site.bta"Историческа" стачка срещу спада на производството на "Стелантис" в Италия заля Рим

"Историческа" стачка срещу спада на производството на "Стелантис" в Италия заля Рим
"Историческа" стачка срещу спада на производството на "Стелантис" в Италия заля Рим
Снимка: AP/Gregorio Borgia

Хиляди служители на автомобилния гигант "Стелантис" (Stellantis) в Италия демонстрираха днес под звуците на барабани и свирки по улиците на Рим, за да осъдят "оттеглянето" на производителя от Апенинския полуостров и рязкото намаляване на производството, предаде Франс прес.

Синдикатите призоваха 40 000 служители на концерна в Италия, както и работещите за доставчиците на концерта на 24-часова общонационална стачка, за да поискат гаранции за работните си места и производството на нови модели.

Според профсъюзите, които очакваха в стачката да се включат 15 000 души, това ще бъде "историческа стачка, каквато в заводите на "Фиат" (Fiat) не е имало повече от четиридесет години".

Италианският автомобилен производител се сля през 2014 г. с американския "Крайслер" (Chrysler), след което те се "обвързаха" с френския Пе Ес А (PSA), създавайки през 2021 г. групата "Стелантис".

"Вече работя само един или два дни в седмицата", казва 52-годишният Джузепе Карбонара от Бари, който е в автомобилния сектор от тридесет години. "В Италия няма индустриална политика. Искаме от правителството да започне преговори със "Стелантис", призова той.

След три години растеж производството на "Стелантис" в Италия рязко спадна, като през първите девет месеца на 2024 г. е намаляло с 31,7 на сто до 387 600 автомобила, по данни на Италианската федерация на металурзите към Конфедерацията на профсъюзите на трудещите се (FIM-CISL).

"Това е най-лошият показател от 1956 г.", заяви пред АФП генералният секретар на синдиката Фердинандо Уляно. Той очаква производството да бъде "по-малко от 500 000 автомобила" за цялата година в сравнение с над 751 000 през 2023 г.

Притиснат от правителство на Джорджа Мелони, шефът на "Стелантис"  Карлош Тавареш обеща през юли 2023 г. да увеличи производството до един милион автомобила до 2030 г. - цел, която сега изглежда непостижима, припомня АФП.

Причината за това е, че продажбите на електромобили в Европа се е забавило от края на 2023 г. основно поради липсата на достъпни модели и решението на Брюксел да забрани продажбата на автомобили с вътрешно горене до 2035 г.

Два дни преди стачката "Стелантис" обяви, че няколко от италианските заводи ще бъдат затворени отново през ноември, за да се регулира производството, позовавайки се на "спада на поръчките на пазара на електромобили в Европа".

Като символичен акт производството на електрическата версия на емблематичния модел "Фиат 500" (Fiat 500)в торинския завод "Мирафиори" (Mirafiori) беше спряно в средата на септември до 1 ноември.

"Мирафиори", символ на златната ера на "Фиат", където се произвежда и "Мазерати" (Maserati), "бавно умира", каза пред АФП Маурицио Ореджа, национален координатор за автомобилната индустрия във федерацията на металурзите към Общата италианска конфедерация на труда (Fiom-Cgil).

През тази година служителите на "Мирафиори" преживяха поредица периоди на техническа безработица поради спада в търсенето и забавянето от страна на правителството на екологични бонуси за закупуване на електромобили.

Общата стачка "ще изпрати силно и ясно послание до "Стелантис" и правителството: времето изтече, автомобилната индустрия е напът да загине и рискуваме да преживеем безпрецедентна социална драма", предупреди Роко Паломбела, генерален секретар на Италианския синдикат на металоработниците (Uilm).

От няколко месеца между италианското правителство и "Стелантис" тлее напрежение, като Рим критикува френско-италианско-американския производител на автомобили, че премества производството си в страни с ниски разходи в ущърб на италианските заводи.

Поканен да се яви пред италианския парламент в средата на октомври, Тавареш не успя да убеди нито депутатите, нито синдикатите, като призова за повече субсидии и осъди факта, че производствените разходи в Италия са твърде високи заради цените на енергията.

"Тавареш каза, че не иска да напуска Италия, но няма обвързващи ангажименти и яснота относно инвестициите и новите модели", заяви Роко Паломбела. 

След сливането на Пе Ес А и "Фиат-Крайлсер" (Fiat Chrysler) през 2021 г. служителите на "Стелантис" в Италия са намалели с над 10 000 души.

/СС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:22 на 18.10.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация