site.btaОнлайн продажбите заемат дял от 2,5 процента в БВП на България
IF 15:20:01 26-01-2022
SS1515IF.008
Онлайн продажби - интернет потребление - електронна търговия
Онлайн продажбите заемат дял от 2,5 процента в БВП на България
София, 26 януари /Мирослава Митова, БТА/
Онлайн продажбите към крайни потребители в България се увеличават и вече заемат дял от 2,5 процента от БВП на страната. Очакваният годишен ръст в сектора през 2021 г. на годишна база е 29 процентни пункта, става ясно от "Юръпиън И-комърс Рипорт 2021" (European Е-commerce Report 2021), цитиран от "СуперХостинг.БГ".
Въпреки че електронната търговия у нас се развива и навлиза в нови области на обществения живот и икономиката тя все още е под нивата на повечето страни от Европейския съюз (ЕС).
Българите пазаруват онлайн най-вече от местни търговци, следвани от тези от други страни-членки на ЕС и едва след това от търговците от държави извън ЕС. Това става ясно от данни на "Българска Е-комерс асоциация" (БЕА) и Националния статистически институт (НСИ).
Най-често онлайн поръчваните стоки и услуги у нас са: дрехи, обувки и аксесоари (75 процента), спортни стоки (24 процента), мебели и стоки за дома (22 процента), настаняване в хотели (19,4 процента) и доставки от ресторанти (18,9 процента).
Пазаруващите онлайн европейци са значително повече от българите в процентно съотношение - 75 на сто от общото население на ЕС. Най-купуваните от тях стоки и услуги за последните три месеца са дрехи (63 процента), стрийминг услуги (31 процента), както и мебели и пособия за дома (29 процента).
За региона на Източна Европа, част от който е и България, 78 на сто от населението има достъп до интернет, а 44 процента от тях пазаруват онлайн.
Само 52 процента от фирмите в България имат собствен уебсайт, а 11,8 на сто от тях продават онлайн. "Тези данни показват, че у нас браншът тепърва има потенциал да расте с по-бързи темпове. Това ще доведе до повишаване конкурентоспособността на търговците и генериране на повече бизнес за обслужващите технологични сегменти като уеб дизайн, уеб разработка, хостинг услуги и дигитален маркетинг", заяви Цветелина Ненкова, маркетинг мениджър на най-голямата българска хостинг компания "СуперХостинг.БГ".
Според Ненкова онлайн търговията ще продължи да се развива още по-динамично, като влияние върху сегмента ще оказват чатботовете и изкуственият интелект, мобилните комуникации и устройства, виртуалната реалност и зараждащите се нови виртуални метавселени, както и блокчейн.
През последните четири години интернет потреблението у нас се е увеличило с 12 пункта, става ясно от данните на НСИ. За растежа в областта на дигитализацията допринася пандемията от Ковид-19, която подтикна голяма част от бизнесите да използват интернет, за да се позиционират на международния пазар, както и много от потребителите да учат, общуват и да се забавляват в мрежата, обясняват от "СуперХостинг.БГ".
Най-използваното средство за сърфиране онлайн у нас е мобилният телефон (72 процента), следван от лаптопа (31 процента) и настолния компютър (26 процента). Освен за комуникация, интернет все повече се използва за четене на новинарски сайтове, вестници и списания. Делът на използващите онлайн банкиране българи се е удвоил през последните три години, достигайки до 15 на сто от потребителите на интернет у нас.
/СС/
news.modal.header
news.modal.text