site.btaБритански регулатор започва разследване относно господстващото положение на търсачката на "Гугъл" на пазара

Британски регулатор започва разследване относно господстващото положение на търсачката на "Гугъл" на пазара
Британски регулатор започва разследване относно господстващото положение на търсачката на "Гугъл" на пазара
Снимка: AP/Seth Wenig

Британската Служба по въпросите на конкуренцията и пазарите (CMA) обяви днес, че започва разследване на "Гугъл" (Google) относно монополната позиция при интернет търсачката на компанията, както "и нейното въздействие върху потребителите и бизнеса", предаде Франс прес.

Съгласно новите си правомощия регулаторът може да даде на компанията "стратегически пазарен статус" (Strategic Market Status - SMS). Този статут ще наложи специфични изисквания съгласно режима на дигитална конкуренция, който влезе в сила на 1 януари, обяви антимонополният орган в прессъобщение.

Новият режим във Великобритания наподобява този на Закона за цифровите пазари (DMA) на ЕС, който влезе в сила миналата година. Законът е един от най-строгите регламенти, насочени към пазарната доминация на технологичните гиганти, засягащ включително "Епъл" (Apple), "Мета" (Meta) и "Гугъл", и възнамерява да сложи край на злоупотребата с господстващо положение.

"Милиони хора и фирми във Великобритания разчитат на услугите за търсене и рекламиране в търсачката. 90 на сто от търсенията се извършват на тяхната платформа и над 200 000 компании в страната рекламират на тях", заяви ръководителят на британската агенция за защита на конкуренцията Сара Кардел.

Ако "Гугъл" бъде определен като "компания със стратегически статут", регулаторът има възможност да ѝ наложи задължение да предоставя данните, които събира, на други конкуренти на пазара или да даде на потребителите повече контрол върху използването на техните данни, включително в услугите на компанията за изкуствен интелект. 

Британската Служба по въпросите на конкуренцията и пазарите се интересува и дали "Гугъл" злоупотребява с доминиращата си позиция за да възпрепятства иновации на свои конкуренти или "привилегирова собствените си услуги", особено в областта на "специализираните търсения, обхващащи покупки и пътувания".

Регулаторът също така ще разследва възможното "събиране и използване на големи количества данни без информирано съгласие", допълва АФП.

"Целта ни е да гарантираме, че потребителите се възползват напълно от избора и иновациите в услугите за търсене" и че има "равни условия за всички", допълни Кардел.

Разследването трябва да приключи в рамките на девет месеца, като се очаква решение да бъде взето до октомври тази година, обяви регулаторът.

/СС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 01:40 на 15.01.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация