site.btaПовишаването на цените и разходите за живот са водеща тревога за младите европейци, показва проучване на Евробарометър


Повишаването на цените и разходите за живот са повод за безпокойство за 40 процента от хората на възраст 16-30 години, които взеха участие в последното проучване на Евробарометър за младежта, публикувано днес. Една трета от анкетираните смятат, че ЕС трябва да съсредоточи вниманието си върху околната среда и изменението на климата през следващите пет години, а други 31 процента заявяват, че приоритет трябва да бъдат икономическото положение и създаването на работни места.
Почти три от всеки десет млади хора (29 процента) искат ЕС да даде приоритет на социалната закрила, благосъстоянието и достъпа до здравеопазване. Повече от един на всеки пет респонденти посочва образованието и обучението (27 процента), жилищното настаняване (23 процента) и отбраната и сигурността на ЕС (21 процента) като важни приоритети за ЕС.
Европейската отбрана е от особено значение за младите хора в Чехия (36 процента), Полша (33 процента) и Естония (32 процента).
Проучването показва, че социалните мрежи са най-големият източник на информация по политически и социални въпроси за 42 процента от анкетираните на възраст между 16 и 30 години, като телевизията е вторият най-популярен източник (39 процента). Предпочитанието към телевизията е особено видимо сред респондентите на възраст между 25 и 30 години. Тази възрастова група е по-вероятно да използва онлайн новинарски платформи и радио, отколкото хората на възраст между 16 и 18 години.
По-младите участници в проучването (16-18 години) разчитат повече на социалните мрежи (45 процента), отколкото анкетираните на възраст между 25 и 30 години (39 процента), както и разчитат на приятелите, семейството или колегите при получаване на информация (29 процента в сравнение с 23 процента при респондентите на възраст между 25 и 30 години).
Телевизията продължава да бъде водещ източник на информация за младите хора в Португалия (53 процента), Италия (52 процента), Словения (45 процента) и Франция (43 процента). Онлайн пресата и/или новинарските платформи и радиото са източници на информация за 26 процента от по-младите участници и 16 процента от по-възрастните респонденти. В изданието на проучването за 2021 г. като основни източници на новини бяха посочени социалните мрежи и новинарските уебсайтове (всеки от тях беше споменат от 41 процента от респондентите).
От социалните мрежи най-използваната платформа е "Инстаграм" (Instagram) за получаване на политически и социални новини сред младите хора (47 процента), следвана от "ТикТок" (TikTok) - 39 процента. Платформата "Екс" (X) се използва само от 21 процента от младите хора, показва проучването.
Значително мнозинство (76 процента) от младите хора смятат, че са били изложени на дезинформация и фалшиви новини.
В девет държави от ЕС повече от половината респонденти съобщават, че са били изложени на дезинформация "често" или "много често", като най-голям дял са от Малта (59 процента), Унгария (58 процента), Гърция (57 процента), Люксембург (55 процента) и Белгия (54 процента). Обратно, делът на тези, които вярват, че никога не са били изложени на дезинформация и фалшиви новини, е най-висок в Румъния (19 процента), следвана от България (11 процента).
Повечето респонденти или 70 процента от участниците в проучването са убедени, че могат да разпознаят дезинформацията. Респондентите от Малта и Хърватия са най-уверени в способността си да разпознават дезинформацията, докато тези от Австрия, Германия и Словения се чувстват най-малко уверени.
Проучването на Евробарометър за младежта, поръчано от Европейския парламент, е проведено от социологическа агенция "Ипсос" (Ipsos) между 25 септември и 3 октомври 2024 г. сред 25 863 млади хора на възраст между 16 и 30 години от всички 27 държави членки на ЕС под формата на компютърно подпомогнато уеб интервю (CAWI) чрез онлайн панели. Средните данни за ЕС са претеглени според броя на населението във всяка държава членка.
/ВЙ/
news.modal.header
news.modal.text