site.btaВъзможностите за налагане на България като дестинация за целогодишен туризъм бяха обсъдени на форум в УНСС


Представителите на изпълнителната, законодателната и местната власт, както и на науката обсъдиха необходимостта от създаването на разпознаваем Бранд България, който да наложи страната ни като целогодишна дестинация. Това стана в рамките на двудневен дискусионен форум "Бранд България - гостоприемство в четири сезона с фокус здравен, делови и развлекателен туризъм" в Университета за национално и световно стопанство (УНСС). Събитието е под патронажа на ректора на университета проф. д-р Димитър Димитров и е по повод 35-годишнината на катедра "Икономика на туризма" на УНСС.
При откриването на форума по-рано днес Павлин Петров, заместник-министър на туризма, посочи, че България бележи ръст не само в морския и зимен туризъм, но и в културния и СПА, като изтъкна необходимостта от надграждане на представянето на страната с акцент и върху другите сегменти на туризма у нас. Нужно е да представим атрактивно природното и културното ни наследство, умно да управляваме туристическите потоци, за да не достигнем фази на свръхтуризъм, посочи заместник-министърът.
Кметът на Сандански Атанас Стоянов акцентира върху ролята на спа туризма, който е пряко свързан със здравето, като напомни, че градът е известен като естествената лечебница на България. Той посочи, че през последните години се развива и виненият туризъм. Стоянов отбеляза направените общински инвестиции в инфраструктура, свързана с туризма, но изтъкна и необходимостта от държавна подкрепа.
Директорът на дирекция "Хуманитарни дейности" в Община Петрич Димитър Чолев отбеляза положителното развитие на културно-историческия туризъм в общината, но посочи, че за да се реализират тези проекти, общината е поела дългосрочни дългове, защото дофинансирането им става от общинския бюджет. Общината провежда активна маркетингова кампания и за налагането на Бранда "Долината на Струма", за което се кандидатства по различни инвестиционни програми.
Кметът на столичния район "Средец" Трайчо Трайков посочи, че столицата е пример за район, който предлага всесезонен туризъм и именно в тази посока трябва да се развива националният ни туризъм. Според Трайков брандът трябва да се управлява, като най-важната задача е да бъде намерено това, в което страната е най-добра и тъй като то не е едно, посланието "България - страна на всесезонния туризъм" би било подходящо. Като цяло страната, според Трайков, трябва да намери оптималния микс при брандирането между това, което може да продава най-скъпо и успешно.
Проф. д-р Мариана Янева, ръководител катедра "Икономика на туризма" в Университета за национално и световно стопанство, която модерираше дискусията, посочи, че именно в тези категории попада четирисезонният здравен и бизнес туризъм.
Антон Пенев, директор на общинското предприятие "Туризъм" към Столична община, изтъкна необходимостта представителите на академичната общност да имат достъп до Единната система за туристическа информация - ЕСТИ. Той заяви, че до нея достъп няма и бизнесът, а данните са важни при формирането на определени политики в туризма. Проф. д-р Мариана Янева посочи, че за да бъдат актуални изследванията, които са и база за прогнозите и анализите на учените в полза на бизнеса и държавата, има нужда от подобна информация.
Председателят на Комисията "Култура, туризъм, евроинтеграция и международни отношения" в Община Пловдив Стефан Послийски изтъкна като основен проблем в туризма липсата на кадри. Според него има необходимост от разработването на интегрирани проекти между общините в туризма, както и изработването на интегриран план, в който държавата да започне да инвестира. По думите му има необходимост да се помисли за по-добра реклама на България, като в този процес трябва да бъдат привлечени и учените, защото сегашни реклами се правят "сякаш по калъп".
Проф. Янева напомни за организираната от катедрата поредица от изнесени туристически бизнес форуми в популярни и разпознаваеми и сред чуждестранните туристи наши дестинации, по време на които са оформени и послания за тях. Например в Несебър - "Слънчевото здраве", в Старозагорските минерални бани - "Термите на Тракия".
Председателят на Асоциацията на българската авиационна индустрия Тодор Иванджиков акцентира върху потенциала на историческия туризъм, като посочи, че той е особено привлекателен за туристите от Азия. Той изтъкна нуждата от инвестиции в маркетинг на България и изготвянето на националния ни бранд, както и необходимостта от промотиране на страната пред платежоспособни туристи.
Цвета Спасова, началник на отдел "Туризъм и реклама" към Община Велинград, посочи, че по данни на ЕСТИ през миналата година в общината са направени 910 000 нощувки, като общият брой на обектите за настаняване е 381, с около 7100 легла. По думите й здравният, балнео и СПА туризмът са сред сегментите, в които България може да се позиционира като дестинация за почивка в четири сезона, като те добре се комбинират с културно-историческия и други форми на туризъм.
Кръстьо Паланков, общински съветник в Разлог, посочи, че общината активно развива планинския, кулинарния и културния туризъм. Сред проблемите той открои недостига на вода в спа дестинацията с. Баня, защото ползвателите й стават все повече. Паланков обърна внимание и върху необходимостта от инвестиции за развитие и на други населени места - например с. Елешница, където също има минерални извори. Те обаче не са развити и няма достъп до тях, което пречи за представянето на двете села като обща дестинация.
Проект за летище между Банско и Разлог също ще помогне за развитието на двете общини, смята Паланков.
/ВЙ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text