site.btaБългария все по-категорично се позиционира като бизнес дестинация за продукти и услуги с висока добавена стойност
България предлага подходящи условия за развитие на преработвателната индустрия и аутомотив бранша. Интересът към сектори като механика, мехатроника, Ай Ти (IT) и роботика също е висок сред инвеститорите през последните години. Това каза в интервю за БТА новият главен управител на Германо-Българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) Соня Миклай, която вече месец заема този пост. По думите й иновациите играят ключова роля за развитието на тези сектори, стартъп общностите също се явяват важен фактор в този процес. Напредвайки с дигиталната трансформация и използването на нови технологии в процеса на работа, България все по-категорично се позиционира като бизнес дестинация за създаване на продукти и услуги, които са с висока добавена стойност, смята главният управител на ГБИТК.
В момента в Германо-Българската индустриално-търговска камара оказваме съдействие и подкрепа на потенциален германски инвеститор от автомобилния сектор. Голяма част от текущите ни запитвания са свързани с търсенето на партньори и поддоставчици в областта на машиностроенето и строителството. Наблюдаваме и засилен интерес на български фирми към експанзия на германския пазар, каза Соня Миклай.
Двустранните икономически отношения
Забавянето на икономическия растеж в Германия ще се отрази с голяма вероятност върху развитието на българската икономика поради силните търговски и инвестиционни връзки между двете страни, каза Соня Миклай. Според нея е възможно да има отражение в износа на България към Германия, както и да има намаляване на преките германски инвестиции в България. Това би се отразило върху растежа на българската икономика и създаването на нови работни места, допълни главният управител на Камарата.
"България се утвърди като важен играч в глобалната автомобилна индустрия, специализирана в производството на компоненти и електронни модули, и е предпочитан партньор от водещи германски производители на автомобили. Геополитическите рискове, високите цени на електроенергията и процесите, свързани с технологичната трансформация остават като предизвикателства пред автомобилната индустрия, особено за доставчиците на автомобилни части и компоненти", коментира Миклай.
Според последните данни обемът на търговията между Германия и България през 2023 г. е в размер на 11,8 милиарда евро. Въпреки положените усилия не успяхме да достигнем рекорда от 12 милиарда евро, поставен през 2022 г., което означава спад от 2,2 на сто, каза главният управител на ГБИТК и допълни, че това поставя България на 39-о място в света като търговски партньор на Германия. Що се отнася до вноса и износа, България е изнесла стоки на стойност от 6 милиарда евро към Германия, където се отбелязва спад от 10,8 на сто. В същото време стойността на стоките, внасяни от Германия, е нараснала с 8,5 на сто спрямо 2022 г., достигайки 5,9 милиарда евро, отбеляза Миклай. По данни на БНБ преките нетни чуждестранни инвестиции в България от Германия възлизат на 126,5 милиона евро през 2023 г.
Предизвикателствата пред германския бизнес в България
Сложната и непредсказуема регулаторна среда и върховенството на закона са сред най-честите болки, които представителите на германския бизнес споделят, коментира главният управител на ГБИТК. Тя посочи, че от резултатите през 2023 г. от анкетата за бизнес средата в България, която Камарата провежда ежегодно от 2005 г. сред своите членове, е видно, че бизнесът в България очертава липсата на квалифицирани кадри и проблемите, свързани с борбата с корупцията, като едни от основните предизвикателства, пред които е изправен. Резултатите от тазгодишното допитване ще бъдат оповестени през юни, каза Миклай.
Задачите пред ГБИТК
Една от първите и най-неотложни теми, върху които ще фокусираме работата си, е пълното присъединяване на България към Шенгенското пространство, за да могат компаниите да пътуват свободно по пътищата в рамките на Европейския съюз, тъй като това е един от най-важните въпроси за нашите компании, каза главният управител на ГБИТК. Друга много важна тема за членовете ни, наред с недостига на квалифицирани кадри, е присъединяването на България към еврозоната. Когато пътувам в Германия, никога не се уморявам да говоря за България и нейния потенциал – самата аз съм пример за това, тъй като се върнах в България отново и избрах да работя тук, допълни Миклай.
Следва пълният текст на интервюто:
Госпожо Миклай, кое ще е основното предизвикателство в работата Ви България като главен управител на най-голямата двустранна камара? С какво ще бъде полезен натрупаният Ви опит в Египет и Тунис?
- Много се радвам да съм отново в България. Щастлива съм да работя със своя екип и заедно да продължим да допринасяме за развитието на двустранните германо-български икономически отношения. Голяма чест е за мен да бъда начело на Камарата, където преди много години бях и практикант. За мен е важно да работим за запазване на позицията си на най-голямата двустранна външнотърговска камара в България и да предлагаме допълнителна добавена стойност за нашите членове.
От опита си в Египет и Тунис донесох идеи за събития и инициативи, чрез които нашите членове да засилват още повече усещането си за принадлежност към нашата бизнес общност. Надявам се, ще проявите разбиране, че няма да споделя идеите си в момента. Следете нашите канали, за да научвате най-актуалната информация. Вероятно ще има и предизвикателства, но вярвам, че ще успеем да се справим.
Кои ще са основните Ви приоритети в краткосрочен план – за тази година, в средносрочен и дългосрочно?
- Както вече споменах, в краткосрочен, както и в дългосрочен план искаме да запазим лидерската си позиция в страната и да сме атрактивни за нашите членове и партньори.
Ще запазим традиционните си събития, но вярвам, че ще се родят и нови формати, които ще измислим, заедно с нашите членове и партньори.
Една от първите и най-неотложни теми, върху които ще фокусираме работата си, е пълното присъединяване на България към Шенгенското пространство, за да могат компаниите да пътуват свободно по пътищата в рамките на Европейския съюз, тъй като това е един от най-важните въпроси за нашите компании.
Друга много важна тема за членовете ни, наред с недостига на квалифицирани кадри, е присъединяването на България към еврозоната. Когато пътувам в Германия, никога не се уморявам да говоря за България и нейния потенциал – самата аз съм пример за това, тъй като се върнах в България отново и избрах да работя тук.
Какви са вашите първи впечатления за проблемите, които среща германският бизнес, който работи в страната, и като цяло от бизнес климата в България?
- Като човек, който е прекарал част от кариерата си в подпомагане на германски компании да установят и развиват присъствие, включително в България, и от интензивните разговори, които провеждам последните седмици с представители на бизнеса в страната, мога да споделя първоначални наблюдения относно предизвикателствата, пред които са изправени компаниите.
Например сложната и непредсказуема регулаторна среда и върховенството на закона са сред най-честите болки, които представителите на германския бизнес споделят.
От резултатите през 2023 г. от анкетата за бизнес средата в България, която ГБИТК провежда ежегодно от 2005 г. сред своите членове, е видно, че бизнесът в България очертава липсата на квалифицирани кадри и проблемите, свързани с борбата с корупцията, като едни от основните предизвикателства, пред които е изправен. На официална пресконференция през месец юни тази година ще оповестим резултатите от тазгодишното допитване.
Как ще се отрази забавеният растеж на германската икономика върху българската? Кои ще са основните засегнати сектори у нас?
- Забавянето на икономическия растеж в Германия ще се отрази с голяма вероятност върху развитието на българската икономика поради силните търговски и инвестиционни връзки между двете страни. Възможно е да има отражение в износа на България към Германия, както и да има намаляване на преките германски инвестиции в България. Това би се отразило върху растежа на българската икономика и създаването на нови работни места.
България се утвърди като важен играч в глобалната автомобилна индустрия, специализирана в производството на компоненти и електронни модули, и е предпочитан партньор от водещи германски производители на автомобили. Геополитическите рискове, високите цени на електроенергията и процесите, свързани с технологичната трансформация остават като предизвикателства пред автомобилната индустрия, особено за доставчиците на автомобили части и компоненти.
Какво показват последните данни за равнището на стокообмена между България и Германия? Какви са данните за инвестициите? Има ли отлив на германски инвеститори, ако това е така, то в кои сектори?
- Според последните данни обемът на търговията между Германия и България през 2023 г. е в размер на 11,8 милиарда евро. Въпреки положените усилия не успяхме да достигнем рекорда от 12 милиарда евро, поставен през 2022 г., което означава спад от 2,2 на сто. Това поставя България на 39-о място в света като търговски партньор на Германия. Що се отнася до вноса и износа, България е изнесла стоки на стойност от 6 милиарда евро към Германия, където се отбелязва спад от 10,8 на сто. В същото време стойността на стоките, внасяни от Германия, е нараснала с 8,5 на сто спрямо 2022 г., достигайки 5,9 милиарда евро.
По данни на БНБ преките нетни чуждестранни инвестиции в България от Германия възлизат на 126,5 милиона евро през 2023 г.
В момента в Камарата оказваме съдействие и подкрепа на потенциален германски инвеститор от автомобилния сектор. Голяма част от текущите ни запитвания са свързани с търсенето на партньори и поддоставчици в областта на машиностроенето и строителството. Наблюдаваме и засилен интерес на български фирми към експанзия на германския пазар.
Как се промени профилът на германския инвеститор за последните години – кои са основните сектори сега?
- България предлага подходящи условия за развитие на преработвателната индустрия и аутомотив бранша. Интересът към сектори като механика, мехатроника, Ай Ти (IT) и роботика също е висок сред инвеститорите през последните години. Иновациите играят ключова роля за развитието на тези сектори, стартъп общностите също се явяват важен фактор в този процес. Напредвайки с дигиталната трансформация и използването на нови технологии в процеса на работа, България все по-категорично се позиционира като бизнес дестинация за създаване на продукти и услуги, които са с висока добавена стойност.
/ЦМ/
news.modal.header
news.modal.text