site.btaЦените на горивата и смазочните материали в България през август спадат за първи път от пет месеца, следвайки тенденцията в ЕС, отчита Евростат

Цените на горивата и смазочните материали в България през август спадат за първи път от пет месеца, следвайки тенденцията в ЕС, отчита Евростат
Цените на горивата и смазочните материали в България през август спадат за първи път от пет месеца, следвайки тенденцията в ЕС, отчита Евростат
Графика: Илиян Цвейн/БТА

След 2020 г. цените на горивата и смазочните материали за лични превозни средства в Европейския съюз регистрираха значителни колебания. Те започнаха рязко да нарастват през 2021 г., като към края на същата година се ускориха и през ноември регистрираха годишно поскъпване с 33,4 на сто.

Пикът на ценовия растеж на горивата и смазочните материали в ЕС бе достигнат през юни 2022 г. (+39,2 на сто), след което последва постепенно забавяне, като през 2023 г. цените дори започнаха да се понижават.

Тези колебания отразяват въздействието върху личните разходи, произтичащи от пандемията от коронавирус и руската инвазия в Украйна, обяснява европейската статистическа агенция Евростат, в най-новата си публикация.

Към средата на миналата година - през юни 2023 г. бе регистриран най-големият годишен спад при цените на горивата и смазочните материали за лични превозни средства - с 15,7 на сто. Ценовите вариации бяха по-слабо изразени през последните месеци на 2023 г., тенденцията продължи и през 2024 г.

След поевтиняване на горивата и смазочните материали в ЕС през първите два месеца на настоящата година, последваха пет месеца на умерен годишен растеж, който достигна връхна точка от 4,4 на сто през май, след което се забави до 1,4 на сто през юни и юли.

Така през август т.г. цените на горивата и смазочните материали спадат с 6,1 на сто, сочат данните на Евростат.

Разглеждайки конкретно дизела и бензина, цените им през август са съответно със 7,4 и 5,5 на сто по-ниски в сравнение със същия месец на 2023 г.

За периода от 2020 г. до август т.г. най-голямото увеличение на цените на горивата се наблюдава през юни 2022 г., когато годишното поскъпване на дизела е възлизало на 45,2 на сто, а на бензина - на 35,7 на сто.

Докато увеличенията на цените на дизела като цяло бяха по-ниски от тези на бензина, цените на дизела се повишаваха по-бързо от тези на бензина от септември 2021 г. до март 2023 г. Оттам нататък увеличенията на цените на дизела останаха под тези на бензина, но ситуацията отново се обърна през юни, юли и август 2024 г.

Повечето страни от ЕС отчитат спад на цените на горивата и смазочните материали

През август 2024 г. 24 страни от ЕС регистрират по-ниски цени на горивата и смазочните материали за лични превозни средства в сравнение със същия месец на миналата година. Най-голямо ценово понижение при тази категория продукти е отчела Швеция (-20,7 на сто), Белгия (-8,9 на сто) и Словакия (-8,4 на сто), докато с най-малък спад са били Швейцария (-2,4 на сто), Словения (-2 на сто) и Полша (-1,7 на сто). Цените в Малта са били без промяна, а в Румъния (+2,4 на сто) и Ирландия (+4 на сто) са се повишили.

В България цените на горивата и смазочните материали за лични превозни средства са били надолу с 4,1 на сто през август на годишна основа, сочи справка на БТА в базата данни на Евростат. Това е първият месец, в който цените на тези продукти в страната ни намаляват, от март тази година.

В отделна публикация Евростат представя данни за транспортните дейности като дял от крайното потребление на енергия. През 2022 г. тези дейности са представлявали 31 на сто от крайното потребление на енергия в ЕС. Така секторът е бил най-големият краен потребител на енергия, изпреварвайки домакинствата (27 на сто) и промишлеността (25 на сто).

Също през 2022 г. автомобилният транспорт е бил най-големият потребител на енергия и е отговарял за 74 на сто от цялото потребление на енергия в транспорта (10 996 петаджаула). Водният транспорт e отговарял за 13 на сто от цялата енергия, консумирана в транспорта (1935 петаджаула), следван от въздушния транспорт (11 на сто или 1700 петаджаула) и железопътния транспорт (1 на сто или 214 петаджаула).

В сравнение с 2021 г., въздушният транспорт отбелязва най-голям ръст на потреблението на енергия с ръст от 57 на сто. През 2022 г. нивата на потребление на енергия във въздушния транспорт са се доближавали до стойностите си отпреди пандемията, след рязък спад през 2020 и 2021 г.

В повечето страни от ЕС газьолът/дизеловото гориво е бил основният източник на енергия за автомобилния транспорт, въпреки някои забележими разлики между страните. Най-висок дял на дизела като източник на енергия за автомобилния транспорт е отчетен в Латвия (80 на сто) и Литва (76 на сто), а най-нисък в Швеция (45 на сто), Кипър (46 на сто) и Нидерландия (48 на сто).

Делът на бензина като източник на енергия за автомобилния транспорт през 2022 г. е бил най-голям в Кипър (50 на сто), Нидерландия (42 на сто) и Малта (36 на сто) и най-малък в Литва (13 на сто), Латвия (14 на сто) и България (15 на сто).

/СС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 05:30 на 01.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация