site.btaПандемията - златна мина за компаниите за морски превози
IF 15:15:01 28-01-2022
ES1511IF.024
Свят - морски транспорт
Пандемията - златна мина за компаниите за морски превози
София, 28 януари /Галя Горнишка от БТА/
Компаниите за морски превози бяха гръбначният стълб на следвоенния поход към глобализацията. По време на пандемията те постигнаха най-стабилната позиция в историята си, обръщайки тенденцията след години на загуби. През 2021 година трансокеанските транспортни компании са натрупали печалби от близо 150 милиарда долара, което се равнява на увеличение с 900 процента.
През третото тримесечие на миналата година приходите на датския концерн "Мьолер-Мерск" (Moller-Maersk), втората най-голяма компания в сектора на морския транспорт, са нараснали с рекордните 68 на сто до 16,6 милиарда долара, а печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) се е увеличила почти пет пъти до 5,9 милиарда долара. През първата половина на януари акциите му достигнаха рекордни ценови равнища, както и ценните книжа на германската Хапаг-Лойд (Hapag-Lloyd), която е петата сила в света на морските превози. Най-голямата компания в сектора - "Медитерениън шипинг къмпани" (Mediterranean shipping company - MSC) с централа в Швейцария, е под прекия контрол на могъщата италианска фамилия Апонте и не публикува финансовите си данни, тъй като остава частна собственост.
Цената на морските превози се увеличи рязко - през 2021 година тарифата за 12-метров контейнер, изпратен от Азия за САЩ, надвиши 20 000 долара. Само преди няколко години това струваше по-малко от 2000 долара, а съвсем неотдавна достигна прага от 14 000 долара. Освен това все по-малкото свободно пространство и задръстванията на пристанищата станаха причина дългосрочните тарифи, определени в договорите между компаниите за морски транспорт и клиентите им, да нараснат с 200 процента спрямо предходната година. Това означава, че цените ще останат високи и в близко бъдеще.
Големите клиенти на корабните компании като веригите "Уолмарт" (Walmart) или "Икеа" (Ikea) имат възможността да договарят по-добри условия в рамките на дългосрочни контракти и така да поемат тежестта на по-високите разходи. По-малките вносители и износители (най-вече от бедните страни, които зависят от доставките по море, за да се снабдяват с всички видове стоки - от електроника до облекло и химически продукти), обаче не могат да се справят с това увеличение. Тази ситуация показва господстващото положение на пазара на някои гиганти в морския транспорт и "имунитета" им към антимонополните правила, отбелязва "Блумбърг".
Малките и средни компании са тежко засегнати, посочва Амрут Радж, директор на "Грийн гардънс" (Green Gardens) - специализирана компания за храни от растителен произход с централа в селски район на Индия. След главозамайващото увеличение на цените на контейнерите през 2021 година над 50 на сто от капитала на компанията се е "изпарил", тъй като европейските купувачи са се оттеглили заради по-високите цени за транспорта на поръчаните стоки.
Покачващите се цени на стоките, които преди създаваха временни инфлационни вълни, сега се превръщат в дългосрочна тенденция за икономиката на САЩ и други страни и това накара много икономисти да предупредят, че това подхранва инфлацията и пречи на възстановяването.
Пандемията показа и колко добре компаниите от сектора на морския транспорт са са научили да управляват разполагаемите пространства на корабите. Когато Ковид-19 удари световната икономика, тези пространства бяха намалени заради слабото търсене и увеличени, когато то нарасна значително и доведе до безпрецедентно покачване на цените за морски транспорт.
През март 2020 година, при първите локдауни, повечето наблюдатели предвиждаха срив на отрасъла на морските превози, но първоначалните опасения за продължителна криза бяха преодолени благодарение на силното нарастване на търсенето.
Отварянето на икономиките на Китай и САЩ и огромните държавните помощи засилиха търсенето на стоки като велотренажори и бюра за домашните офиси. През третото тримесечие на 2021 година световната търговия достигна рекорден оборот от 5,6 трилиона долара и се очаква цифрата за последното тримесечие да е също толкова висока, за което немалко допринася и морският транспорт.
/ЕС/
news.modal.header
news.modal.text