site.btaШефът постоянно звъни през уикенда? Австралийците вече имат право да не му отговарят

Шефът постоянно звъни през уикенда? Австралийците вече имат право да не му отговарят
Шефът постоянно звъни през уикенда? Австралийците вече имат право да не му отговарят
Снимка: AP/Rick Rycroft

Честа практика в много компании - и частни, и държавни, е началниците да упражняват постоянен натиск върху подчинените си и да ги затрупват с текстови съобщения, имейли и телефонни обаждания извън работно време и дори през уикенда.

Водени от принципа "работата преди всичко" много босове, често не съвсем съзнателно, а друг път напълно съзнателно, причиняват излишен стрес и ненужно прегаряне на своите служители, които иначе изпълняват съвсем съвестно своите задължения. Но искат и да имат свободно време за себе си и за своите близки.

От тази седмица този проблем е решен със закон в още една държава, съобщава Ройтерс. В понеделник в Австралия влезе в сила нов закон, даващ правото на служителите да игнорират текстови съобщения и обаждания от началниците си извън работно време.

Нововъведението включва страната в групата на вече двадесетина държави, най-вече в Европа и Латинска Америка, в които има приети подобни правила.

Първа беше Франция, която прие закон за спазване на личното пространство на служителите извън работно време през 2017 г., а година по-късно компанията за контрол на вредителите "Рентокил инишъл" (Rentokil Initial) беше глобена с 60 000 евро, тъй като изисквала от служителите си телефоните им да бъдат постоянно включени.

По силата на т. нар. "право на изключване", както се нарича законът в Австралия, служителите на дадена компания или организация вече не могат да бъдат наказвани, ако не са прочели или са отказали да отговорят на изпратени им съобщения от техните началници извън работно време.

Вносителите и подкрепящите този закон твърдят, че той дава право на работещите да се изправят срещу нахлуването в личното им пространство посредством имейли, текстови съобщения или обаждания. Тази тенденция стана особено видима по време на пандемията от КОВИД-19, когато границите между работа и личен живот се размиха, след като много хора си останаха по домовете – с или без тяхно желание, и им се налагаше да работят оттам.

"Преди масовото разпространяване на дигиталните технологии такова посегателство не съществуваше. Хората приключваха работа и си отиваха по домовете, без да имат контакт с началниците си до следващия ден", казва Джон Хопкинс, доцент от Технологичния университет "Суинбърн" в Мелбърн. "Сега вече е правило и извън работно време да ни заливат имейли, СМС-и, други текстови съобщения и телефонни обаждания".

Според Рейчъл Абделнур, която работи в сектора на рекламата, промените ще й дадат възможност да се "изключва". Сферата й на дейност е известна с това, че там "работата никога не спира". "Смятам, че е добре да има такива закони", казва тя пред Ройтерс. "Прекарваме толкова много време пред телефоните, компютрите и в имейлите си, че наистина е трудно после да се откъснем от тях".

През 2023 г. австралийците са изработили средно 281 допълнителни часа, без да им бъде платено за това, сочи проучване на Институт "Австралия", който оценява стойността на този труд на 130 милиарда австралийски долара (88 милиарда американски).

Все пак законът предвижда и изключения, за да бъде дадена възможност на работодателите да се свързват със служителите си в случай на извънредни ситуации. В този случай отказът им трябва да бъде обоснован и аргументиран.

А дали той действително е такъв ще решава специален орган - Комисия за справедлив труд (FWC), който трябва да взема предвид дейността на компанията, конкретните обстоятелства и как и защо работодателят е решил да се свърже със служителя си извън работно време. Той има правото да разпореди дали има нарушаване на закона от едната или от другата страна и да наложи глоби при установено нарушение - до 19 000 австралийски долара на служител и до 94 000 на компания.

Според Асоциацията на австралийската промишленост в закона има двусмислици относно прилагането му, което ще обърка както шефовете, така и служителите. В резултат работата ще стане по-малко гъвкава и ще забави икономиката.

"Законът дойде пряко от средите на левицата и беше наложен с минимални консултации относно практическото му въздействие. На работодателите не беше оставено време да се подготвят", посочват от групата.

Председателката на австралийския Съвет на синдикатите Мишел О’Нийл обаче е на мнение, че в закона ясно е уточнено каква намеса е резонна и каква не. Така той ще даде възможност на работещите да спрат да страдат от лошото планиране на работата от страна на техните началници.

Тя дава за пример случай, в който работник приключва смяната си в полунощ, а само четири часа по-късно получава текстово съобщение да се яви на работа отново в 6 сутринта. "Толкова е лесно да се напише нещо, че здравият разум вече не работи", казва тя. "Но новият закон ще накара много шефове да спрат и да се размислят, преди да изпратят текстово съобщение или имейл".

По същия път обещава да поеме и новото британско правителство, което още с встъпването си в длъжност обяви, че негов приоритет ще бъде спазването на правата на работещите, едно от които е "правото на изключване".

Това право се очаква да направи служителите по-производителни, когато са на работните си места, тъй като свободното им време вече ще бъде изцяло само тяхно, посочват анализатори, цитирани от британски медии. Кабинетът трябва да представи идеите си за този проектозакон до края на годината.

/ЕС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 04:00 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация