site.btaБритански регулатор започва разследване относно господстващото положение на търсачката на "Гугъл" на пазара
Британската Служба по въпросите на конкуренцията и пазарите (CMA) обяви днес, че започва разследване на "Гугъл" (Google) относно монополната позиция при интернет търсачката на компанията, както "и нейното въздействие върху потребителите и бизнеса", предаде Франс прес.
Съгласно новите си правомощия регулаторът може да даде на компанията "стратегически пазарен статус" (Strategic Market Status - SMS). Този статут ще наложи специфични изисквания съгласно режима на дигитална конкуренция, който влезе в сила на 1 януари, обяви антимонополният орган в прессъобщение.
Новият режим във Великобритания наподобява този на Закона за цифровите пазари (DMA) на ЕС, който влезе в сила миналата година. Законът е един от най-строгите регламенти, насочени към пазарната доминация на технологичните гиганти, засягащ включително "Епъл" (Apple), "Мета" (Meta) и "Гугъл", и възнамерява да сложи край на злоупотребата с господстващо положение.
"Милиони хора и фирми във Великобритания разчитат на услугите за търсене и рекламиране в търсачката. 90 на сто от търсенията се извършват на тяхната платформа и над 200 000 компании в страната рекламират на тях", заяви ръководителят на британската агенция за защита на конкуренцията Сара Кардел.
Ако "Гугъл" бъде определен като "компания със стратегически статут", регулаторът има възможност да ѝ наложи задължение да предоставя данните, които събира, на други конкуренти на пазара или да даде на потребителите повече контрол върху използването на техните данни, включително в услугите на компанията за изкуствен интелект.
Британската Служба по въпросите на конкуренцията и пазарите се интересува и дали "Гугъл" злоупотребява с доминиращата си позиция за да възпрепятства иновации на свои конкуренти или "привилегирова собствените си услуги", особено в областта на "специализираните търсения, обхващащи покупки и пътувания".
Регулаторът също така ще разследва възможното "събиране и използване на големи количества данни без информирано съгласие", допълва АФП.
"Целта ни е да гарантираме, че потребителите се възползват напълно от избора и иновациите в услугите за търсене" и че има "равни условия за всички", допълни Кардел.
Разследването трябва да приключи в рамките на девет месеца, като се очаква решение да бъде взето до октомври тази година, обяви регулаторът.
/СС/
news.modal.header
news.modal.text