site.btaПроектът на Закон за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2025 г. бе приет на първо четене от бюджетната и здравната комисии
Проектът на Закон за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2025 г. беше приет на първо четене от Комисията по бюджет и финанси и Комисията по здравеопазване. Двете комисии и Комисията по труд и социална политика проведоха съвместно заседание, на което бяха разгледани проектите на държавния бюджет и бюджетите на Националната здравноосигурителна каса и Държавното обществено осигуряване.
Проектът на Закон за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2025 г. предвижда 9,474 млрд. лв. приходи и трансфери. Здравноосигурителните приходи са в размер на 9,256 млрд. лв., от които 5, 746 млрд. лв. са приходи от здравноосигурителни вноски и 3,509 млрд. лв. са трансфери за здравно осигуряване.
Общо разходите за 2025 г. по проекта на Закон за бюджета на НЗОК са в размер на 9,474 млрд. лв.
Приходите и разходите по законопроекта са с 1,306 млрд. лв. повече спрямо Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2024 г., или 16,0 на сто ръст.
Средствата за здравноосигурителни плащания са в размер на 8,873 млрд. лв., което представлява увеличение с 1,242 млрд. лв. спрямо Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2024 г., или 16,3 на сто ръст.
През 2025 г. се предвижда Министерството на здравеопазването ежемесечно да предоставя трансфер към бюджета на НЗОК, в общ годишен размер - 191,1 млн. лева за заплащане на дейности извън обхвата на задължителното здравно осигуряване.
Изготвеният проект на закон за бюджет на НЗОК за 2025 г. е съобразен с параметрите и допусканията, при които е разработена общата рамка на Бюджет 2025 г., посочи управителят на НЗОК Станимир Михайлов при представянето на проектобюджета на здравната каса.
По време на дискусията в коментар за относителната тежест между средствата за извънболнична помощ и за болнична медицинска помощ в проектобюджета на НЗОК, той посочи, че заложеният ръст за извънболничната помощ е малко над 16 процента. Толкова в момента е и за болничната помощ, но ако се извадят предвидените 146 млн. лева за заплащане на дейност, отчетена през 2024 г., относителният ръст на средствата в проектобюджета за 2025 г. за болнична медицинска помощ става около 15 процента, посочи Михайлов.
Аз разбирам политиката не само като залагане на средства, а и като много други действия, и в рамките на една година много трудно само с механично преместване на средства от един ред в друг бихме постигнали някакъв резултат, коментира още той.
В този проект на бюджет продължаваме успешните политики, които бяха заложени в бюджета за 2024 г., те са както по отношение на повечето профилактични прегледи, така и по отношение на стимулирането на практики, които работят в труднодостъпни, отдалечени райони, в т.ч. и за аптеки и там сме констатирали, че ако някъде няма увеличение, поне няма отлив, посочи Михайлов. Защото по отношение на общопрактикуващите лекари през 2024 г. около 80 и няколко практики са закрити и са открити нови около 60, има негативна тенденция и силно се надявам, че с парите, които се даваха за доплащане в такива райони са подобрили тази негативна тенденция, каза той.
По отношение на аптеките Михайлов каза, че има открити доста повече аптеки, благодарение на средствата, които се дават, включително и денонощни и все по-малко са областните градове, в които няма никаква денонощна аптека. Всичко това са резултати от тези политики, но не можем да очакваме огромни числа за една година, отбеляза той.
/СЛС/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text