site.btaАфганистан става основен авиомаршрут между Европа и Южна Азия заради напрежението в Близкия изток

Афганистан става основен авиомаршрут между Европа и Южна Азия заради напрежението в Близкия изток
Афганистан става основен авиомаршрут между Европа и Южна Азия заради напрежението в Близкия изток
Снимка: AP/Jon Gambrell

Конфликтът в Близкия изток допринесе полетите над Афганистан да изглеждат относително по-безопасни, като авиокомпаниите "Сингапур еърлайнс" (Singapore Airlines), "Бритиш еъруейз" (British Airways) и "Луфтханза" (Lufthansa) увеличиха полетите си над страната, предаде Ройтерс.

Авиопревозвачите спряха транзитното преминаване през въздушното пространство на Афганистан преди три години, когато талибаните поеха управлението и службите за контрол на въздушното движение спряха работа.

Тези услуги не са възобновени, но авиокомпаниите все повече са на мнение, че небето над Иран и Израел е по-рисково от афганистанското. Много превозвачи бяха започнали да летят през Иран и Близкия изток, след като руското въздушно пространство беше затворено за повечето западни компании, когато войната в Украйна започна през 2022 година.

"С развитието на конфликтите  пресмятането кое въздушно пространство да се използва се промени. Авиокомпаниите се стремят да намалят риска възможно най-много и виждат прелитането над Афганистан като по-безопасен вариант, предвид напрежението между Иран и Израел", заяви Ян Печеник, директор по комуникациите на системата за проследяване на полети "Флайтрадар24" (Flightradar24).

Има повече от седем пъти повече полети над Афганистан през втората седмица на август, отколкото през същия период преди година, показват данни от анализ на Ройтерс и на "Флайтрадар24".

Промяната започна в средата на април по време на взаимните атаки с ракети и дронове между Иран и Израел. Данните за проследяване на полети по това време показват, че "Луфтханза", "Сингапур еърлайнс", "Бритиш еъруейз" и други превозвачи са започнали да летят по няколко пъти на ден над Афганистан.

Но основният ръст на полетите се наблюдава, откакто убийствата на високопоставени членове на групировките "Хамас" и "Хизбула" в края на юли породиха опасения за ескалация на напрежението.

Някои пилоти са притеснени

"Зависите от анализа, направен от вашата авиокомпания. Всеки път, когато летя (над Близкия изток), не ми харесва усещането да преминавам над зона на конфликт, където всъщност не знаете какво се случва", казва Отян де Бруин, пилот и ръководител на Европейска асоциация на пилотите (European Cockpit Association - ECA).

От "Луфтханза" заявиха пред Ройтерс, че компанията е решила да възобнови полетите над афганистанското въздушно пространство от началото на юли.

Други превозвачи, които са увеличили прелетите над Афганистан от април, са "Търкиш еърлайнс" (Turkish Airlines), "Тай еъруейз" (Thai Airways) и авиационния алианс "Ер Франс-Ка Ел Ем" (Air France-KLM), показват данните.

"Въз основа на информация за сигурността, Ка Ел Ем и други авиокомпании в момента безопасно прелитат над Афганистан само по определени маршрути и само на голяма надморска височина", посочи нидерландският превозвач пред Ройтерс.

"Бритиш еъруейз", "Тай еъруейз", "Търкиш еърлайнс" и "Сингапур еърлайнс" не отговориха на запитванията за коментар.

Тайванската "Ева еър" (EVA Air) започна да лети над страната от края на юли, показват данните от проследяването на полети. Авиокомпанията заяви пред Ройтерс, че избира маршрути въз основа на безопасността, текущата международна ситуация и съвети за полети.

Ролята на регулациите

Промените в маршрутите са улеснени от авиационните регулатори, смекчаващи насоките за полети над Афганистан.

Американската Федерална агенция за гражданска авиация (FAA) в началото на юли заяви, че самолетите могат да летят на по-ниска надморска височина над част от Североизточен Афганистан - коридора Вахан (най-източната част от Афганистан в планината Памир, провинция Бадахшан), който се използва за прелитане от Таджикистан към Пакистан.

Година по-рано агенцията отмени забраната си за прелитане над цялата страна, но допълни, че самолетите трябва да останат над 32 000 фута (9753,6 м) надморска височина, където оръжията земя-въздух се считат за по-малко ефективни.

Но малко компании прелитаха над Афганистан до април.

Въпреки че превозвачите използват въздушното пространство без инциденти, няма гаранция за безопасността на екипажа или пътниците, ако се наложи самолетът да кацне, предупреди през юли "ОпсГруп" (OpsGroup), организация, оценяваща рисковете в авиацията. 

При липса на контрол на въздушното движение пилотите, летящи над Афганистан, поддържат контакт с близките самолети по радиото съгласно протокол, изготвен от Международна организация за гражданска авиация (ICAO) и Афганистанската служба за гражданска авиация.

Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) отбеляза в информационен бюлетин за зоните на конфликт, преиздаден през юли, че "екстремистките групировки остават активни и могат спорадично да се насочват към авиационни съоръжения по много начини".

Над сектора тегне спомена за катастрофата на полет Ем Ейч 17 (MH17) на Малайзийските авиолинии от Амстердам до Куала Лумпур, който беше свален над Източна Украйна през 2014 г., когато в страната бушуваха битки между проруските сепаратисти и украинските сили.

Цена и ограничен избор

Авиокомпаниите са поставени под натиск да пестят пари след загубата от 2022 г. насам на много по-кратките маршрути през руското въздушно пространство, докато все още се възстановяват от пандемията.

Има няколко международни правила, които определят кои зони от въздушното пространство не са опасни, а решенията за безопасност на авиокомпаниите са оставени до голяма степен на преценката на отделните превозвачи.

Ако една авиокомпания не може да лети през Русия, Украйна или Иран, то Афганистан предлага по-кратък маршрут до Южна Азия от Европа.

"Този ​​маршрут пести доста време и гориво", отбелязва "ОпсГруп", позовавайки се на пилот, летял през юли от Амстердам до Куала Лумпур над Централен Афганистан.

/ЕС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 13:24 на 23.08.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация