site.btaЕдна от най-важните теми при въвеждането на еврото е консултирането на потребителите, посочи Игнат Арсенов от КЗП

Една от най-важните теми при въвеждането на еврото е консултирането на потребителите, посочи Игнат Арсенов от КЗП
Една от най-важните теми при въвеждането на еврото е консултирането на потребителите, посочи Игнат Арсенов от КЗП
Снимка: Ивона Величкова/БТА

Една от най-важните теми при въвеждането на еврото е консултирането на потребителите, каза Игнат Арсенов, директор на Дирекция "Контрол на пазара" в Комисия за защита на потребителите (КЗП), по време на конференция на тема "Въвеждане на еврото - рискове и предизвикателства. Опитът на Хърватия".

По думите на Арсенов въвеждането на еврото изисква значителни усилия за защита на потребителите, за да се осигури плавен преход от лев към евро и да се предотвратят потенциални злоупотреби на пазара.

Той отбеляза няколко ключови аспекта, първият от които е информацията и образованието. "Знаем, че информацията е най-важната част. Тя ще бъде предоставена чрез кампании с цел информиране на потребителите за предстоящите промени и целия процес", коментира Арсенов. Той уточни, че кампаниите им включват брошури, интернет страници, социални мрежи, но и традиционните медии като телевизия и радио.

Арсенов припомни, че в тази връзка вече има специална работна група, която се занимава с комуникация и интернет страницата за еврото, където потребителите получават информация. Съдържанието на информацията и кампанията ще бъде проучване на обменния курс, времеви рамки за приемане на новата валута.

Потребителите трябва да получават информация и за двете цени - в евро и лева, един месец след решението на съвета и 12 месеца след въвеждането на еврото. През първия месец от влизането на новата валута потребителите ще могат да плащат и в двете валути.

Арсенов подчерта, че кампанията има сериозен фокус върху учениците и възрастните хора.

По думите му се предвиждат и мерки срещу инфлация и спекулации, които включват мониторинг на цените, най-вече на най-важните цени и услуги, като ще се дава информация на потребителите за ценовите промени и ще се публикуват доклади за тези промени.

Арсенов посочи, че друг аспект на тяхната работа ще бъдат регулациите и контролът. Обменният курс ще бъде фиксиран, така че те ще проверяват дали цените отговарят на него. Също така се предприемат мерки за засилване на регулаторните органи, за подкрепа на консултантските услуги.

На интернет страницата за еврото ще има специален опция за оплаквания на потребители, на които ще се реагира много бързо.

Арсенов допълни, че предвиждат и мерки за тренинг и информация както за търговци, така и за потребители.

Матей Накич от Загребското училище по икономика и управление посочи, че потребителят е ирационален на пазара, позовавайки се на изследване, според което хората в Хърватия са започнали да харчат повече пари след въвеждане на еврото, особено за евтини, ежедневни продукти, защото числото е по-малко в евро, отколкото в куни.

Но има и други аспекти. "Когато видите заплатите си в евро и я сравните с тази в Германия например, може да пуснете сълза", каза той.

/ИЦ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 20:21 на 30.06.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация