и развлечение, признават, че ги е накарало да преосмислят някои свои представи за света, социалните зависимости и норми и най-вече - разрушителните страсти, които всеки един от нас носи", споделя наблюденията си Янев.
През тази година той успява да реализира четири спектакъла върху различни и трудни сами по себе си автори. Започва със "Сексуални перверзии в Чикаго" на Дейвид Мамет в театъра в Търговище, последва класиката "Скъперникът" от Ж. Б. Молиер в Драматичния театър "Сава Огнянов" в Русе, през септември последва една от последните пиеси на Стефан Цанев - "Деца на света" в Театрално-музикалния център в Кърджали и последният спектакъл - немската сатира Грозният" от Мариус фон Майенбург в Търговище.
Режисьорът коментира, че всеки спектакъл е предизвикателство, защото всеки голям автор притежава своя собствена система от своеобразни закономерности и гравитационни сили, които, ако не бъдат правилно разчетени, обричат на творчески провал, при все комерсиално представлението да има успех. ПРез работата ми върху различни автори, целенасочено търсената провокация да се потапям в различни театрални стилистики и най-вече работата с различни поколения и школи артисти, се чувствам страшно обогатен в професионален и личен план. Имах много вълнуващи театрални срещи през годината, които се надявам да продължат и в бъдеще", казва Денислав Янев.
В началото на декември в Търговище бе представен спектакълът "Грозният" - втора премиера в рамките на два месеца. Пиесата е социална сатира, разглежда темата, че живеем в свят, в който опаковката е по-важна от съдържанието. Режисьорът добави, че е доволен от изпълнението на актьорите. Те са успели да изградят експресивни, гротескни персонажи, които носят своя "теза" за живота, своя ценностна система и свой специфичен хумор. "Осъзнавам, че за публиката в Търговище такъв тип съвременна драматургия и начин на игра, е среща с нещо непознато и различно и като всяко ново нещо, изисква време за адаптиране и осмисляне. При все това, отзивите са положителни и представлението е предизвикало вълнение и размисъл сред немалко хора. Това е най-големия комплимент за мен като режисьор", коментира премиерното представления Янев.
За настъпващата година младият режисьор Денислав Янев си пожелава здраве и вяра. "Без тези две качества, на тялото и на духа, нищо градивно не може да се случи", категоричен е той. И добавя, че му се ще да постигне повече баланс между професионалния и личния живот, защото често го губи и от това страдат хората около него, както сам признава.
/ММ/
news.modal.header
news.modal.text