site.btaПрограмата "Бизнес хъб ЕС - Япония и Република Корея" е добра възможност за повишаването на конкурентоспособността на икономиката на България, смята председателят на БТПП
Програмата "Бизнес хъб ЕС - Япония и Република Корея", финансирана от Европейския съюз, е добра възможност за България и българския бизнес в издигането на качеството на икономиката ни и повишаването на конкурентоспособността й, защото Япония и Република Корея са сред водещите икономики в света като иновации, качество на работа и са добри партньори за всяка страна. Това каза председателят на Българската търговско-промишлена палата (БТПП), който откри събитие в сградата на Палатата за представяне на програмата. Тя е в подкрепа на малките и средните предприятия от ЕС в секторите - екология, дигитализация, здравен сектор - да навлязат в пазарите на Япония и Република Корея.
БТПП, заедно с партньорите си от Асоциацията на европейските търговско-промишлени палати и "Делойт" Белгия, е ангажирана за набирането на участници в тази програма, каза Габриела Димитрова, директор "Международно сътрудничество и международни организации" в БТПП.
Вярна на своята политика, БТПП се опитва постоянно да открие нови врати за българския бизнес. Този път инициативата е с доста по-широки мащаби, защото е европейска, под егидата на Асоциацията, посочи Симеонов.
Той изтъкна, че България трябва да догонва водещите страни в света, а освен това работи в силно конкурентна среда в ЕС, "където действат четирите свободи" и е в конкуренция с много по-стари пазарни икономики, в този смисъл той призова бизнеса да се възползва от възможностите на програмата.
Защо Япония и Република Корея
Календарът на програмата предвижда участие в 20 бизнес мисии в Япония и Република Корея, каза Габриела Димитрова. Тя цитира анализ на "Делойт Белгия" за необходимостта от разширяване на партньорството с двете страни, като посочи, че Япония е вторият най-голям търговски партньор на Европейския съюз в Азия и изтъкна, че това е в основата на тази програма. Секторите, върху които се акцентира при мисиите в Япония, са зелени и нисковъглеродни технологии и дигитални решения, за Корея има още един допълнителен.
Корея е избрана, защото страната е деветият по големина търговски партньор по отношение на износа на Европейския съюз, каза Димитрова. Освен това с Република Корея и с Япония има подписано споразумение за свободна търговия, дигиталното партньорство и партньорство в зелената икономика също са развити. Съответно трите сектора за Република Корея са зелени и нисковъглеродни технологии, дигитални решения и здравеопазване и медицинско оборудване, тъй като този сектор е много силно развит там, с обещаващ пазар, макар и застаряващ, коментира експертът.
Мирослава Маркова, експерт в БТПП, обясни, че програмата цели да финансира малки и средни предприятия за навлизане на двата пазара, които са от трите ключови сектора - зеления сектор и екологията, дигиталните решения и здравния сектор, в който се включва здравеопазване и медицинско оборудване. Като програмата ще организира 10 бизнес мисии до Япония и 10 бизнес мисии до Корея в период от 4 години. Всяка бизнес мисия ще се състои от 50 малки и средни предприятия от Европейския съюз. Целта е това да бъдат иновативни предприятия или стартъпи с определени иновации и съответно с ключов базар Япония и Корея. Периодът на изпълнение на програма е 2024 – 2027 г.
Основната цел на програма, освен да се подпомогнат малки и средни предприятия, е да се промотира ЕС като бранд, тъй като по-голямата част от тези бизнес мисии съвпадат и с изложения, а на тях присъства ЕС с основен щанд и всяка една от компаниите ще има свой собствен щанд под общото мото на ЕС. Друга цел е да се даде по-ясна представа за пазара в двете страни и за възможностите за осъществяване на партньорство с фирми от ЕС, обясни Маркова.
Как се кандидатства
Първият етап е кандидатстване от страна на фирмите и одобрението им, след което им се предоставя по-задълбочена информация за двата пазара, посочи Маркова. Изготвя се списък на възможностите за двустранни срещи на база на европейското предприятие и неговите интереси. След това се предоставя информация за правната и регулаторна рамка на пазарите и съдействие от страна на европейските партньори с езика и с логистиката при изграждането на щанда и участието на съответните изложения, обясни експертът.
Тя даде пример с типов модел на бизнес мисия, която трае пет дни, през които фирмите имат среща с организаторите, брифиране за програма на срещите, проучвателните посещения, посещение на изложението, пресконференции, двустранни срещи, закриване на изложението
Критериите за допустимост
За да бъдат допуснати до програмата, кандидатите трябва да бъдат малки и средни предприятия, които имат доказан 5-годишен опит, да предоставят финансов отчет за последните три години, като за стартъпи се позволява информацията да бъде за последните две години. Предприятията трябва да са с европейски произход и да са с регистрация в ЕС, да работят в съответните трите сектора и да са с желание или ефективна интернационализация, трябва да се покаже и стратегия за навлизане на пазарите на Япония и Корея, както и да се докаже, че дружеството има достатъчно капацитет като работещи във фирмата, както и че разполага с необходимия оборот, за да може да осъществява дейност с партньори от тези две държави.
Календар на бизнес мисиите
Габриела Димитрова съобщи, че кандидатстването за три от мисиите вече е приключило, като две предстоят през декември, а една през януари. Към тях са проявили интерес 35 компании, като пет от тях ще пътуват, а останалите могат да кандидатстват отново.
За Република Корея предстоящите мисии са две, те са през март - в сектор медицински технологии и здравеопазване и в областта на зелените и нисковъглеродни технологии през юни. Те са обвързани с международни събития, които ще се проведат в Суел по това време. Крайният срок за кандидатстване по мисията през март е до 8 ноември.
За Япония мисията е насрочена за февруари, а целевата й аудитория е свързана с водорода и горивните клетки, слънчевата енергия, презарежащи се батерии, интелигентни мрежи, вятърна енергия, биомаса, производство на топлинна енергия с нулеви емисии. За тази мисия крайният срок за кандидатстване е 25 октомври.
Още една мисия е отворена за кандидатстване в Япония и тя е насочена към IT сектора, като пътуването ще е през април. Нейната целева аудитория е в областите софтуер, разработка на приложения, облачни услуги, изкуствен интелект, бизнес автоматизация и други. За тази мисията крайният срок за кандидатстване е 13 януари.
Какво получават компаниите
Компаниите, които се включат в тези бизнес мисии, основно получават подкрепа, която не биха имали, ако сами отидат на конкретно изложение в двете страни, обясни Димитрова. Фирмите получава не само логистична, но и финансовата подкрепа под формата на поделяне на разходите за настаняване и за различни услуги, които са свързани с консултации или превод. Общо финансовата подкрепа за едно малко и средно предприятие за участие в една мисия възлиза на 2000 евро. Едната половина от сумата е за настаняване, а другата - за различни услуги. Преди да пътуват участниците ще преминат стартиращо обучение, за да се чувстват уверени, да знаят всички стъпки на бизнес мисията, какво ги очаква, за какво да се подготвят - най-малкото дали да си вземат печатни визитки или вече да използват електронни, които са доста разпространени в двете азиатски страни, коментира експертът.
/СЛС/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text