site.btaРазвитието на пазара е най-големият бизнес риск в България, според проучване

Развитието на пазара е най-големият бизнес риск в България, според проучване
Развитието на пазара е най-големият бизнес риск в България, според проучване
Снимка: Благой Кирилов/БТА, архив

Развитието на пазара е най-големият бизнес риск в България, според проучване на "Алианц Комършъл“ (Allianz Commercial). Според четиринадесетото издание на годишното проучване "Алианц риск барометър" (Allianz Risk Barometer) развитието на пазара, като например засилена конкуренция, нови участници, сливания и придобивания, стагнация, пазарни колебания е най-големият бизнес риск в България за 2025 година с дял от 42 на сто от всички анкетирани специалисти по управление на риска. Тенденцията се засилва, тъй в предходното издание на проучването делът е възлизал на 30 на сто, като този вид риск е заемал втора позиция в подреждането за България.

Челната тройка за най-големи бизнес рискове у нас, според проучването, се допълва от макроикономически рискове (инфлация, дефлация, парични политики, програми за строги икономии) и законови и регулаторни промени (напр. Нови директиви, протекционизъм, екологични, социални и управленски изисквания за устойчивост) съответно с дял от 38 на сто и 31 на сто.

Останалите най-сериозни бзинес рискове в България са недостиг на квалифицирана работна ръка (27 на сто), енергийна криза (23 на сто), природни бедствия (23 на сто), прекъсване на бизнес дейността (19 на сто), изменение на климата (19 на сто), политически рискове и насилие (15 на сто) и киберинциденти (12 на сто).

Последните три бизнес рискове са нови за българския пазар, тъй като досега не са попадали сред десетте най-големи безпокойства за бизнеса у нас, сочи проучването.

В световен мащаб най-голямото безпокойство за компаниите са киберинцидентите (дял от 38 на сто), като пробив в данните или атаки със зловреден софтуер с цел откуп и ИТ прекъсванията.

Прекъсването на бизнес дейността (дял от 31 на сто) е основна грижа за компании от всякакъв мащаб и заема второто място. След още една тежка година на природни катаклизми (29 на сто), каквато беше 2024 г., тази заплаха е на трета позиция, става ясно от проучването.

В резултат на дванадесетмесечния изборен маратон по света, нарастващото геополитическо напрежение и потенциала за търговски войни, законовите и регулаторни промени (25 на сто) са в топ 5 на най-големите заплахи (четвърта позиция).

Най-значително придвижване нагоре в класацията бележи изменението на климата (19 на сто), което се изкачва от седмо на пето място, като това е най-високата позиция на този фактор до днес.

Челната десетка на най-големите бизнес рискове в глобален мащаб се допълва от пожари и експлозии (17 на сто), макроикономическо развитие (15 на сто), пазарно развитие (14 на сто), политически рискове и насилие (14 на сто) и рисковете, свързани с новите технологии (дял от 10 на сто).

Големите корпорации, средните и по-малките предприятия възприемат киберинцидентите като бизнес риск номер едно. Налице обаче са значителни различия в останалата част от класирането. По-малките компании са по-загрижени за локални и непосредствени рискове като съответствие с регулаторните изисквания, макроикономическото развитие и недостига на квалифицирана работна ръка.

Но някои от заплахите, които ангажират вниманието на по-големите компании, стават актуални и за по-малките фирми с изменението на климата, като политическите рискове и насилието се изкачват в класацията. Тази тенденция е видна и в резултатите от анкетата в България. За първи път в Топ 10 на заплахите за бизнеса у нас са класирани измененията в климата (седма позиция с 19 на сто) и кибератаките (десета позиция с 12 на сто).

"Изминалата 2024 г. беше необикновена по отношение на управлението на риска и резултатите от доклада "Алианц риск барометър“ отразяват несигурността, пред която са изправени много компании по света. На преден план тази година е взаимосвързаността на най-големите заплахи. Изменението на климата, нововъзникващите технологии, регулациите и геополитическите рискове все повече се преплитат, което води до сложна мрежа от причини и следствия. Компаниите трябва да възприемат цялостен подход при управлението на риска, както и последователно да се стремят да подобрят своята устойчивост, за да се справят с бързо развиващите се рискове“, коментира Ванеса Максуел, главен директор Подписваческа дейност в "Алианц Комършъл".

Годишно проучване на ключовите бизнес рискове по света "Алианц риск барометър" е базирано на обратната връзка на повече от 3778 специалисти по управление на риска от 106 държави. 

/ВЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:15 на 15.01.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация