site.btaАОП е проверила 4 процедури на договаряне по Закона за обществените поръчки между 15 и 31 март и 6 процедури в периода от 1 до 12 април

АОП е проверила 4 процедури на договаряне по Закона за обществените поръчки между 15 и 31 март и 6 процедури в периода от 1 до 12 април
АОП е проверила 4 процедури на договаряне по Закона за обществените поръчки между 15 и 31 март и 6 процедури в периода от 1 до 12 април
Лого: АОП

Агенцията по обществени поръчки (АОП) е направила проверка на 4 процедури на договаряне за обществени поръчки по член 233 от Закона за обществените поръчки в периода от 15 до 31 март и 6 процедури в периода от 1 до 12 април, пише в бюлетина на Агенцията, получен днес в БТА.

Проверени възложители в периода 15-31 март: Община Костинброд, Изпълнителна агенция "Военни клубове и военно-почивно дело", Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", АЕЦ "Козлодуй" ЕАД.

Проверени възложители в периода от 1 до 12 април: Институт по математика и информатика към Българската академия на науките, Министерство на образованието и науката, Топлофикация - Плевен АД, "Национална електрическа компания" ЕАД, 2 обществени поръчки на АЕЦ "Козлодуй" ЕАД.

Проверяваните процедури следва да се прилагат по изключение, само при наличие на посочени в Закона за обществените поръчки условия. Проверката на АОП се извършва след стартиране на процедурата и обхваща мотивите на възложителя за прилагане на избраното правно основание и представените в тяхна подкрепа доказателства.

Контрол върху процедури на договаряне (чл. 233 от ЗОП)

АОП осъществява контрол върху процедури на договаряне, открити от публични и секторни възложители на конкретно посочени в ЗОП правни основания. 

Проверката се извършва след откриване на процедурата (след публикуване на решението за откриване в РОП). Становището на Агенцията има характер на методическа подкрепа на възложителя при решението му за подписване на договора и цели да го предпази от грешки и нарушения и да способства за прозрачен, равнопоставен и достъпен процес на възлагане. 

В обхвата на проверката попадат:

- конкретни видове процедури на договаряне: договаряне без предварително обявление (възлагани от публични възложители), договаряне без предварителна покана за участие (възлагани от секторни възложители) и прякото договаряне (прилагано от публични и секторни възложители). Чрез прилагане на посочените процедури се избягва конкурентния ред на възлагане, което ги определя като рискови. По изложената причина те могат да се прилагат от възложителите само при наличие на определени предпоставки и при спазване на изрично посочени в ЗОП условия.

- определени правни основания от ЗОП - чл. 79, ал. 1, т. 3, 4, 6, 9 и 10 и чл. 182, ал. 1, т. 1 и т. 4 от ЗОП. Възложителят е необходимо в решението за откриване на процедурата да изложи мотиви за прилаганото от него правно основание и в тяхна подкрепа следва да изпрати на АОП конкретни доказателства. Проверката е насочена към установяване на съответствие между избраното правно основание с мотивите на възложителя и приложените доказателства. 

- процедури на договаряне, с прогнозна стойност равна на или по-висока от 1 000 000 лв. без ДДС - за строителство и 200 000 лв. без ДДС - за доставки и услуги.

Освен на възложителя, становището, с което е приключил контролът по чл. 232, се изпраща и на органите за последващ контрол по ЗОП - АДФИ и Сметната палата. То подлежи и на публикуване в профила на купувача в ЦАИС, т.е. всички заинтересовани лица имат достъп до информацията.

/ВЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 20:41 на 23.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация