site.btaЕлектромобилността е без алтернатива, смята Илия Левков, председател на УС на Индустриален клъстер "Електромобили"

Електромобилността е без алтернатива, смята Илия Левков, председател на УС на Индустриален клъстер "Електромобили"
Електромобилността е без алтернатива, смята Илия Левков, председател на УС на Индустриален клъстер "Електромобили"
Снимка: Делян Петришки/БТА

От 2009 година говорим, че електромобилът може да бъде с българско участие. Тогава гледахме на него като на смяна на парадигмата на придвижване. Но електромобилността е без алтернатива. И това, което ще се случи на този необятен пазар, е огромно предизвикателство първо за нас като индустрия, но и към експертността на българския чиновник. С тези думи модераторът Илия Левков, председател на УС на Индустриален клъстер "Електромобили", откри дискусионния панел "Електромобилност" в рамките на провеждащия се в "София Балкан Палас" бизнес форум "Електроиндустрия 2024". Събитието е съвместно организирано от БАСЕЛ и Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП).  

В панела участваха Людмил Даскалов, кънтри мениджър и директор "Продажби" в "Легранд България", Калин Стойчев, управител на фирма "Финес-2" и Иван Велчев, директор "Бизнес развитие" в "АмонРа Енерджи".

В своето изказване Людмил Даскалов обърна внимание на очаквания фискален ефект от прехода от двигателите с вътрешно горене към електрозадвижването. Въпрос, който, по думите му, още не е намерил решение както на ниво ЕС, така и в България. 

"Един въпрос, на който не е обърнато внимание както в ЕС, така и в България е, че когато се прехвърляме към електротранспорт, това означава, че хората могат да зареждат своите автомобили от вкъщи, от техния офис, от местата, на които почиват или се забавляват. И в този случай няма как да бъдат приложени високите акцизи на горивото, в голяма част от бюджетите на страните от Евросъюза не е предвидено това и донякъде е вид спирачка пред дотирането от държавите на електротранспорта и на един по-зелен преход", каза Даскалов. 

Държавното дружество "Електроенергиен системен оператор" (ЕСО) също става оператор на зелена инфраструктура, работейки по създаване на дъщерна компания "ЕСО Чарджинг" и за тях е важно да има все повече зарядни станции, които да ползват като баланс на енергийната мрежа, според информацията на Людмил Даскалов.    

За Калин Стойчев разрешителният режим за зарядни станции е основна причина за изоставащото изграждане на инфраструктура за електромобили в София.

"Времето за изкарване на едно разрешително за поставяне на зарядна станция в София може да достигне до 3 години. На мнение съм, че цялата процедура не трябва да трае повече от месец" каза Стойчев. По думите му това е и причината в София да няма достатъчен брой зарядни станции за съществуващите автомобили. В другите градове е малко по-лесно, посочи той. 

Друга спънка пред индустрията, според него, са прекалено дългите периоди, поставени пред енергодружествата за реакция. Той определи като чудо факта, че България е над средноевропейското ниво в момента по зарядна инфраструктура. По думите му в България има няколко по-големи компании, които оперират и това се е случило благодарение на тях.

В крайна сметка Калин Стойчев заключи, че развитието на инфраструктурата в България върви добре и страната ни е добре подготвена за следващите поколения автомобили.     

/ВЙ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 16:37 на 22.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация