site.btaНаводненията са най-големият климатичен риск за летище София, посочиха експерти на СОР29
Наводненията са най-големият риск, свързан с климатичните промени, за летище София, посочиха експерти от компанията оператор „СОФ Кънект“ и Международното летище на Мюнхен на дискусия, посветена на устойчивия авиотранспорт. Събитието е част от програмата на българския павилион на климатичната конференция СОР29 Баку и е организирано от Министерството на транспорта и съобщенията.
Летище София е разположено близо до река Искър, нивото на подземните води също е високо и комбинацията от тези фактори засилва риска за авиовъзела от наводнения, които са и основният риск, свързан с измененията на климата, и на национално ниво. Опасностите са наводняване на терминалите и пистите, наовдняване на подземните части
През летния период повишаващите се температури затрудняват охлаждането на терминалите, вентилацията и налагат по-висок разход на енергия. През зимата на фона на климатичните промени заледяванията са все по-чест проблем с намаляването на снеговалежите – само тази година вече е имало десет последователни дни на замръзване, което налага повече действия за размразяване на съоръженията и машините, забавя подготовката на самолетите за полет и поставя и пътниците в опасност от подхлъзване. Сушата също поставя предизвикателства заради по-трудното осигуряване на необходимата вода. Това сочи оценката на климатичните рискове, изготвена през 2023 г. за физическите рискове от климатичните промени, посочи Антоанета Стоянова, директор по устойчиво развитие на "СОФ Кънект".
Тези рискове са отчетени в проекта за разширяване на летището и неговата модернизация, каза архитектът Боян Митов от летищната управа.
Модерни отводнителни и дренажни системи, енергийно ефективни сгради, свързаност с обществения транспорт, изграждане на собствена фотоволтачина централа до 2026 г., благодарение на която на концесионерите да се предлага възможност да ползват зелена енергия, са част от плановете на авиовъзела да стане петзвездно летище с функции на регионалън хъб, посочи той.
Друга насока в плановете на летището са преминаването към флотилия от електрически обслужващи автомобили, спирането на работата на системата за отопление на Терминал1, използваща дизел, електрически автобус за връзка между Терминал 1 и Терминал 2.
Летище София участва в Програмата за въглеродна акредитация на летищата от 2016 г., като през 2024 г. достигна четвъртото от общо пет нива по схемата, т.е. има пътна карта за постигане на нетна нула, посочи Михаел Обермайер, консултант от международното летище на Мюнхен.
Други планирани мерки включат услия за декарбонизиране на дейността на самолетите с използване на устойчиви горива, както и на наземните операции, например придвижването на самолетите по летището да става с нулеви емисии, каза експертът.
След като заработи планираният Терминал 3, сградата на Терминал 1 ще спре работа, но ще бъде запазена - възможни варианти са в нея да бъдат разположени офиси или музей на авиацията. Проект с финансовото участие на Европейската комисия предвижда и изграждане на инфраструктура за електрически транспорт, допълни Стоянова.
Като част от цялостната стратегия на България за устойчивост на транспорта се очаква към 1 януари 2025 г. да започне използване на устойчиво авиационно гориво, като в момента усилията са насочени към доставката на такова гориво до летището и отделното му съхранение от останалото гориво, каза заместник-министърът на транспорта и съобщенията Живко Петров. Подобни програми се развиват и за морския транспорт, допълни той.
/АКМ/
news.modal.header
news.modal.text