site.btaТърговията на Йордания понася сериозни последици, заради нарушаването на трафика в Червено море, заяви председателят на Йорданската асоциация за морски превози

Търговията на Йордания понася сериозни последици, заради нарушаването на трафика в Червено море, заяви председателят на Йорданската асоциация за морски превози
Търговията на Йордания понася сериозни последици, заради нарушаването на трафика в Червено море, заяви председателят на Йорданската асоциация за морски превози
Снимка: AP Photo, Indian Navi

Атаките срещу плавателни съдове в Червено море от страна на йеменските бунтовници хуси са довели до скъпа реорганизация на външната на търговия на Йордания, казва в интервю за в. "Нешънъл" председателят на Йорданската асоциация за морски превози Дурейд Махасне. 

Далекоизточните товари все по-често идват в единственото пристанище на Йордания в залива Акаба от пристанищата в Турция, Гърция и Египет. Ако не съществуваше заплахата от хусите, доставките щяха да пристигат по основния маршрут през протока Баб Ал Мандеб, обяснява експертът. 

"Дефицити в Йордания няма. Много стоки обаче поскъпнаха", казва Махасне, който е изпълнителен директор на една от най-старите компании за морски превози в Леванта.

През първите осем месеца на настоящата година броят на товарните кораби, преминали през Баб ал Мандеб е спаднал със 61 процента до 4557 плавателни съда. Трафикът на петролни танкери е намалял със 64 процента до 2267. Протокът е търговска артерия между Далечния изток и Европа, както и път за износ на петрол от Персийския залив към Стария континент. 

Йордания внася почти всичко, което консумира, а пристанището в Акаба, което се намира между израелското пристанище в Ейлат и бреговете на Саудитска Арабия, е основната входяща точка за външната й търговия. Основният източник на йорданския внос е Далечния изток с изключение на петрол и суровини.

"Наблюдаваме значително увеличение на разходите, забавяния и свиване на бизнеса. Голяма корабна компания, която представляваме, вече не идва директно в Акаба," изтъква Махасне. Той припомня, че големите морски превозвачи са решили да избягват Червено море и да използват маршрута на юг през нос Добра надежда, особено след засилването на атаките на хусите в началото на годината и въпреки разполагането на западни военни сили в района. 

Товарите се пренасочват и по суша през Свободната зона Джебел Али в Дубай. Автомобил, внесен в Йордания през Джебел Али обаче може да струва до 4000 долара повече, отколкото ако пристигне директно в Акаба с кораб, обяснява Махасне.

Според прогнозите на Международния валутен фонд (МВФ)  инфлацията в Йордания ще достигне 2,7 процента през тази година в сравнение с 2,2 процента през 2023 г. Властите в кралството субсидират брашното и други основни продукти, за да предпазят потребителите от колебания в цените. Петролът се внася от Саудитска Арабия и Ирак, благодарение на което за страната няма последици от закъсненията на доставки с танкери през Баб Ал Мандеб. 

Сред засегнатите заради спада в броя на пристигащите в Акаба кораби са йорданските производители на фосфат и калиев карбонат (поташ), тъй като след разтоварването си в Йордания, корабите биват натоварени с тези два ключови за йорданския износ продукта.

/СЛС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 20:55 на 21.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация