site.btaМладите хора задлъжняват най-вече за мобилни телефони, друга техника и спортни стоки, сочи анализ на компания за събиране на вземания
Данните от анализ на компанията в сферата на събиране на вземания "ЕОС" в България отчитат притеснителна тенденция - най-бързо нарастващата възрастова група на задлъжнели лица е тази на младежите под 25 години, съобщиха от компанията.
От 7,21 на сто млади длъжници през 2021 г., към септември 2024 г. те са вече 21,03 процента от клиентите на компанията. Младежите задлъжняват най-вече за мобилни телефони, техника и спортни стоки с почти равни дялове от около 22 на сто.
"Данните потвърждават стряскащата тенденция, че ниското ниво на финансова грамотност при младите хора вече ги превръща в длъжници на една съвсем ранна възраст. Това е тема, по която в нашата компания работим от години, а и моя лична кауза – защото на карта е заложено бъдещето на децата ни и е добре да ги подкрепим да развият умения да управляват личните си финанси от малки, вместо да ги спасяваме от дългове на 30+ години", коментира Рени Миткова, управител на ЕОС в България, основател и член на борда на Асоциацията за събиране на вземания, цитирана в съобщението.
Най-голям процент длъжници са все още във възрастовата група 30-40 години и живеят в София (14,61 на сто), като мъжете са по-лоши платци от жените (съответно 58,20 на сто и 41,80 на сто). Така профилът на типичния длъжник у нас се оформя като мъж на възраст между 30 и 40 години, живеещ в София, който задлъжнява с един или повече потребителски кредити, за които не е успял правилно да прецени възможностите си, анализират от "ЕСО".
"Наблюденията ни на групово ниво показват, че темата за финансовата грамотност и ранното обучение на децата с цел изграждане на добри финансови навици и предотвратяване на задлъжнялостта е особено актуална днес в Европа и е на радара като приоритет и за новата Европейска комисия", казва Рени Миткова.
От 2019 г. "ЕСО" (EOS Груп) подкрепя финансовото образование в редица европейски държави чрез фондацията за финансова грамотност Finlit, която създава със служители на компанията за изграждане на умения на младите хора да боравят с пари. Чрез своята образователна инициатива "ManoMoneta" на групово ниво фондацията вече е успяла да подобри финансовите умения на над 100 000 деца на възраст между 9 и 13 години в около 1400 училища. "ЕОС" в България се присъединява към инициативата "ManoMoneta" в началото на 2024 г. и за по-малко от два месеца успява да обучи близо 1000 деца в България. На локално ниво участват 40 доброволци от компанията, които посещават училищата в цялата страна при голям интерес, е отбелязано в съобщението.
Компанията активно участва и в други инициативи за повишаване на финансовата грамотност като превенция на задлъжняването - "Мисия Платено" на Асоциацията за управление на вземания, чиято основна цел е да интегрира ранното финансово обучение в училищните програми, и подкаста "Джобните" на Рени Миткова, който помага на родителите да изградят финансово стабилно и успешно бъдеще за децата си. Управителят на ЕОС в България води и редица тематични рубрики в популярни медии, изнася лекции и прави обучения за родители, възрастни и деца за изграждане на финансови умения. Най-новият проект в тази посока е подкрепа за издаването на наръчник по финансова грамотност за деца - "Как да превърнем 100$ в 1 000 000$" на издателство "Ракета".
БТА припомня, че по-рано днес проучване на агенция "Тренд", представено на пресконференция в Националния пресклуб на БТА в София, показа, че приблизително половината от българските младежи (45 на сто) се притесняват от финансови проблеми в бъдеще, а 23 на сто от неуспехи в кариерата.
/ВЙ/
news.modal.header
news.modal.text