site.btaСАЩ възнамеряват "около 2 април" да наложат мита върху вноса на автомобили
![САЩ възнамеряват "около 2 април" да наложат мита върху вноса на автомобили](/upload/10633993/20877f4a5b5b483daab00026e9bfd113--0--ad83de9352564dbf95c8ef790e5bf57b.jpg?l=1000)
![САЩ възнамеряват "около 2 април" да наложат мита върху вноса на автомобили](/upload/10633993/20877f4a5b5b483daab00026e9bfd113--0--ad83de9352564dbf95c8ef790e5bf57b.jpg?l=1000&original=)
Президентът на САЩ Доналд Тръмп обяви, че някъде около 2 април възнамерява да въведе мита върху вноса на автомобили, поредната от серия такси върху чуждестранните стоки, съобщиха агенциите.
Американският лидер не уточни дали всички автомобили ще попаднат в обхвата на мярката, или само такива от определени страни.
Помолен да коментира кога ще влезе в сила тя, той отговори: "Може би някъде около 2 април. Мислех да бъде на 1. Но ще го направим на 2 април".
Откакто встъпи в длъжност на 20 януари, Тръмп предприе серия търговски мерки срещу редица страни, независимо дали са съюзници, или противници на САЩ.
Той въведе 10-процентни мита за целия внос от Китай, отделно от съществуващите; обяви 25-процентни мита с отложено действие за Мексико и Канада; и определи 12 март като дата за влизане в сила на 25-процентни мита за целия внос на стомана и алуминий; а в четвъртък даде указания на икономическия си екип да разработи реципрочни мита за всяка страна, която облага с такси американските стоки.
Милиардерът отдавна е взел на прицел вноса на автомобили в САЩ на основание нелоялна според него конкуренция спрямо износа на американски коли за чуждестранните пазари. ЕС например събира 10-процентно мито за внос на автомобили, което е четири пъти над митото в САЩ, което е 2,5%.
Но Вашингтон, от друга страна, облага с 25-процентни мита вноса на лекотоварни автомобили (пикапи), които са доста популярни в САЩ и носят значителни приходи.
"Приветстваме идеята на президента Тръмп да направи преглед на целия внос на автомобили в САЩ като важна стъпка напред", написа в "Екс" в коментар на думите на Тръмп изпълнителният директор на "Форд" Джим Фарли. "Изработването на цялостна търговска политика е от изключително важно значение за реализиране на вижданията на президента за укрепване на американската автомобилна индустрия."
Около 50% от колите, продавани в САЩ, се произвеждат на територията на самите Щати. От вноса около половината се пада на Мексико и Канада, а останалата част - на водещите страни производители в света.
Към тази втора група държави се отнасят най-вече Япония, Южна Корея и Германия и в по-малка степен Италия, Великобритания и Швеция.
През последните дни самият директор на "Форд" Фарли разкртикува намеренията на правителството да обложи с 25-процентни мита вноса на коли от Мексико и Канада, тъй като това по думите му би поставило в неизгодно положение американските автопроизводители, които са интегрирали доста добре тези две страни в производствените си вериги, не на последно място благодарение на Споразумението САЩ - Мексико - Канада (USMCA), договорено при първото управление на Тръмп и заменило бившето Северноамериканско споразумение за свободна търговия (НАФТА, NAFTA).
/ВС/
news.modal.header
news.modal.text