site.btaВиетнамският автопроизводител "Винфаст" залага на електромобил за 10 000 долара, за да се наложи на световните пазари

Виетнамският автопроизводител "Винфаст" залага на електромобил за 10 000 долара, за да се наложи на световните пазари
Виетнамският автопроизводител "Винфаст" залага на електромобил за 10 000 долара, за да се наложи на световните пазари
Снимка: Vinfast via AP

Виетнамският атомобилостроител "Винфаст" (VinFast), който за кратко беше третата най-скъпа автомобилна компания в света, има голям проблем - не може да продаде достатъчно много коли, съобщава Асошиейтед прес.

Неработещите фабрики "точат" пари, а финансовото здраве на фирмата е поставено на карта. След като установи, че американският пазар е "костелив орех", "Винфаст" се надява нейната най-малка и най-евтина кола - дългият едва 3 м изцяло електрически мини-СУВ модел VF3 и струващ само 9200 долара - да стане "националната кола на Виетнам" и да спечели потребителите в Азия.

Проектирана специално за виетнамския и други азиатски пазара, VF3 има за цел да спечели "масовия потребител", посочва компанията. Тя очаква колата да се продава по-добре от предходните модели, които бяха предвидени основно за износ.

"Винфаст" мечтаеше да влезе в лигата на големите автопроизводители, след като през миналата година започна да продава колите си в САЩ, листна акциите си на Уолстрийт в индекса "Насдак", а пазарната й оценка миналия август дори надмина тези на "Дженеръл мотърс" (General Motors ) и "Форд" (Ford).

Впоследствие обаче инвеститорският ентусиазъм охладня, а акциите на компанията спаднаха под 4 долара при достигнат пик от 82,35 долара.

Строителството на голям завод "Винфаст" в Северна Каролина на стойност от 4 милиарда долара се бави, а в Калифорния компанията изпитва правни проблеми заради катастрофа с четири жертви. Налице са и казуси около патентите.

Бъдещето на "Винфаст" обаче е важно за Виетнам, тъй като неговата компания майка - "Вингруп" (Vingroup) играе сериозна роля във виетнамската икономика като цяло. Конгломератът е създаден през 90-те години на 20 век в Украйна, отначало произвежда нудъли, а сега е навлязъл във всички възможни сфери.

През миналата година "Винфаст" отчете загуба от 2,39 милиарда долара въпреки ръст на приходите от 90 на сто. За да ги покрие поне отчасти, наскоро компанията продаде печелившото си подразделение за недвижими имоти - "Винком ритейл" (Vincom Retail).

Основателят на "Вингруп" - Фам Нат Вуон, задели 1 милиард долара от личното си богатство, за да подкрепи "Винфаст". Други 11,4 милиарда долара за отпуснати от компанията майка, сочат данни на американската Комисия за ценни книжа и стокови борси. "Никога няма да оставим "Винфаст" да фалира", заяви милиардерът по време на общото събрание на компанията през април, цитиран от държавни медии.

Моделът VF3 първоначално ще се продава на развиващите се пазари в Азия, където се очаква потребителите да не са толково придирчиви, колкото са в САЩ, заяви Ту Ле, основател на консултантската компания "Сино ауто инсайтс" (Sino Auto Insights).

С дължина от 3,1 м и ширина и височина от по 1,6 м, колата може да се промъква лесно по тесните улици на азиатските градове с пет души на борда.

Целта на "Винфаст" е да продаде 20 000 коли от този модел във Виетнам през настоящата година, като доставките ще започнат през август. Тя вече се продава онлайн през популярния в югоизточна Азия уебсайт "Шопи" (Shopee), като първоначалният депозит възлиза на 2000 долара. През първите три дни след пускането на колата онлайн тя е била поръчана от 27 000 души, посочват от компанията.

Много от тези потребители си купуват кола за пръв път. Дю Лин, която има собствен бизнес, казва, че тя и съпругът й искат да преминат от мотори на кола, което би било много по-удобно и сигурно по време на жегите и дъждовете, типични за региона. "Цената на VF3 е изкусителна. Но ще изчакам да видя как се държи на пътя, преди да реша дали да я купя", казва Лин.

"Винфаст" планира да пусне малкия електромобил на пазара във Филипините още тази години, а догодина - и в Индонезия, САЩ и Европа. През април компанията откри първия си шоуруум в Джакарта и досега успя да продаде 600 от своите СУВ модели на местни компании.

Виетнамската фирма вече навлиза и в Индия, където започна да строи свой завод.

Но и на азиатските пазари компанията среща сериозна конкуренция, най-вече от страна на китайския производител на електромобили Би Уай Ди (BYD), чието производство вече е добило размах и ефективност. Само през юли Би Уай Ди планира да пусне на виетнамския пазар три модела - "Ато 3" (Atto 3), "Долфин" (Dolphin) и "Сийл" (Seal).

Във Виетнам все пак "Винфаст" има сериозно предимство, тъй като има почти пълен монопол върху зарядните станции, които са навсякъде из страната, както и благодарение на традиционното потребителско недоверие по отношение на китайските продукти, посочва Ле Хун Хип от сингапурския изследователски институт "Юсоф Ишак".

По думите му основното предизвикателство пред компанията си остава финансовата стабилност. "Ако не могат да я постигнат още дълго време, те ще фалират", заключава експертът.

/СЛС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:23 на 30.06.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация