site.btaКлиентите имат право да задържат плащането, ако не получат касова бележка, напомнят от НАП

Клиентите имат право да задържат плащането, ако не получат касова бележка, напомнят от НАП
Клиентите имат право да задържат плащането, ако не получат касова бележка, напомнят от НАП
Снимка: Кореспондент на БТА в Бургас Мая Стефанова, архив

Клиентите имат право да задържат плащането към търговеца, докато не получат касова бележка, напомнят от Националната агенция за приходите (НАП).

Това е възможно след промяна в Закона за ДДС (в сила от 1 януари 2024 г.), като от приходната агенция добавят, че с промяната се дава възможност на гражданите да защитят потребителските си права, да противодействат на укриването на приходи от некоректни търговци, както и да станат гарант за лоялна конкуренция.

Ако въпреки задържане на плащането търговецът не издаде фискален бон или издадената касова бележка се окаже фалшива, гражданите могат да подадат сигнал в НАП на телефоните на информационния им център: 0700 18 700 и 02 9859 6801 или на електронната поща: infocenter@nra.bginfocenter@nra.bg, обясняват от агенцията.

От приходната агенция посочват, че платежният документ дава възможност на клиентите да защитят правата си, ако закупената стока се окаже дефектна или опасна. Касовата бележка е необходима и за замяна или връщане на закупен артикул, в случай че потребителят разполага с такова право, произтичащо от закон или от предварително поет от търговеца ангажимент. 

"Апелираме към клиентите да изискват своя платежен документ при заплащане на стоки или услуги. Ако въпреки това търговецът не им издаде касова бележка, те имат законното право да задържат плащането и да подадат сигнал в НАП", каза изпълнителният директор на НАП Румен Спецов, цитиран в съобщението. "Заедно можем да противодействаме на опитите за укриване на приходи и неспазване на закона, които вредят на обществото като цяло и в частност на честните търговци, защото некоректните им колеги ги поставят в условия на нелоялна конкуренция“, каза още Спецов.

От НАП съобщават още, че предстои лятната им контролна кампания, в която един от акцентите ще бъдат проверките за спазване на изискванията за издаването на платежен документ. 

През миналия летен сезон само по черноморските ни курорти от НАП са установили близо 1700 нарушения, от които 433 са за неиздаване на фискален бон, 30 са за липса на фискално устройство и 362 за несъответствие между сумите, маркирани на касовия апарат и наличностите в касата. Фискалните инспектори са съставили над 1350 акта за установяване на нарушение, като 280 обекта са били запечатани. Данъчните са установили, че най-често не се издават касови бележки при заплащане на атракциони, в заведения за бързо хранене, ресторанти, барове. Това води до укриване на приходи и щети за бюджета, от който се финансират важни за обществото сектори като образование, здравеопазване, социални услуги, посочват от НАП.

/ВЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 22:18 на 30.06.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация