site.btaПроцентът на безработица сред висшистите в професионалното направление "Архитектура, строителство и геодезия" е по-нисък от средния за страната, съобщи министърът на образованието
Четири хиляди и четиристотин са студентите, които се обучават в професионалното направление "Архитектура, строителство и геодезия", като и при тях процентът на безработица е по-нисък от средния и е около 1,6 на сто. Седемдесет и един процента от студентите от тези специалности пет години сред завършването си работят на длъжност, която изисква висше образование и е свързана с образованието, което са получили, като това е по-голям от средния процент на млади хора, които пряко се реализират в професиите, които са изучавали по време на следването си в университетите.
Това съобщи служебният министър на образованието и науката проф. д-р Галин Цоков по време на дискусия на тема "Намиране и формиране на кадри за бъдещето на строителството: Изграждане на утрешния свят", инициирана от "Главболгарстрой", която се провежда в зала "Джон Атанасов" на София Тех Парк. Компанията отбеляза днес своята петдесет и пета годишнина.
В средното професионално образование в 31 професионални гимназии и 10 професионални паралелки в средни и обединени училища се изучават професии, свързани със строителство. Общият брой на учениците в областите строителство и архитектура е малко над 6800 или малко над 4 процента от общия процент на учениците от средното професионално образование, каза министърът. От тези над 6800 ученика 409 са в дуална форма на обучение. Според министъра през следващите години на базата на съвместната работа с работодателите и строителните фирми трябва да търсят начини и подходи за разширяване на дуалното обучение на учениците, за да може те още докато учат, да се включат и в пазара на труда, което е и голяма необходимост и за строителния бизнес.
По думите на министъра представената статистика показва, че подготовката на специалисти със средно професионално образование има необходимост от сериозно развитие както по отношение на новите професии и адаптирането на строителната професия към съвременното професионално образование, така и по посока на разширяване на броя на учениците, които се обучават в специалности, свързани с строителството.
Министърът напомни, че през последните няколко години са били направени промени в Закона за професионалното образование и обучение, пряко свързани с Плана за възстановяване и устойчивост и в резултат на това бе приятен нов списък на професиите в професионалното образование и обучение, който ще влезе в сила от 2026/2027 учебна година. Министърът посочи, че в списъка е бил намален общият брой на професиите - в областта на строителството и архитектурата те са 6, като някои от тях са свързани със зелените технологии, устойчивото развитие, което по думите на министъра показва адаптирането на списъка за професиите към развитието на съвременното общество и основните параметри на това развитие.
Освен това, в резултат на промените Закона за предучилищното образование и обучение, бяха създадени така наречените секторни съвети по уменията, като едни от най-активните са в областта на строителството и архитектурата. Министърът отбеляза, че в рамките на тези съвети е бил обсъден и новият списък за професионално образование и обучение в България. Следващите стъпки на съветите са приемане на държавните стандарти по отношение на подготовката на учениците, на учебните програми, които ще се предложат на Националната агенция по професионално обучение и образование и след това Министерството на образованието и науката ще ги утвърди, за да могат учениците след две години да започнат обучение по новите професии с нови учебни програми.
Възможността за доброто развитие на професионалното висше образование в областта на строителството е свързана и с проекта "От обучение към заетост", който стартира тази година, изтъкна министърът. Той посочи, че проектът е свързан със студентски практики в съответните фирми и в него започва модул за експериментално, дуално обучение във висшето образование. Това ще даде възможност на работодателите, които сключат договор с университетите, при тях в продължителен период от време да практикуват студенти в рамките на 900 часа, за да могат да формират своите професионални умения и компетентности, още докато са на студентската скамейка, изтъкна министърът. По думите му особено в сферата на строителството това експериментално дуално обучение ще даде много добри и бързи резултати като подготовка за специалисти с висше образование за сектора.
/ИЦ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text