site.btaМобилно приложение на НАП дава възможност на потребителите да проверяват дали касовите бележки са истински

Мобилно приложение на НАП дава възможност на потребителите да проверяват дали касовите бележки са истински
Мобилно приложение на НАП дава възможност на потребителите да проверяват дали касовите бележки са истински
Снимка: Христо Стефанов/БТА, архив

Потребителите могат да упражняват граждански контрол, като изискват касови бележки и проверяват дали са истински или фалшиви. Това е възможно благодарение на мобилното приложение на НАП - NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. Чрез него през 2024 г. са проверени над 300 000 фискални бона, а от началото на тази година те са повече от 40 000. Нито един не се е оказал фалшив, съобщиха от Националната агенция за приходите (НАП).

За да проверят дали са истински или фалшиви касовите бележки, които търговците им издават, потребителите трябва да сканират отпечатания върху даден касов бон QR код. Приложението показва кодираните в него стойност на покупката, дата и час на издаване на касовата бележка, както и неин номер. Посочена е и фискалната памет на касовия апарат. Клиентът може да сравни дали данните, отпечатана на касовата бележка и тези, които са посочени на мобилното приложение, съвпадат или се различават. Ако има разлика, мобилното приложение позволява директен контакт с НАП по телефона, за да бъде сигнализирано за наличието на фалшива касова бележка. 

Потребителят може да направи и справка дали данните от конкретна касова бележка са постъпили в компютърните сървъри на приходната агенция, за което е необходимо да изчака няколко минути. Ако всичко е наред, приложението показва екран в зелен цвят. Това означава, че документът е бил успешно получен в НАП.  

Мобилното приложение NRA Mobile може да бъде изтеглено от App Store за телефони с операционна система iOS или от Google Play - за  Android устройства. 

БТА припомня, че по данни на приходната агенция от началото на 2024 година близо 200 000 потребители ежедневно проверяват дали касовите бележки, които търговците им издават, са истински или фалшиви. 

От Агенцията напомнят, че ако не им бъде издаден касов бон, клиентите могат да подадат сигнал в НАП. Това може да стане като се свържат с Информационния център на приходната агенция чрез телефонно обаждане на номер 0700 18 700 или чрез електронно писмо до имейл адрес: infocenter@nra.bg.

Освен това потребителите имат право да задържат плащане към търговеца, докато не получат платежен документ за неговото извършване. Тази промяна в Закона за ДДС влезе в сила от 1 януари 2024 г. и е с цел да противодейства на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и да гарантира потребителските права.

Когато изискват и получават платежен документ при заплащане на стоки и услуги, клиентите осъществяват граждански контрол върху отчитането на приходите и стават гарант за лоялна конкуренция, посочват от НАП.

Фискалният бон дава възможност на потребителите да защитят правата си, ако закупената стока се окаже дефектна или опасна. Касовата бележка е необходима и при необходимост от замяна или връщане на закупен артикул, ако потребителят разполага с подобно право, произтичащо от закон или от предварително поет от даден търговец ангажимент. 

В помощ на потребителите НАП е създала поредица от подкасти, публикувани в YouTube канала на приходната агенция, както и брошура. Чрез тях са  разяснени правата и задълженията на клиентите, както и възможностите за подаване на сигнал при некоректни практики от страна на търговци. 

/ПИП/

news.modal.header

news.modal.text

Към 07:08 на 03.03.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация