site.btaСамо през последните три години за 584 календарни дни е било спряно строителството по магистрала "Хемус", заяви министър Коритарова
Няколко пъти е спирано строителството на първи и втори участъци на магистрала "Хемус" за последните три години, заяви служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова и обобщи, че става дума за 584 календарни дни само за този период. Тя заяви това по време на изслушване в парламента за напредъка на строителството на автомагистралата и за напредъка в процедурите по стартиране строителството на автомагистрала "Черно море". В изслушването участва и председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Йордан Вълчев.
Министърът информира, че от март тази година вече има възобновяване на възлагането на дейностите и възстановяване на строителството и индексации на инхаус договорите. Реалното строителство обаче започна едва сега, защото имаше необходимост от своевременно и своеобразно саниране на обекта, за да може той отново след дългия престой да стане годен строителен обект, какъвто е бил през 2021 година, заяви министърът.
Тя изтъкна, че усилията на държавата през последните три месеца са били във възможно най-бързи срокове да започне реалното строителство, като даде пример с това, че от май вече има акт за отчуждаване на терени по трасето на лот 9, взето е решение за следване на следата по лот 8 и е възложено изработването на технически проект. Където е възможно и каквото зависи от процедури, изпълнявани от пътната агенция, са възложени и се изпълняват, за да не бавим повече реализацията на този стратегически за Северна България проект, каза министърът.
"Не само като регионален министър, а и като гражданин на България съм убедена, че държавата е длъжник на Северна България", каза министърът, визирайки напредъка на пътя Видин- Ботевград, като добави, че това с още по-голяма степен важи и за основната път на артерия на Севера - автомагистрала "Хемус". Факт е, че стартът на строителството беше с бързи темпове и според заложените срокове в договорите, магистралата можеше да е готова през 2024 година, посочи министърът, но напомни, че около проекта бяха създадени редица на неуредици и спирането на строителството й отложи завършването й с няколко години.
Министърът представи фактическото състояние на дейностите по обекта към момента. За строителство на 134,14 км от автомагистралата - от Пътен възел "Боаза" до пресичането с Пътен възел 1-5 Русе - Велико Търново трасето е разделено на 6 участъка, обясни министърът и информира за различните извършени дейности по обектите. Министърът обобщи, че по първи участък от Боаза до Пътен възел "Дерманци" - изпълнението е около 68 на сто, за участък 2 - от Пътен възел "Дерманци" до пресичането с път 3-3005, включително Пътен възел "Каленик" - изпълнението е около 23 на сто, участък 3 от Пътен възел "Каленик" до пътна връзка 2-35 Плевен - Ловеч, включително Пътен възел "Плевен", изпълнените строително-монтажни дейности дейности са около 53 на сто.
Усилията на Агенция "Пътна инфраструктура" са насочени към ускоряване на доизграждането и въвеждане в експлоатация на участък 1 до края на 2024 година, а трасето от близо 52 км от Боаза до връзката с пътя Плевен - Ловеч е да бъде готово до края на 2026 година, каза министърът.
Участъци 4, 5 и 6 от връзката с пътя Плевен-Ловеч при пътен възел "Плевен" до път 1-5 Русе - Велико Търново са теренно осигурени. Предвижда се строителството да започне до края на 2024 година.
За участъци 7 и 8 от пресичането на път 1-5 до пътен възел "Ковачевско кале" и пресичането с път 2-50 от пътен възел "Ковачевско кале" до пътен възел "Лозница" на базата на разработен идеен проект е проведена екологична процедура и е постановено решение по ОВОС от 2015 година, напомни министърът.
За участък 7 в процеса на проектирана е установено, че се налага ситуационна геометрична промяна на одобреното трасе. Възприета е концепцията лотът да бъде разделен на три подучастъка с цел ускоряване на процедурите по издаване на разрешения за строеж, каза министърът. След уточняване на необходимите изменения за участък 7.2, ще се осигури възможност за извършване на допълнителни екологични процедури, поредно обезпечаване и започване на строителството.
За участък 8 е предприета концепцията трасето на магистралата да върви по одобрената от ОВОС следа. С решение Управителния съвет на АПИ от 17 юни 2024 г. е дадена възможност за започване на реалното проектиране на трасето, като срокът за изготвяне на техническия проект е 260 календарни дни, а проектните работи ще се правят в два междинни етапа, каза министърът. Първият е същинско проектиране и съгласуване на проекта, който е 200 календарни дни, а вторият е отстраняване на бележки и окончателно предаване на проекта и е 60 календарни дни. В момента работата е в първи междинен етап.
За участък 9, който е след пътен възел "Лозница", пресичането с път 249 до пътен възел "Буховци Юг" е изготвен технически проект и в момента е в ход уведомителна процедура до Министерството на околната среда и водите за преценка на необходимостта за провеждане на процедура по реда на глава 2 от Наредбата за опазване на околната среда. След приключването й ще бъдат издадени и съответните разрешителни за ползване на водни обекти на трасето, съгласно Закона за водите, каза министърът. Прогнозният срок за осигуряване на разрешителните е около 3 месеца, като той зависи от компетентния орган по околна среда и водите, след което ще се процедира и издаване на разрешения за строеж.
За участък 9 е постановен отчуждителен акт за отчуждаване на частни имоти с Решение на МС от 15 май 2024 г. с допуснато и влязло сила предварително изпълнение, каза министърът.
/ЕС/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text